Byggahus.se
Brukar ganska ofta ligga och jobba mellan 2 & 4 bar.

• Gilla
Håkan Klaar
  • Laddar…
Överstig inte 6 bar då du troligen har installationer som ej är godkända för det. Men helst under 5 t.o.m. En vanlig tryckskillnad mellan till och från är 1,5 bar. Starttryck på 2-3 bar är det vanligaste skulle jag säga.

• Gilla
Håkan Klaar
  • Laddar…

Bästa svaret

B besttools skrev:
Överstig inte 6 bar då du troligen har installationer som ej är godkända för det. Men helst under 5 t.o.m. En vanlig tryckskillnad mellan till och från är 1,5 bar. Starttryck på 2-3 bar är det vanligaste skulle jag säga.
Rörledningar mm ”ska” vara klassade för minst 10bar för att få installeras i Sverige.
Typgodkända tappkranar/blandare ska vara godkända för 10bar.

https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/valj-ratt-blandare

https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-kommunalt-vattentryck.229197/page-2#post-3658887

• Gilla
rolfino och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Rörledningar mm ”ska” vara klassade för minst 10bar för att få installeras i Sverige.

[länk]

[länk]
Skulle aldrig råda någon att gå över 6 bar ändå! Ta denna hydropress t.ex. som är relartivt vanligt där ute: https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/
Den är klassad för max 6 bar.
Så tycker det är oansvarigt att ge något annat råd då det av erfarenhet finns massor av installationer på ledningsnät som inte pallar 10 bar. Samt övertrycksventil som är igenkorkade..

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

[länk]

[länk]
Hej @Demmpa !
Hoppar in i tråden med en fråga. Som nybliven stugägare med egen borrad brunn ( från 2014 typ) har jag några frågor jag hoppas få svar på:

Vilket tryck ska mätaren stå på? Nålen verkar snurrat runt ett varv och verkar nu befinna sig under stoppläget, inte ligga ovanför? Se bilder.

Hur kan jag minska trycket och hur gör jag det?

Manualen säger att ”förtrycket ska vara;
0,9 x börvärde för pumpar med fast varvtal
och
0,7 x börvärde för pumpar med variabelt varvtal

Tryckmätare monterad på rörledning med visaren strax under 0 bar, behov av avläsning och justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Specifikationsetikett på en Grundfos trycktank med modellnummer och instruktioner för förtryck.
Skapa konto
Tryckströmbrytare av märket Telemecanique XMP med specifikationsetikett och brytare i läge AUTO.
Skapa konto
Tryckmätarens ventil för brunnspump med texten "RIMPEL 6 bar" och CE-märkning, monterad på rör.
Skapa konto
Tryckmätare under stoppläget på en brunns pumpsystem med en stor tank, rörkopplingar och kablar i ett trärums hörn.
Skapa konto
Elinstallationer på en trävägg, inklusive skyddslåda märkt med "OBS. 380.V." och en svart kabel.
Skapa konto

Tack

Manometern är trasig, för om den hade varit hel och gått ett helt varv runt så hade det varit en bit över 13 bar, å det är mer än det dubbla som säkerhetsventilen är på (6 bar).

Pumpens start- och stopptryck ställs på tryckvakten, tredje bilden, man får ta av kåpan för att kunna ändra trycket.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Okej, tack!
Kan jag byta manometern själv eller krävs behörighet?
Bör inte start och stopptryck redan vara inställt vid installationen? Eller kan det behöva justeras löpande? Måste jag stänga av all ström innan justering?
Vad innebär ”autoläget” på tryckvakten?

Tack

Att den slår till och från pumpen efter behov.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att den slår till och från pumpen efter behov.
Så här låter det var 50:e sekund under tiden jag spolar i kökskranen på halv stråle och går ut i pumphuset och lyssnar och kikar. Normalt? @Demmpa

Nej, det krävs ingen behörighet/licens för att byta manometern.

Tryckvakten ska inte behöva justeras efter installation/driftsättning.
Auto = Automatiskt start & stopp efter behov, normalt ställer man den på ”auto” och ”glömmer bort den”.

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Hej igen. Vi har gaslukt (svavel? ruttna ägg?) trots att vi nu använt vattnet sedan midsommar. Vad kan det bero på?
Kan tömning av brunnen hjälpa? Hur görs en tömning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.