Byggahus.se
Jag har en bostad som är 34kvm (bifogat planritning).
Att kunna ha förvaring i en sån bostad är en utmaning. För min del räcker det med att ha en pax garderob (även 40/45 i djup och 175/200 i bredd).
Andra som bott i liknande planlösning i området har haft en garderob i hallen (svårt att få mer än 130 i bredd pga planlösningen).
Jag är inne på att sätta upp en pax garderob på 236H/200B/45D (Eller 40D tror jag standard djup är).
Och min plan är att ha det i sovalkoven.
Hur vanligt/ovanligt är att ha en pax i alkoven?
Min första tanken är att ha garderoben med ryggen mot väggen som går mot balkongen.
Ett mindre problem där är att vid ca 198cm finns det lampaknappen.
Väggen mot badrummet är ännu värre då knappen finns vid ca 150cm.
Tänk på att sängen är 120B/200H.
Det jag börjar fundera på är om inte är bäst att ha garderoben med ryggen mot väggen som man ser när man går in i alkoven. Lite halvjobbigt dock att behöva ha sängen horizontellt som då tar upp hela bredden på alkoven (och då måste man i princip "klättra" öven den för att öppna garderoben).

• Ritning över en lägenhetsplanlösning med kök, vardagsrum, balkong, hall, badrum och sovalkov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du behöver ju tänka på att du ska kunna öppna garderobsdörrarna och kunna få ut det som finns i garderoben, alltså krävs det en del fri golvyta framför garderoberna.

Personligen så skulle jag nog vilja ha t.ex. 1-1,5 m garderob som rumsavdelare mellan vardagsrum och sovalkov för att få sängen att kännas mer privat.

Att placera garderoberna mot sovalkovens inre vägg verkar inte bra av de skäl som du just tar upp.

Vad är det för lampknappar som garderoberna skulle blockera, vad styr de?
I en lägenhet för länge sen gjorde vi ett hål i en garderobs bakstycke för att kunna komma åt strömbrytaren till taklampan och sen satte vi en strömbrytare på sladden till taklampan för styrning normalt. Idag går det ju bra att ha en lampa med Ikea trådfri som ljuskälla och styra med en fjärrkontroll eller mobilen.

BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver ju tänka på att du ska kunna öppna garderobsdörrarna och kunna få ut det som finns i garderoben, alltså krävs det en del fri golvyta framför garderoberna.

Personligen så skulle jag nog vilja ha t.ex. 1-1,5 m garderob som rumsavdelare mellan vardagsrum och sovalkov för att få sängen att kännas mer privat.

Att placera garderoberna mot sovalkovens inre vägg verkar inte bra av de skäl som du just tar upp.

Vad är det för lampknappar som garderoberna skulle blockera, vad styr de?
I en lägenhet för länge sen gjorde vi ett hål i en garderobs bakstycke för att kunna komma åt strömbrytaren till taklampan och sen satte vi en strömbrytare på sladden till taklampan för styrning normalt. Idag går det ju bra att ha en lampa med Ikea trådfri som ljuskälla och styra med en fjärrkontroll eller mobilen.
Jag har tänkt mig skjutdörrar till garderoben och på så sätt har man inte problem med utrymme som behövs när man öppnar den.
Lampknappen vet jag ännu inte vad den är till (då jag ännu inte flyttat in), tror till balkonglampan.

BirgitS
Du behöver ju plats att stå framför garderoben och kunna dra ut lådor ändå. Tänk noga igenom hur skjutdörrarna fungerar ihop med den inredning du vill ha så att dörrarna inte blockerar några lådor.

Då föreslår jag att balkonglampan får en ljuskälla typ Ikea Trådfri som inte behöver en strömbrytare för att manövreras. Samt ett hål i garderobens bakstycke så att det går att slå av spänningen helt till ljuskällan de få gånger det behövs.

Ok, låter bra. Tack för tipsen Brigit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.