5 625 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Gjuta entretrappa - ihålig/frigolit/EPS för lägre vikt?
Kanske syns någorlunda på dessa bilder, jag gjorde så blocken ”hängde” lite mer utanför varandra för varje lager för att in dom under dörren. Började först lagret med att såga ut ena hörnet för att komma över dräneringslisten sen fortsatte det.
jag har ”bara” lagt bistål i mellan understa och andra lagret. Rätt eller fel, vet ej..
jag har ”bara” lagt bistål i mellan understa och andra lagret. Rätt eller fel, vet ej..
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Vad och hur du gör själva trappan, så har jag ett allvarligt råd:F fredrik_pe skrev:
Sätt upp räcken/handledare som leder från marknivån upp till ytterdörren!
Äldre vingliga personer, och ibland även yngre, behöver något stöd att hålla sig i när de vinglar uppför eller nedför en sådan trappa.
Den får inte vara öppen åt tre håll utan något som hjälper besökarna att hålla sig på benen och hålla kursen!
tanken var att ha en ledare (smide) diagonalt i ena hörnet eller längs ena fasadsidan, vi får se!KnockOnWood skrev:
Vad och hur du gör själva trappan, så har jag ett allvarligt råd:
Sätt upp räcken/handledare som leder från marknivån upp till ytterdörren!
Äldre vingliga personer, och ibland även yngre, behöver något stöd att hålla sig i när de vinglar uppför eller nedför en sådan trappa.
Den får inte vara öppen åt tre håll utan något som hjälper besökarna att hålla sig på benen och hålla kursen!
Rör sig framåt
ny uppfart samt trappan håller på att kläs. La först ett tunt lager finbetong. Kom över ett billigt parti 60x90x3 cm granit (2a sortering) på flisby, mycket kapande men det känns det värt!
ny uppfart samt trappan håller på att kläs. La först ett tunt lager finbetong. Kom över ett billigt parti 60x90x3 cm granit (2a sortering) på flisby, mycket kapande men det känns det värt!
Liknande trådar
-
Gjuta betongplatta efter avloppsbyte-Vad ska jag tänka på?
Grund & Markarbeten -
Gjuta betonghandfat - tips och råd om färgsättning
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta entretrappa - tjocklek?
Grund & Markarbeten -
Gjuta entrétrappa - mått för trappavsats?
Tillbyggnad -
Gjuta/bygga entretrappa - ETT ENDA STEG HÖGT
Byggmaterial & Byggteknik