Byggahus.se
Kanske syns någorlunda på dessa bilder, jag gjorde så blocken ”hängde” lite mer utanför varandra för varje lager för att in dom under dörren. Började först lagret med att såga ut ena hörnet för att komma över dräneringslisten sen fortsatte det.

jag har ”bara” lagt bistål i mellan understa och andra lagret. Rätt eller fel, vet ej..

• Betongblockstrappe under konstruktion framför en ytterdörr, uppbyggd med överhängande lager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blockstenar placerade i stegvis formation framför en dörr med synlig dräneringslist och verktyg.
    Skapa konto
  • Betongblock konstruerade stegvis under en dörr med dräneringslist och plastskydd.
    Skapa konto
  • Gilla
Cliffen80 och 1 till
  • Laddar…
F fredrik_pe skrev:
Håller på att planera en ny trappa, modell ”pyramidtrappa”, till villa med källargrund efter dränering för ca 2 år sen. Detta gör att det blir en relativt stor pjäs.
Vad och hur du gör själva trappan, så har jag ett allvarligt råd:
Sätt upp räcken/handledare som leder från marknivån upp till ytterdörren!
Äldre vingliga personer, och ibland även yngre, behöver något stöd att hålla sig i när de vinglar uppför eller nedför en sådan trappa.
Den får inte vara öppen åt tre håll utan något som hjälper besökarna att hålla sig på benen och hålla kursen!

• Gilla
RSAndersson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad och hur du gör själva trappan, så har jag ett allvarligt råd:
Sätt upp räcken/handledare som leder från marknivån upp till ytterdörren!
Äldre vingliga personer, och ibland även yngre, behöver något stöd att hålla sig i när de vinglar uppför eller nedför en sådan trappa.
Den får inte vara öppen åt tre håll utan något som hjälper besökarna att hålla sig på benen och hålla kursen!
tanken var att ha en ledare (smide) diagonalt i ena hörnet eller längs ena fasadsidan, vi får se!

Rör sig framåt :)

ny uppfart samt trappan håller på att kläs. La först ett tunt lager finbetong. Kom över ett billigt parti 60x90x3 cm granit (2a sortering) på flisby, mycket kapande men det känns det värt!

• Nybyggd uppfart och trappa klädd i kapad granit framför ett vitteglat hus med svart ytterdörr och fönster.
    Skapa konto
  • Pågående arbete med ny uppfart och trappa klädd i granitplattor framför ett enfamiljshus.
    Skapa konto
  • Gilla
Cliffen80 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.