Byggahus.se
Hej på er alla!

När all puts på vårt hus är riven inför fasadbyte till stående lockläktpanel så visar det sig att vi behöver byta syll pga gammal röta i kombination med angrepp av vad ser ut att vara trämask och på något ställe även större ingångshål som jag hoppas inte är träbock... Syllen kommer att behöva bytas och vissa andra delar också!!
Husets originalstomme är ett timmerhus från 1925, med några tillbyggnader.

Vi har en Varudeklarerat-försäkring från köpet för 1 år sedan som jag HOPPAS ska omfatta dessa reparationer, kanske i kombination med Anticimex från vår villaförsäkring -har ännu inga besked om detta än, men besiktningsman har varit här.

MEN jag behöver snarast kontakta en firma som jobbar med gamla hus, EN TIMMERMAN!
Snälla, har ni kontakter med någon redig firma som jag kan ringa och prata med/anlita??

Jag är rädd att inte hinna göra syllbytet för att sedan hinna få upp den nya fasaden innan vintern :-O och de redan anlitade hantverkarna för fasadbytet står och stampar...

• Fuktskadade och murkna träbjälkar med tydliga tecken på rötskador och spillror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten träfasad med skadade grundmurar och rasmassor framför hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det fukt från marken som sugit upp eller fukt från fasaden som orsakat det ? Har inget tips på "timmerman" men en vanlig snickare ordnar det där.

Isak Stålenhag verkar vara i Stockholm för tillfället.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Tack!

I InsidersUnited skrev:
Är det fukt från marken som sugit upp eller fukt från fasaden som orsakat det ? Har inget tips på "timmerman" men en vanlig snickare ordnar det där.
Oklart. Syllen vilar på betongfundament men har asfaltsmatta emellan.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Det där ser inte så farligt ut. Vilken timmerman som helst kan byta stocken och sedan ordnar det sig.

• Gilla
Turinna
  • Laddar…
:)
Men det största problemet blir nog att hitta en som kan göra jobbet med så kort varsel, därav efterlysningen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.