Byggahus.se
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Vill du ens hjälpa TS? I så fall får du nog anstränga dig lite för att inte bara framstå som dryg och trollig.
Jag hade sagt upp a kassan betalat av privatlånet och bytt mobil.abb

• Gilla
Sva och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Briljant råd till någon som har svårt att få ekonomin att gå ihop: Betala av ditt lån.
Snälla: förstå att alla inte har dina förutsättningar!

• Gilla
Bästerortarn och 29 till
  • Laddar…
Och om hon nu inte har mer än 0 kr på kontona varje månad dagen innan lön?! Hur ska hon då kunna betala av lånet? Har du ens läst igenom hela tråden? Verkar ju inte så.....

Att säga att a-kassan och facket är skit är ju definition av idioti.

• Gilla
gcostanza och 15 till
  • Laddar…
Att fåraktigt köpa att a-kassan och facket är bra är ju definition av idioti
Tyvärr handlar det inte om om det är "bra" eller "dåligt"; i många fall är det en del av förutsättningarna och det är bara att acceptera dessa och lomma med.
Dina skygglappar är enorma, nästan större än ditt privilegium.

• Gilla
Bästerortarn och 11 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Och om hon nu inte har mer än 0 kr på kontona varje månad dagen innan lön?! Hur ska hon då kunna betala av lånet? Har du ens läst igenom hela tråden? Verkar ju inte så.....
"Hon"?

• Gilla
MiaV
  • Laddar…
D dibb skrev:

Att säga att a-kassan och facket är skit är ju definition av idioti.
Kanske man skulle tänkt på innan man tar ett sådant pass högt lån så att räntan är 2300 i månaden. Inget litet lån. Jag tror man måste betala av det så fort det går oberoende av vad experterna på byggahus tycker

• Gilla
  • Arg
Karl-Bertil Jonsson och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
Kanske man skulle tänkt på innan man tar ett sådant pass högt lån så att räntan är 2300 i månaden.
Det kan ju vara ett "ofrivilligt lån" som uppstått vid något tidigare förhållande eller förutsätter du att det är någon lantis som tagit det för lyxkonsumtion?

/ P

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Det kan ju vara ett "ofrivilligt lån" som uppstått vid något tidigare förhållande eller förutsätter du att det är någon lantis som tagit det för lyxkonsumtion?

/ P
Det är ju inte ett bostadslån så det måste ju vara ett konsumtionslån

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Kanske man skulle tänkt på innan man tar ett sådant pass högt lån så att räntan är 2300 i månaden. Inget litet lån. Jag tror man måste betala av det så fort det går oberoende av vad experterna på byggahus tycker
Om du orkat läsa hela tråden så hade du läst att de 2300 är amortering inklusive ränta. Typ 2000 betala av lånet och 300 i ränta exempelvis.
Du skriver dumhet efter dumhet, tänk efter lite och läs hela trådar som du svarar i är ett gott råd.

• Gilla
pauls och 12 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Om du orkat läsa hela tråden så hade du läst att de 2300 är amortering inklusive ränta. Typ 2000 betala av lånet och 300 i ränta exempelvis.
Du skriver dumhet efter dumhet, tänk efter lite och läs hela trådar som du svarar i är ett gott råd.
Okej det stod inte i ursprungsinlägget. Borde varit två poster.

Nu vet jag inte vad för mobil och internet abonnemang du har, men jag kommer med ett tips sen kan du räkna ut om det blir billigare.

Mobiloperatören 3 har fri surf på mobilen för 499kr/ månaden och sen kan du köpa till tvilling kort för 99kr i månaden.

Det innebär att du skaffar en bra mobil router(runt 1000kr engångs kostnad)Så har du både fri surf på mobilen och internet hemma för 600kr. Sen om du vill kan barnen läggas till också för 99kr st.

Har själv använt det när jag bodde i lägenhet (75kvm) och det funkade bra, men bor du större kanske det blir svårt att täcka ett större område om inte routern är riktigt bra.

Lycka till

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
"Hon"?
Ja, detta är "hon" enligt tidigare trådar.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Okej det stod inte i ursprungsinlägget. Borde varit två poster.
Som sagt, om du orkat läsa igenom hela tråden innan du svarar, så hade du sett detta längre ner, där hon fick frågan om hur det var med de 2300:- i månaden.

• Gilla
joje20 och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med om att inte binda upp sig om ekonomin har små marginaler, men faktiskt har leasad elbil varit ekonomiskt vettigt under några år. Med stigande räntor och i detta specifika fall skulle jag säga, köp en billig bil för 30.000 som är helt utan finesser. Men, gammal bil är svårt om man inte kan fixa med saker själv.
Det är aldrig ekonomiskt försvarbart hur folk än säger om en bil. Det mest ekonomiska i detta fallet hade varit att egentligen ha en bil färdigbetald fram till man har en ekonomi som tillåter att man binder upp sig på ett par år med en bil (vare sig leasing eller lån)
Det finns massor av bilar för 30-40 tusen som är billiga att laga och billiga att äga.

Men näst bäst är att slå ihop billånet med privatlånet för att inte ha 2 lån.

• Gilla
pauls
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag uppfattade det som att TS verkligen behöver en bil. Nuvarande kostar ju 3000 i finansiering, plus försäkring, skatt, service, bensin, nya däck behövs snart, med mera.

Men det var kanske ett dåligt råd. Jag menade att man ska jämföra först och sedan ta beslut,
Jo det är vettigt. Men det är korkat att ta en elbil på leasing när man inte har ekonomin rätt för sig. Det finns inga elbilar för under 3000 längre, de som beställer en idag kommer få en dyrare bil.

Utan och veta är min gissning att ts troligtvis kommer köra över 1000 mil per år och då sticker det iväg mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.