Jag har en Bosch GCM 8 SJL (216 mm klinga) som jag måste justera efter viss användning (den gjorde helt rätvinkliga snitt direkt efter leverans). Funderar på att köpa fasta anslags- (90°) och spets- (45°) vinklar med 100x70 respektive 120x80 mm längd på skänklarna för att kunna ställa både horisontella och vertikala geringsvinklar enligt metoden i instruktionsboken.
Har ni några andra tips/kommentarer hur man får tillbaka precisionen? Jag såg i en annan tråd för några år sedan att någon (mattiasp kanske) sågade ett snitt och sedan justerade efter snittet.
Det är möjligt att jag har visat det någon gång, men det är Bygga_Bo's metod. Nu ver jag inte hur man gör justeringen på SJL, men på SDE justerar man inte anhållet som på de tidigare modellerna, utan man justerar i stället den plastskena som vridningsmekanismen snäpper in i. På en sådan såg kan man inte använda Bygga_Bo's metod, utan man får ställa sågen med en vinkelhake mellan anhåll och klinga. Jag tror faktiskt att det finns specialslipade klingor utan tänder för justeringsändamål. Men det är ju lite av en överdrift för de flesta.
Fast istället för en klinga utan tänder eller att försöka träffa tänderna m vinkelhaken etc etc är det mkt bättre att såga en bit och mäta på den sågade biten m vinkelhaken, eller lägga båda bitarna på ett rakt underlag o vända den ena o kolla glipan, eller 5-snitts metoden. Oavsett vilket är det alltid bättre att kontrollera det färdiga slutresultatet än att kolla maskinen. Det är ju det som spelar roll.
Mattias har helt rätt i att metoden inte kan användas rakt upp och ner. Jag spekulerade lite i hur man skulle kunna göra i inlägg #6 i ovan nämnda tråd. Om det funkar i praktiken, eller ens har någon form av förankring i verkligheten, har jag dock ingen aning om. Någon som har sågen borde kunna bedöma det. Jag har fortfarande inte pillat på en SJL...
Beskrivning av hur jag kontrollerar och justerar min kap- och gersåg Bosch GCM 8 SJL. Metoden följer maskinens användarhandbok. Alla kontroll- och justermoment görs med elsladden urdragen. Utrustningslista längst ner.
Justering av horisontell vinkel
Kontroll med vinkelhake av horisontell sågvinkel efter kapning utan gering (0°/0°). Notera att jag här har putsat kanterna för att vara säker på att jag mäter mot kapytan och inte mot grader eller fnas vid kanten. För att se vinkelfelet lyser jag under vinkelhaken. Här ser man en glipa som växer längs vinkelhakens måttskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att justera sågen tar jag hjälp av en vinkelhake med kort skänkel (100 mm). Det gör att man kan kontrollera mot sågklingans mittre del, utan att störas av sågtänderna (klingdiameter 216 mm i det här fallet). Vinkelhaken kläms fast mot sågens anhåll med en klämma (på den här sågmodellen plockar jag bort den lösa övre delen av vänstra anhållet när jag justerar). Små spännband används för att dels hålla klingskyddet öppet, dels hålla ner sågen i sågläge (man kan använda transportsäkringen också).
Horisontell sågvinkel justeras genom att man släpper på de fyra skruv som sitter i vinkelskalan (två på var sida om klingan). Notera att skruvarna längst från klingan är PH3 medan de närmaste är PH2 (i alla fall på mitt exemplar).
Därefter vrider man sågen för att ta bort eventuellt vinkelfel. Här tycker jag det hjälper att ha en vinkelhake vid klingan eftersom det annars är svårt att veta hur mycket man vrider. När man blir van kanske man klarar sig utan vinkelhaken. Dra fast de fyra skruvarna i vinkelskalan när du är klar.
Logga in
Skapa konto
Provsågning efter justering visar att vinkelfelet försvann, på första försöket.
Logga in
Skapa konto
När man är nöjd så efterjusterar man vinkelvisaren så att den visar rätt (skruv PH2).
Logga in
Skapa konto
Justering av vertikal vinkel
Kontroll direkt mot sågklingan av den vertikala sågvinkeln. Ett vinkelfel syns mellan sågklinga och vinkelhake.
Logga in
Skapa konto
Vertikal sågvinkel justeras med anhållet på högra sidan, med två nycklar nyckelvidd 10 (en för låsmuttern och en för justerskruven). Dra fast låsmuttern när du är klar.
Logga in
Skapa konto
Vertikalt vinkelfel borta
Logga in
Skapa konto
Justering av övriga vertikala standardgeringsvinklar görs med anhållet på vänstra sidan.
Logga in
Skapa konto
Justering av lasern
Det är enkelt att justera laserns linje, om man använder den, med en skruv (PH2) längst upp på sågen.
Logga in
Skapa konto
Det finns ett skydd framför lasern som kan sättas igen av sågspån, men det går att göra rent genom att fälla ut skyddet (det här står inte i min användarhandbok). Igensatt skydd kan göra att laserstrålen inte syns.
Logga in
Skapa konto
Materiallista
Vinkelhake (t.ex. en Japanese Try & Mitre Square), fjädrande klämma (lim- eller universalklämma), små spännband, stjärnskruvmejslar PH2 och PH3, två nycklar nyckelvidd 10 mm, samt gärna en smal ficklampa eller annan smal ljuskälla, och borste och dammsugare för att hålla rent.
Med den nämnda vinkelhaken kan man även kontrollera 45°-vinklarna, om man vill.