219 219 läst · 1 918 svar
219k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Det kanske är en onödig fråga, men har du ett elabonnemang för du betalar för timspotpriser? Det behöver du för att lyckas med detta. Det låter lite i din första post som att du har månadsmedel och eftersom det, så vitt jag vet, är medel för alla kunder kommer dina förändringar inte göra något nämnvärt. Jag såg inte att det var nämnt så ville vara påpeka detN Nikorasu skrev:I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:
1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).
Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.
2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.
3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.
4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.
5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.
Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.
Vad har jag missat?
Jovisst. Idag och under 2021 hade jag rörligt. Nu när jag fixat ”lastförskjutningen” kommer jag byta till timdebitering, annars funkar det givetvis inte.H Hajjen skrev:Det kanske är en onödig fråga, men har du ett elabonnemang för du betalar för timspotpriser? Det behöver du för att lyckas med detta. Det låter lite i din första post som att du har månadsmedel och eftersom det, så vitt jag vet, är medel för alla kunder kommer dina förändringar inte göra något nämnvärt. Jag såg inte att det var nämnt så ville vara påpeka det.
Det här blir intressant att följa, framförallt hur det går med uppvärmningen. Det lär ju bli som kallast på kvällen och då är det ju mysigt att elda en brasa och sen lägga sig i ett svalt sovrum.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
Det går ju redan nu att smälla på alla apparater samtidigt och ställa upp börtemp på pannan till +30c och se om säkringarna håller. Roligare att flytta laster nu än i vinter. Tveksamt säger Bull, kanske säger Bill )
Det är gratis att slänga det på återvinningscentralen. Dålig jämförelse.A Alexn72 skrev:Det är ingen förtjänst att köra sitt avfall till återvinningscentral, alla skulle nog vinna tid och pengar på att kasta det längs vägen...
Om alla tänker som dig så packar nuvarande elnät ihop 2 gånger per dygn
Sånt som inte måste köras utan kan förflyttas är positivt för alla.
Både den egna plånboken, elnätet och din säkring
Eftersom du hugger från ingen stans kan vi avsluta redan nu. Tack
Inte många som bor granne med åvc så nä det blir billigare på kort sikt att slänga längs vägen.(drivmedel som tar dig dit kostar.)MaxHugo skrev:
Trodde det fanns en levande diskution...
Jag har bara några hundra meter till två olika returstationer, går eller cyklar oftast.A Alexn72 skrev:
Väldigt många andra lastar suven fast de bor i samma område
Riktig åvc ligger ca 1km bort, brukar försöka ta skottkärran dit, när det är mycket får man gå fler ggr, har hänt att jag gått tre gånger samma em.
Vi ska absolut ta "de lågt hängade frukterna" när det gäller allt inom miljö/energi men på vintern behöver Sverige tillgång till rätt mycket effekt ändå, även om det inte blåser och är mörkt.
Detta tråden är om att spara pengar kommande vinter. Där jag sa min åsikt.A Alexn72 skrev:
Sen kommer du och börjar blanda in elnätet och säkringar med mig. "Om alla tänker som dig" kan du förklara det bättre, utan att lägga till något jag inte sa?
Japp, det är det jag är igång med nu, för att pröva upplägget. Varmvattnet är kollat, det funkar fint med 4h värmning per dygn. Klurigare att test golvvärmen, jag försöker dra upp pannan Max, men är inte säker på att jag kan få den att dra hela dess 6.5kW nu i augusti.I InsidersUnited skrev:
Jag vet inte några specifika siffror för din värmepump. Men det du bör tänka på är att en frånluftsvärmepump får en del av sin värme från just frånluften medan resten måste komma från elpatronen. Ju högre effekt du tar ut desto större del av energin kommer via just elpatronen. Så risken finns att den totala energiåtgången ökar med ditt upplägg. Om det är möjligt skulle jag förorda att låta kompressorn gå dygnet runt medan du spärrar elpatronen till att bara gå på de tider du önskar. Då kan du flytta en del av förbrukningen till natten utan att öka den totala förbrukningen.N Nikorasu skrev:
Det är en klart bra poäng. Det går enkelt att ställa in så endast eltilskottet blockeras, och kompressorn kan gå dygnet runt.A Avemo skrev:Jag vet inte några specifika siffror för din värmepump. Men det du bör tänka på är att en frånluftsvärmepump får en del av sin värme från just frånluften medan resten måste komma från elpatronen. Ju högre effekt du tar ut desto större del av energin kommer via just elpatronen. Så risken finns att den totala energiåtgången ökar med ditt upplägg. Om det är möjligt skulle jag förorda att låta kompressorn gå dygnet runt medan du spärrar elpatronen till att bara gå på de tider du önskar. Då kan du flytta en del av förbrukningen till natten utan att öka den totala förbrukningen.
Hej NikorasuN Nikorasu skrev:1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).
En effekt- och energibetraktelse.
Du skriver ”att pannan bara går 4 Tim per dygn.” Det betyder att all energi för ett dygns uppvärmning skall levereras under fyra timmar.
Din NIBE F750 anges ha en ”Avgiven kompressoreffekt 1,0–6,0 kW” och en ”Max effekt elpatron (fabriksinställning) kW 6,5 (6,5)” det innebär tilsammans max effekt ca 12,5 kW
https://www.nibe.eu/assets/documents/19434/639340-14.pdf
Kör du NIBE F750 i fyra timmar ger den max 4x12,5 kW= 50 kWh det blir en medeleffekt på 50/24 = 2,08 kW i snitt dygnets alla timmar. Det motsvarar två kupévärmare på 1 kW avsedda till en bil med motorvärmare.
Mitt hus behöver ca 280 W per grad i skillnad i temperatur inne/ute. 2080 W höjer innetemperaturen i mitt hus ca 2080/280 = ca 7,5 grader. D.v.s. ca 7,5 grader varmare inne än ute.
Du är inte den ende som idag funderar på hur man skall klara vintern med höga elpriser och risk för frånkoppling.
Om elpriset är 50 öre på natten och 500 öre på dan så är det ju lönsammare köra tillskott på natten än vp dygnet runt. Om priset är 50 på natten och 150 på dan torde det gå ungefär jämt upp, så man borde (om man vet priset i sin styrning) kunna avgöra per dygn om man ska maxa vp och tillskott på natten eller bara blocka tillskott på dagen. Om man dessutom vet ungefärligt värmebehov per dygn kan man ju sprida det som inte ryms på billiga timmar på de minst dyra. Komfort? Jag skulle kunna tänka mig en setting som offrar all komfort när priset är över 4 kr, och bara ser till att leverera så man aldrig går under 17 grader...
Väldigt intressant tråd.
Jag har själv kikat mycket på det här med energi och förbrukning det senaste året och följt noga med vad som verkligen drar energi i ett hus. Jag sportade med att tvätta och diska på billiga timmar men har konstaterat att det inte är där man sparar in. Dagens disk- och tvättmaskiner är så snåla så det är ingen idé helt enkelt.
Dom enskilt största förbrukarna i ett egnahemshus är uppvärmning, varmvatten och elbil (om man har sån). Inte ens matlagning hamnar på den listan.
Så nu har jag solpaneler, shelly och Home Assistant så jag kan styra laddning av elbil, uppvärmning utav huset samt laddning av elbil ner till minsta detalj. Jag kan trigga dom olika förbrukarna på bl.a. tillgång till solel, spotpriset, behovet i huset, temperaturer o.s.v...
Nu kommer ju inte solpanelerna ge så mycket i vinter men styrningen har man ändå nytta utav och kan styra förbrukningen till billiga timmar. Stor ackumulatortank rekommenderas oxå.
Skulle jag vara dig så skulle jag kika på någon sådan lösning.

Jag har själv kikat mycket på det här med energi och förbrukning det senaste året och följt noga med vad som verkligen drar energi i ett hus. Jag sportade med att tvätta och diska på billiga timmar men har konstaterat att det inte är där man sparar in. Dagens disk- och tvättmaskiner är så snåla så det är ingen idé helt enkelt.
Dom enskilt största förbrukarna i ett egnahemshus är uppvärmning, varmvatten och elbil (om man har sån). Inte ens matlagning hamnar på den listan.
Så nu har jag solpaneler, shelly och Home Assistant så jag kan styra laddning av elbil, uppvärmning utav huset samt laddning av elbil ner till minsta detalj. Jag kan trigga dom olika förbrukarna på bl.a. tillgång till solel, spotpriset, behovet i huset, temperaturer o.s.v...
Nu kommer ju inte solpanelerna ge så mycket i vinter men styrningen har man ändå nytta utav och kan styra förbrukningen till billiga timmar. Stor ackumulatortank rekommenderas oxå.
Skulle jag vara dig så skulle jag kika på någon sådan lösning.
Själv funderar jag på att stänga igen en del fönster på något vis, iallafall i de rummen vi inte är i mer än när det ska sovas. Mycket värme som går ut trots treglas eftersom att rutorna är kalla. Samma gäller ju de där jävla altandörrarna. Satans massa glas och tunn isolering undertill…
Har bara inte funderat ut hur jag ska göra än för att slippa kondensen som (väl?) borde bildas om jag smäller dit isolering och en träplatta på insidan? Isolera utsidan? Tips?
tycker det låter vettigt att värma mest på natten. Skulle göra om jag kunde. Vi bor i en skokartong med tapet - dvs ett elementhus. 5 cm frigolit mellan spånskiva och betongplatta. Begriper inte hur byggarna tänkte där…
blir långkallingar och ytterjacka inne i vinter om det inte lugnar sig med elpriserna…
Har bara inte funderat ut hur jag ska göra än för att slippa kondensen som (väl?) borde bildas om jag smäller dit isolering och en träplatta på insidan? Isolera utsidan? Tips?
tycker det låter vettigt att värma mest på natten. Skulle göra om jag kunde. Vi bor i en skokartong med tapet - dvs ett elementhus. 5 cm frigolit mellan spånskiva och betongplatta. Begriper inte hur byggarna tänkte där…