Hej!
Någon som har erfarenhet av att luckan inte stängs på Asko diskmaskin. Gäller modell DBI8237B som har en sån automtisk lucköppningsfunktion. När man försöker stänga luckan är det som att den står i öppet läge och luckan skjuter liksom tillbaka.
Ser inget fel i låsanordningen och har provat nollställningen som manualen anger. Supporten är såklart stängd och långhelg väntar
Tacksam för idéer och erfarenheter.
Någon som har erfarenhet av att luckan inte stängs på Asko diskmaskin. Gäller modell DBI8237B som har en sån automtisk lucköppningsfunktion. När man försöker stänga luckan är det som att den står i öppet läge och luckan skjuter liksom tillbaka.
Ser inget fel i låsanordningen och har provat nollställningen som manualen anger. Supporten är såklart stängd och långhelg väntar
Har varit där och pillat på den och det känns som den fjädrar upp hela vägen. Skickar med en bild.S scasi skrev:
Fredag kan vara slutar tidigare då åter du kontakt med support nu på tisdag.E Ebara skrev:Hej!
Låset är en svag del på dessa möjligt för se tillverkas i PRC. Dessa lås fanns inte tidigare under svensk eranE Ebara skrev:Hej!
Verkar vara ett känt problem hos ASKO, eftersom det finns en åtgärd att ta till enligt handboken.
Slå på maskinen , håll inne PROG och Extra tork knappen i en halv minut till de slutat att blinka.
Därefter funkar låset som det skall.
Svagt av ASKO, men så verkar det vara. Skall kontakta deras service nu när de börjar komma tillbaka från semestern, så dom får byta ut låset. Lite grand skall dom väl måsta jobba
Slå på maskinen , håll inne PROG och Extra tork knappen i en halv minut till de slutat att blinka.
Svagt av ASKO, men så verkar det vara. Skall kontakta deras service nu när de börjar komma tillbaka från semestern, så dom får byta ut låset. Lite grand skall dom väl måsta jobba
Det här tipset räddade min lördagsmorgon. @Ebara fick du låsmekanismen utbytt eller är det bara dåligt skriven firmware som gör att låset hänger sig?
Bengt Olof Callin skrev:
Verkar vara ett känt problem hos ASKO, eftersom det finns en åtgärd att ta till enligt handboken.
Svagt av ASKO, men så verkar det vara. Skall kontakta deras service nu när de börjar komma tillbaka från semestern, så dom får byta ut låset. Lite grand skall dom väl måsta jobba![]()
Hej löste sig detta? Jag har problemet nu på min ASKO.S scasi skrev:
"Diamanten" är i rätt läge med springan inåt. Tycker att de som diamanten skall in i i själva stommen fjädrar.
Tycker dock inte att hela luckan kommer in så långt som den skall
Hej!Robert Roman skrev:
För oss var som sagt problemet en skev lucka, så hade inget med låser att göra egentligen. Men upplevde precis det som du beskriver. Jag kunde tvinga in den men men den fjädrade tillbaka. Visade sig att sonen snubblat på luckan.
Hopps det löser sig. Jag upplevde inte servicen som den bästa men då bor jag på en ort där det inte fanns tekniker på plats vilket kanske inte var till min fördel.