1 256 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Isolera eller gräva ner frostfritt, fördelar och nackdelar
Hej
Ska dra VA till ett nybygge. Säljaren av tomten tog på sig att dra el och VA till tänkt husplacering. Det ingick i priset av tomten. Då bestämde vi att det skulle dras enligt konstens alla regler och dras på frostfritt djup, 1,6m. Nu har det visat sig vara mycket mer berg än vi trodde från början och man kommer behöva spränga väldigt mycket om man ska ner på 1,6m. Säljaren tänker därför isolera rören istället och dra dom på ca 60cm djup, han pratade om en frigolitlåda.
I avtalet vi skrev skulle det dras på 1.6m djup men samtidigt känner jag inte att jag behöver vara överjävligt principfast om slutresultatet blir lika bra med isolering och en grundare dragning, om det nu är så att det blir en billigare lösning för säljaren. Men den stora frågan är om det blir lika bra.
Vad är riskerna ni ser? Vi kommer även köra över detta rör så det måste tåla vikten av en lastbil tex.
Vad är det för kostnader (för honom i detta fall) om det ska sprängas istället. Nu har dom lyckats gräva ca 60cm så en meter kvar att spränga då för varje längdmeter. Hur skulle ni gjort?
Ska dra VA till ett nybygge. Säljaren av tomten tog på sig att dra el och VA till tänkt husplacering. Det ingick i priset av tomten. Då bestämde vi att det skulle dras enligt konstens alla regler och dras på frostfritt djup, 1,6m. Nu har det visat sig vara mycket mer berg än vi trodde från början och man kommer behöva spränga väldigt mycket om man ska ner på 1,6m. Säljaren tänker därför isolera rören istället och dra dom på ca 60cm djup, han pratade om en frigolitlåda.
I avtalet vi skrev skulle det dras på 1.6m djup men samtidigt känner jag inte att jag behöver vara överjävligt principfast om slutresultatet blir lika bra med isolering och en grundare dragning, om det nu är så att det blir en billigare lösning för säljaren. Men den stora frågan är om det blir lika bra.
Vad är riskerna ni ser? Vi kommer även köra över detta rör så det måste tåla vikten av en lastbil tex.
Vad är det för kostnader (för honom i detta fall) om det ska sprängas istället. Nu har dom lyckats gräva ca 60cm så en meter kvar att spränga då för varje längdmeter. Hur skulle ni gjort?
Ingen som vill ens killgissa lite eller har nån sorts åsikt? 
Kolla t.ex.: https://www.isover.se/news/forenkla...d-av-va-ledningar-tackta-med-styrofoam-skivorR riktigadavid skrev:
Hmm, vill inte gissa men undrar om det kanske är frostfritt p 0,6 m djup. Berget kanske håller marken frostfri där, beror på de geologiska förhållandena. Om du har möjlighet och tid kan du ju lägga ner några termometrar (såna där trådlösa med två eller fler sensorer, finns på biltema) i backen och se efter. Är det så att det faktiskt är så är ju problemet löst (fast jag hade nog fegat ändå och isolerat rören ) I min stuga ligger rören oisolerade på osäkert frostfritt djup men en tidigare ägare har dragit en värmekabel som styrs av termostat och det har visat sig att det inte går speciellt många kronor för att hålla vattnet ofruset .
Oops, såg nu att tråden är ett drygt år gammal, hur gick det, löste det sig?
Oops, såg nu att tråden är ett drygt år gammal, hur gick det, löste det sig?