Byggahus.se
Hej!

Någon som har erfarenhet av att luckan inte stängs på Asko diskmaskin. Gäller modell DBI8237B som har en sån automtisk lucköppningsfunktion. När man försöker stänga luckan är det som att den står i öppet läge och luckan skjuter liksom tillbaka.

Ser inget fel i låsanordningen och har provat nollställningen som manualen anger. Supporten är såklart stängd och långhelg väntar:cry:

Tacksam för idéer och erfarenheter.

Kan du posta en bild på ”diamantens” läge på ovansidan av luckan? Har råkat ut för att den stannat utan att vara helt uppe och då infinner sig problemet du nämner.

S scasi skrev:
Kan du posta en bild på ”diamantens” läge på ovansidan av luckan? Har råkat ut för att den stannat utan att vara helt uppe och då infinner sig problemet du nämner.
Har varit där och pillat på den och det känns som den fjädrar upp hela vägen. Skickar med en bild.

• Närbild av en fjädrande gummifot i metallspår, till synes en del av en dörr eller fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Ebara skrev:
Har varit där och pillat på den och det känns som den fjädrar upp hela vägen. Skickar med en bild.
tack, jag håller med att det ser ok ut. Har tyvärr inga fler idéer vad som kan orsaka felet.

E Ebara skrev:
Hej!

Någon som har erfarenhet av att luckan inte stängs på Asko diskmaskin. Gäller modell DBI8237B som har en sån automtisk lucköppningsfunktion. När man försöker stänga luckan är det som att den står i öppet läge och luckan skjuter liksom tillbaka.

Ser inget fel i låsanordningen och har provat nollställningen som manualen anger. Supporten är såklart stängd och långhelg väntar:cry:

Fredag kan vara slutar tidigare då åter du kontakt med support nu på tisdag.

E Ebara skrev:
Hej!

Låset är en svag del på dessa möjligt för se tillverkas i PRC. Dessa lås fanns inte tidigare under svensk eran

S scasi skrev:
tack, jag håller med att det ser ok ut. Har tyvärr inga fler idéer vad som kan orsaka felet.
Tack för tipset!

G Gaston11 skrev:
Fredag kan vara slutar tidigare då åter du kontakt med support nu på tisdag.
Ja, det blir supporten på tisdag. Dom stängde 15 i fredags.

electroluxaren electroluxaren skrev:
Låset är en svag del på dessa möjligt för se tillverkas i PRC. Dessa lås fanns inte tidigare under svensk eran
Ok, ja återstår att se vad som är knas när vi får tag i servicetekniker.

Verkar vara ett känt problem hos ASKO, eftersom det finns en åtgärd att ta till enligt handboken.
Slå på maskinen , håll inne PROG och Extra tork knappen i en halv minut till de slutat att blinka.
Därefter funkar låset som det skall.
Svagt av ASKO, men så verkar det vara. Skall kontakta deras service nu när de börjar komma tillbaka från semestern, så dom får byta ut låset. Lite grand skall dom väl måsta jobba :)

• Gilla
electroluxaren
  • Laddar…
Det här tipset räddade min lördagsmorgon. @Ebara fick du låsmekanismen utbytt eller är det bara dåligt skriven firmware som gör att låset hänger sig?

Bengt Olof Callin Bengt Olof Callin skrev:
Verkar vara ett känt problem hos ASKO, eftersom det finns en åtgärd att ta till enligt handboken.
Slå på maskinen , håll inne PROG och Extra tork knappen i en halv minut till de slutat att blinka.
Därefter funkar låset som det skall.
Svagt av ASKO, men så verkar det vara. Skall kontakta deras service nu när de börjar komma tillbaka från semestern, så dom får byta ut låset. Lite grand skall dom väl måsta jobba :)

J JStorbärs skrev:
Det här tipset räddade min lördagsmorgon. @Ebara fick du låsmekanismen utbytt eller är det bara dåligt skriven firmware som gör att låset hänger sig?
För oss visade sig problemet vara en skev lucka. Så inget med låset. Bytte tillbaka till Electrolux

E Ebara skrev:
För oss visade sig problemet vara en skev lucka. Så inget med låset. Bytte tillbaka till Electrolux
För mig var problemet att "diamanten", som den benämns tidigare i tråden, hade fastnat i infällt läge.

S scasi skrev:
Hej löste sig detta? Jag har problemet nu på min ASKO.
"Diamanten" är i rätt läge med springan inåt. Tycker att de som diamanten skall in i i själva stommen fjädrar.
Tycker dock inte att hela luckan kommer in så långt som den skall

Robert Roman Robert Roman skrev:
Hej löste sig detta? Jag har problemet nu på min ASKO.
"Diamanten" är i rätt läge med springan inåt. Tycker att de som diamanten skall in i i själva stommen fjädrar.
Tycker dock inte att hela luckan kommer in så långt som den skall
Hej!
För oss var som sagt problemet en skev lucka, så hade inget med låser att göra egentligen. Men upplevde precis det som du beskriver. Jag kunde tvinga in den men men den fjädrade tillbaka. Visade sig att sonen snubblat på luckan.

Hopps det löser sig. Jag upplevde inte servicen som den bästa men då bor jag på en ort där det inte fanns tekniker på plats vilket kanske inte var till min fördel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.