Byggahus.se
Dags för en kort lägesuppdatering. Det blir att svarva en ny remskiva i slutet av sommaren eller tidigt i höst, räknar därför med att det löser sig. Under tiden kör jag på med övrigt.

Hyvelchassit rengjort. Färgen ser rätt så bra ut men har börjat släppa på några platser och är spröd på andra. Bestämde mig därför att måla om den nu när jag ändå plockat isär allt.
Rengjort hyvelchassi med grön färg som börjat flagna på träbord, i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev även lite smått besatt och ville ha originalfärgen. Efter lite letande kom jag fram till att Hammerites "Hammered Mid green" verkar vara rätt nyans. Tyvärr har den utgått från deras sortiment, men lyckades hitta en från franska Ebay för 350 kr. Nyansen stämmer bra! Blir att måla inom kort.
Hand håller en burk Hammerite-färg bredvid en maskindel med avflagande grön färg.
Skapa konto

Syrabad för rostiga delar. Körde 400 g citronsyra till 10 L vatten, lät ligga i ca 6 h. Sedan skrubba lätt med nylonborste eller med vit scotch brite och slutligen skölja med varmt vatten och torka. Ser ut att bli bra.
Rostiga metallkomponenter ligger i en plastlåda, några med synlig rengöringsprocess påbörjad.
Skapa konto
Metallaxlar och remskivor på arbetsbänk, rengjorda och redo för ytterligare renovering.
Skapa konto

Har även jobbat på planhyvlingsbordet. Har testat lite olika behandlingar här men eftersom jag lyckades hitta en flaska Hessa kalkbort har det använts för att få bort det mesta av rosten. Körde då 50/50 Hessa/vatten, spred ut över utan och lade hushållspapper på för att hålla det på plats. Har dock varit svårt att få bort några av de värsta delarna. Har istället testat citronsyra + tapetklister under plastfolie på dessa, vilket funkat bättre. Sedan lite 5-56 + grön scotch brite. Börjar se bra ut, lite rost kvar fortfarande dock.
Gammalt planhyvelchassi i grönt med synlig rost och några verktyg ovanpå, står på en träyta.
Skapa konto
Rengjort hyvelchassi med vissa rostangrepp behandlat med kalkbort och avfettning, redo för målning.
Skapa konto

I övrigt mycket jobb med rengöring och avfettning av övriga delar. Meditativt

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Bra jobbat, blir som ny!

Jag gjorde en lite mer ”lite” version av renovering då jag behövde använda hyveln till några små-projekt i sommar. Den är igång och funkar riktigt bra. Kanske blir att pyssla lite mer med den i vinter. Spånhantering är något jag måste titta på också.

P petterovski skrev:
Bra jobbat, blir som ny!

Jag gjorde en lite mer ”lite” version av renovering då jag behövde använda hyveln till några små-projekt i sommar. Den är igång och funkar riktigt bra. Kanske blir att pyssla lite mer med den i vinter. Spånhantering är något jag måste titta på också.
Ja det är riktigt kul när det börjar bli lite resultat :)

Kul att hyveln funkar bra! Ska också fixa spånhantering så småningom. Fick med den ena kåpan men inte den med utsuget på. Finns filer på Thingiverse för dessa om du har 3D-printer :)
https://www.thingiverse.com/thing:3658399

Får se om jag printar eller bygger en av trä.

Kåpan med utsug verkar försvinna när maskinen byter ägare.
De annonser jag har tittat på är det väldigt sällan den är med, så när jak köpet min hyvel fick jag bygga en egen i trä och lite metall.
Om någon printar ut den så finns den nog en marknad för att göra flera. Jag köper gärna en.

V valter53 skrev:
Kåpan med utsug verkar försvinna när maskinen byter ägare.
De annonser jag har tittat på är det väldigt sällan den är med, så när jak köpet min hyvel fick jag bygga en egen i trä och lite metall.
Om någon printar ut den så finns den nog en marknad för att göra flera. Jag köper gärna en.
Japp. Ok! Får se om jag printar, beror lite på om jag får in hela på min printer eller om man behöver dela upp den i flera delar. I så fall kan jag säker göra några till :)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ett litet problem och frågeställning jag stött på: 1) det verkar vara oljefläckar på riktborden som jag inte lyckas tvätta bort.
Verktygsmaskin med oljefläckar och rost på riktborden, närbild på kutterskyddet och riktbordets aluminiumyta.
Skapa konto

2) På armen till kutterskyddet, som jag också antar är av aluminium (eller är det något annat, plåt med beläggning?), fanns även ett stort område med rost. Är inte säker på hur det gått till om det är aluminium, men mycket rost var det. Började spraya med 5-56 och borsta/skrubba med scotch brite för att få bort det. Har inte fått bort allt, men det ser ut som att metallen sugit upp oljan i området omkring rosten (om jag inte bara skrubbat bort någon beläggning).
Riktbord i trä med oljefläckar och en rostangripen metallarm, omgiven av rengöringsverktyg.
Skapa konto
Del av kutterskydd med rostfläckar och oljeupptagning på ytan, bredvid stålboborste och trasor.
Skapa konto

Någon som vet om aluminiumet i riktborden kan vara såpass poröst att det sugit upp motorolja på detta sätt?
Känns väldigt svårt att få bort, någon som har något knep i så fall? Inget problem rent funktionsmässigt men det sticker i ögonen :)

Anhållet avrostat med citronsyra+tapetklister.
Avrostade metallföremål på en arbetsbänk, förberedda för ommålning, med tapetklister och citronsyra i bakgrunden.
Skapa konto
Avrostad metallstruktur liggande på träbänk med genomskinliga skyddsglasögon och gula handskar.
Skapa konto

Färgen på de färgade aluminiumdelarna (röda och svarta) var också sliten och behöver målas om. Dessa ska spraymåls. Först bort med gamla färgen.
Avrostade aluminiumdelar på ett arbetsbord, redo för målning.
Skapa konto

Maskering, sedan grundmålning med aluminiumprimer. Hoppas kunna spraya färgen imorgon.
Avrostade och rengjorda metalldelar på ett bord, redo för ommålning, med maskeringstejp i bakgrunden.
Skapa konto
Avrostade och grundmålade aluminiumdelar på en träyta, redo för ommålning.
Skapa konto

Hoppas kunna testmåla med Hammeriten inom de närmsta dagarna också!

• Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Första omgången Hammerite applicerad. Inte helt lätt att få jämt med pensel, det torkat rätt fort och man måste röra om färgen konstant. Blev helt ok i alla fall.
Nymålat turkost metallföremål med Hammerite-färg på brunt papper.
Skapa konto
Nyfärgad turkos del med Hammerite, pensel och tom färgtub i bakgrunden, på skyddspapper.
Skapa konto

Ny målad yta med turkos Hammerite-färg på metallföremål, ojämn täckning, med burk och pensel.
Skapa konto
Ny målad yta på ett objekt med Hammerite färg, bredvid en pensel och på en skyddande pappersunderlägg.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Fått lite färg på aluminiumdelarna. Hade missat att maskera hålet där kullagren ska in så jag fick göra om grundmålningen först. Börjar se riktigt trevligt ut!
Nymålade röda aluminiumdelar för maskin, med penslar och skyddsmask på ett arbetsbord.
Skapa konto

Även målat en strykning med hammarlacken på hela hyveln. Fick in tekniken lite bättre men fortfarande svårt att få helt jämt med penseln. Såg till att ha alla stora ytor horisontellt vid målning för att undvika att färgen rinner. Blev ändå lite rinn på några ställen, ska testa att ta bort dessa och bättringsmåla med en liten pensel. Det har mest blivit rinn på platser som inte syns, så det är inte så farligt. Vilket jäkla lyft det blir alltså, grymt mycket fräschare :)
Före:
Nygrundmålad aluminiumdel av hyvel i turkosgrön med maskeringstejp kvar vid hål.
Skapa konto
Nyligen målad aluminiumdel i turkos med synliga områden av grundmålning och några färgdroppar.
Skapa konto
Aluminiumdel målad med grön hammarlack bredvid omaskerat, korroderat område på en träplanka.
Skapa konto

Efter:
Nymålad grön aluminiumdel till hyvel, med hammarlack och synliga penseldrag, på ett arbetsbord.
Skapa konto
Nymålad grön metallkomponent för maskin med hammarlack, placerad horisontellt under torkning.
Skapa konto
Ny målad grön metallkomponent för byggprojekt på ett träbord, enstaka färgdroppar synliga.
Skapa konto
Nymålad aluminiumdel i grönt med penseldrag synliga, mot bakgrund av träbräda.
Skapa konto

• Gilla
stigen och 4 till
  • Laddar…
Den del av kutterskyddet som sitter på baksidan av anhållet var inte i aluminium. Fick därför ta bort färgen, bada i syra, grundmåla med rostskyddsprimer och sedan måla röd.
Renovering av kutterskydd: före och efter avlägsnande av färg, syrabad, grundmålning och ommålning i rött.
Skapa konto

Då är allt som ska målas målat. Lite arbete kvar på borden för att få dessa fräscha, sedan börjar återmontering.
Nygrundmålade och rödmålade metallkomponenter för kutterskydd på ett arbetsbord.
Skapa konto
Nygrundmålad och rödmålad metallkomponent till kutterskydd på arbetsbord.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
N Niklas_x skrev:
Kanske att sätta griller i huvudet så nära avslut men att anodisera aluminium själv ska ju inte vara omöjligt om man ska tro youtube.

[länk]
Tack för input! Tror inte att jag vågar ge mig på något sådant dock. Och nu är jag rätt sugen på att få den klar :)

Nu kommer jag inte längre med borden. Planhyvlingsbordet är jag nöjd med, riktborden ser ju fortfarande riktigt trista ut. Ingen som har någon mirakelkur? Har testat allrengöring, lacknafta och rödsprit utan framgång. Ser ut att vara motorolja som aluminiumet sugits åt sig.
Tre fläckiga och smutsiga aluminiumbord med olika grader av rengöring, placerade i en verkstad.
Skapa konto

P pinec0ne skrev:
Nu kommer jag inte längre med borden. Planhyvlingsbordet är jag nöjd med, riktborden ser ju fortfarande riktigt trista ut. Ingen som har någon mirakelkur? Har testat allrengöring, lacknafta och rödsprit utan framgång. Ser ut att vara motorolja som aluminiumet sugits åt sig.
[bild]
Om borden är plana och glider bra så låt dem vara. Om du stör dig på att det inte är vackert får du göra några snygga 'lock' som kan ligga där när du inte hyvlar :)

Frustrator Frustrator skrev:
Om borden är plana och glider bra så låt dem vara. Om du stör dig på att det inte är vackert får du göra några snygga 'lock' som kan ligga där när du inte hyvlar :)
Jo det lutar ju åt att de får vara så, om inte någon har nån bra idé. Vill inte pajja dessa också :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.