Hej
vi har egen brunn med dränkbarpump och hydropress på 60liter.
Jag undrar om det fins ett tryck lågt och högt som man bör hålla sig om kring?
när man ställer tryckströmbryten.
vi har egen brunn med dränkbarpump och hydropress på 60liter.
Jag undrar om det fins ett tryck lågt och högt som man bör hålla sig om kring?
när man ställer tryckströmbryten.
Tack för svar.
Överstig inte 6 bar då du troligen har installationer som ej är godkända för det. Men helst under 5 t.o.m. En vanlig tryckskillnad mellan till och från är 1,5 bar. Starttryck på 2-3 bar är det vanligaste skulle jag säga.
Bästa svaret
Rörledningar mm ”ska” vara klassade för minst 10bar för att få installeras i Sverige.B besttools skrev:
Typgodkända tappkranar/blandare ska vara godkända för 10bar.
https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/valj-ratt-blandare
https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-kommunalt-vattentryck.229197/page-2#post-3658887
Skulle aldrig råda någon att gå över 6 bar ändå! Ta denna hydropress t.ex. som är relartivt vanligt där ute: https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/Demmpa skrev:
Den är klassad för max 6 bar.
Så tycker det är oansvarigt att ge något annat råd då det av erfarenhet finns massor av installationer på ledningsnät som inte pallar 10 bar. Samt övertrycksventil som är igenkorkade..
Hej @Demmpa !Demmpa skrev:
Hoppar in i tråden med en fråga. Som nybliven stugägare med egen borrad brunn ( från 2014 typ) har jag några frågor jag hoppas få svar på:
Vilket tryck ska mätaren stå på? Nålen verkar snurrat runt ett varv och verkar nu befinna sig under stoppläget, inte ligga ovanför? Se bilder.
Hur kan jag minska trycket och hur gör jag det?
Manualen säger att ”förtrycket ska vara;
0,9 x börvärde för pumpar med fast varvtal
och
0,7 x börvärde för pumpar med variabelt varvtal

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Tack
Manometern är trasig, för om den hade varit hel och gått ett helt varv runt så hade det varit en bit över 13 bar, å det är mer än det dubbla som säkerhetsventilen är på (6 bar).
Pumpens start- och stopptryck ställs på tryckvakten, tredje bilden, man får ta av kåpan för att kunna ändra trycket.
Pumpens start- och stopptryck ställs på tryckvakten, tredje bilden, man får ta av kåpan för att kunna ändra trycket.
Okej, tack!
Kan jag byta manometern själv eller krävs behörighet?
Bör inte start och stopptryck redan vara inställt vid installationen? Eller kan det behöva justeras löpande? Måste jag stänga av all ström innan justering?
Vad innebär ”autoläget” på tryckvakten?
Tack
Kan jag byta manometern själv eller krävs behörighet?
Bör inte start och stopptryck redan vara inställt vid installationen? Eller kan det behöva justeras löpande? Måste jag stänga av all ström innan justering?
Vad innebär ”autoläget” på tryckvakten?
Tack
Att den slår till och från pumpen efter behov.
Nej, det krävs ingen behörighet/licens för att byta manometern.
Tryckvakten ska inte behöva justeras efter installation/driftsättning.
Auto = Automatiskt start & stopp efter behov, normalt ställer man den på ”auto” och ”glömmer bort den”.
Tryckvakten ska inte behöva justeras efter installation/driftsättning.
Auto = Automatiskt start & stopp efter behov, normalt ställer man den på ”auto” och ”glömmer bort den”.