188 763 läst · 1 085 svar
189k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
H Hammarspik skrev:tack för tips! Jag ringde Länsförsäkringar idag och jag kunde inte ändra något alls förens perioden är slut. Så om jag hittar en bra försäkring till bra pris på nätet behöver jag bara ställa av bilen, vänta lite sen teckna ny försäkring hos någon med bättre pris?
hur länge ska man vänta? Och ljög hon i telefonen då när hon sa att om man ställer av och sen på igen så är man fortfarande bunden till det man hade.
kan det vara så att dom har ändrat det nyligen?
Vilket försäkringsbolag har du idag?
När jag gjorde det på min bil , hade jag precis fått ett nytt försäkringsbesked , alltså 12 nya månader. Men priset hade dubblats , jag ringde och talade om att det inte accepteras.
när de försökte tala omkull mig meddelande jag att jag mer än gärna skriver bilen på min fru. Det var då bolaget talade om för mig att det räckte att ställa av den , och vänta 24 timmar innan jag tecknade en ny försäkring och ställde på igen
när var detta? Det här läste jag nyss på nätetS Simonstahl skrev:Vilket försäkringsbolag har du idag?
När jag gjorde det på min bil , hade jag precis fått ett nytt försäkringsbesked , alltså 12 nya månader. Men priset hade dubblats , jag ringde och talade om att det inte accepteras.
när de försökte tala omkull mig meddelande jag att jag mer än gärna skriver bilen på min fru. Det var då bolaget talade om för mig att det räckte att ställa av den , och vänta 24 timmar innan jag tecknade en ny försäkring och ställde på igen
Ska du börja använda din bil igen efter en avställningsperiod?
I så fall behöver du inte anmäla det till oss, vi får information direkt från Transportstyrelsen om att du har ställt på din bil och du får då automatiskt tillbaka den försäkringsomfattning som du hade innan avställningen.
Finns det övervärde i bilen? Isf sälj den, lös in billån samt privatlånet. Du kan istället ta ett litet lån, om det behövs till en mycket billigare bil. Djurförsäkringarna låter dyra, se över dem. Med djuren föds även en fråga, om hunden blir sjuk i december/januari när livet redan är dyrt så blir en en självrisk på 2.000kr och 20% fixar du det?H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
men mina fasta räkningar är
Hyra 6000
El 1300 just nu men blir mycket mer till hösten/vintern
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
internet och telefon 1200kr är på tok för dyrt, behöver du verkligen både mobil och internet? Kanske ett unlimitet abonnemang och internet delning går lika bra.
H Hammarspik skrev:när var detta? Det här läste jag nyss på nätet
I så fall behöver du inte anmäla det till oss, vi får information direkt från Transportstyrelsen om att du har ställt på din bil och du får då automatiskt tillbaka den försäkringsomfattning som du hade innan avställningen.
Ungefär 3månader sedan jag gjorde det.
vill du inte chansa , skriv över bilen på en familjemedlem och genomför ägarbytet. Efter några dagar gör ni ett till fast du skrivs som ägare igen. Din försäkring är dödad , och du kan fritt välja bolag igen.
krävs dock att du inte har kredit på bilen.
Det som sticker mig ögonen är nog mobil-internetet. Dock kanske du menar mobil och internet. Det är mer förståeligt även om det ofta slutar med en saftig totalkostnad att köpa mobil på avbetalning. Hur som helst, mobilt internet går att använda hemma. Körde själv en liten fick-size 4G router som kortvarig student. Med ett bra abonnemang (mycket data) och ett extra datakort kan det vara en lösning? Inte ovanligt att det första data-simet ingår utan extra kostnad.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
har räkningar på 16500 varje månad just nu men kommer bli mer till hösten vintern när värmen i huset ska på.. förmodligen flera tusen till..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
ser ni något som låter väldigt mycket? Har ingen koll på hur mycket andra betalar, vad som är normalt. Berätta gärna era utgifter, hur mycket ni lägger på dessa saker.
Medlem
· Östergötland
· 17 inlägg
vad har du för barnförsäkring? Den ser billig utH Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
Blir djuren sjuka så löser det alltid sig djuren kommer inte lida och inte avlivas för jag inte har råd. Jag har sagt vad jag betalar i månaden men vart får du 2000 självrisk och 20% ifrån?H Heby78 skrev:Finns det övervärde i bilen? Isf sälj den, lös in billån samt privatlånet. Du kan istället ta ett litet lån, om det behövs till en mycket billigare bil. Djurförsäkringarna låter dyra, se över dem. Med djuren föds även en fråga, om hunden blir sjuk i december/januari när livet redan är dyrt så blir en en självrisk på 2.000kr och 20% fixar du det?
internet och telefon 1200kr är på tok för dyrt, behöver du verkligen både mobil och internet? Kanske ett unlimitet abonnemang och internet delning går lika bra.
har tyvärr ej övervärde i bilen så säljer jag den kommer jag ha lån kvar på 20-30 tusen
H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
Hej!
Jag tycker i första hand att du bokar tid med din bankman. Det går kanske att göra en bättre lösning på dina 2 lån.
Du får också tips på en hushållsbudget. Även fast du gjort ditt yttersta . Investera lite tid till ett möte. Lycka till !
nä men jag har väl ingenting att förlora om jag testar ställa av? Kommer väl inte kosta mig något ifall det inte skulle gåS Simonstahl skrev:
Om dom ändrat det , kan du stå där med dubbla försäkringar. Men jag personligen hade chansat , men varit övertydlig med bolaget att jag tänker göra det den vägen.H Hammarspik skrev:
Min ena jycke har veterinärfoder. Det är inte billigt. Letade rundor och hittade Zooplus.H Hammarspik skrev:
Eftersom de bara har 7 % moms på djurfoder i Tyskland så blir det mycket billigare, Sverige har 25%.
Läs på "Reducerad momssats: 7% " https://www.momsens.se/momssats-tyskland
De har Royal Canin så kolla och jämför priset.
Du beställer och betalar och kan få det hemkört till din dörr av Post Nord. Super bekvämt.
https://www.zooplus.se/info/about/About
Bra att du frågar. Hemmablind, absolut. Här är mina spontana tankar.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50
Billån 3000. Skaffa billigare bil.
Privatlån, 2300. Saker du inte skulle haft från början för att du inte hade råd med.
Mobil+internet. 1200. Bredband är 400, max, så antingen har du tv paket till som du inte har råd med, eller så har du nyaste iPhonen som du inte heller borde haft
Djurförsäkring. Du har INTE råd att ha djur, definitivt inte försäkra dem. Säg upp.
Ja, men det blir dyrt om de blir sjuka säger du kanske. Att avliva en katt kortar 1200 kr.
Spontant från mig. Lycka till från Fredrik
Du kanske även kan försöka få upp din lön lite. T.ex genom att förhandla upp den, byta arbetsgivare eller arbete.H Hammarspik skrev:Finns det någon vänlig själ här som vill lägga lite tid på att kolla igenom min ekonomi och ge mig tips på vad jag kan spara pengar på? Byta försäkringsbolag, säga upp något om det är väldigt onödigt, ja vad som helst.. känner att jag är lite hemmablind när det gäller min egen ekonomi. Kan säga att jag bor ensam med 2 barn, jobbar heltid och varje månad går jag exakt +/- 0 räknar dom sista kronorna dagarna innan lön..
Hyra 6000
Billån 3000
Bilförsäkring 600
Privatlån 2300
Mobil-internet 1200
Hundförsäkring 650
Kattförsäkring 350
Barnförsäkring 300
Barnomsorg 400
A-kassa 200
Hemförsäkring 100
Tandvårdsförsäkring 100
Nyckelkund 50