Byggahus.se
Hej!

Vilken ledningsarea är det som gäller för 13 A säkring. Håller på att bygga om ett kök och undrar om jag behöver kalla på elektriker för att byta ledningarna.

Tack på förhand!

1971

För att kunna byta en 10A till 13A, vilket jag antar det är frågan om, behöver ju utlösningsvillkor verifieras. Detta misstänker jag att du inte är intresserad av att räkna och klura på så det kanske är bättre att hålla dig till 10A eller kalla in elektrikern direkt?

• Gilla
TobbeSven
  • Laddar…
N
man får idag köra 13a på 1,5mm kabel,det är nån eu anpassning.
Jag tycker det är åt helsike med kat c och 13A med 1,5mm och långa ledningar....13a...inte bra...håll dig till 10A det är mitt råd....alla regler är inte bra....

Man får bara säkra 1,5mm² om utlösningsvilkoret är uppfyllt, och det är ingen nyhet. Det är nått som ytterst få "hemmapulare" kan "räkna" ut, så ska du höja säkringarna och vill vara säker bör du nog ta hjälp eller byta till 2,5mm²

Tack för svaren. Anledningen till att jag vill byta till 13 A är att jag vill ansluta denna ugn (2500 W, 13 A) Electrolux - Produkter - Kök / Matlagning / Ugnar / EOB66713X där det idag finns ett uttag säkrat med 10 A och det hade varit smidigt att slippa byta ledningarna vilket troligvis kommer bli lite problematiskt.
Det är ju på gränsen att ugnen borde kunna gå och köra på 10 A, tror ni det kan vara möjligt?

Jag är ganska säker på att du kan köra ugnen på en tio Amperes säkring, dom tål lite överlast ganska länge, det värsta som kan hända är att du får byta säkring nån gång.

Det är bara en 1,5 mm kabel i öppen förläggning som kan köras över 13 A säkring.

Observera att FK i rör är dold förläggning.

med elvis så får jag 1,5mm2

KRETSUPPGIFTER:
märkström 13A
infälld
25° omgivningstemp
13,21 nom strömvärde
minsta strömvärde 14A
total korr faktor 1,06.

BERÄKNINGSRESULTAT:
1,5mm2 kabelarea
13,5 tot nom strömvärde
tot korrigerat strömvärde 14,31

KORTSLUTNING:
kabeltyp FK
area 1,5 mm2
största säkring som kortslutningsskydd som kabeln tål 16/20A*

vad är elvis?? Något som man kan få tag på?

pellefant skrev:
med elvis så får jag 1,5mm2

KRETSUPPGIFTER:
märkström 13A
infälld
25° omgivningstemp
13,21 nom strömvärde
minsta strömvärde 14A
total korr faktor 1,06.

BERÄKNINGSRESULTAT:
1,5mm2 kabelarea
13,5 tot nom strömvärde
tot korrigerat strömvärde 14,31

KORTSLUTNING:
kabeltyp FK
area 1,5 mm2
största säkring som kortslutningsskydd som kabeln tål 16/20A*
Och så får du gärna ta och läsa tråden igen, vem som nu skrev den, om temperaturmätning vid full belastning av 1,5 kvmm och 13A säkring. Blev varmt som fasen!! Det är som elmont säger bara godkänt så länge utlösningsvillkoren är uppfyllda och med 13A säkring så varierar det mycket kraftigt. Är du ute på landsbygden så kan du till och med behöva 10A med B-karaktäristik för att uppfylla det.
13A är fortfarande inte allmänt godkänt i alla lägen utan varierar från en installation till en annan!

När jag beräknar snabbt i elvis enligt SS 4241424 utgåva 6 får jag ett nominellt strömvärde på 18A och minst 2,5kvmm på en 13A säkring, utan att tagit hänsyn till utlösningsvillkoret..........
Har Elvis ver 7.1

• Gilla
Isacp
  • Laddar…
Kan man inte ladda ner det nånstans? :)

Blanda inte ihop vilken max säkring man kan ha som KORTSUTNINGSSKYDD för det är ju inte detsamma som ÖVERLASTSKYDD (men kan i vissa fall vara det)
Jag vill bara för dom oinvigda påpeka att det som skrivs kanske verkar förvirrande;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.