Byggahus.se
B Borgen2021 skrev:
Korrekt

Och därför kommer folk separera mindre, för de har inte råd.
Du har inte samma syn på ekonomi som jag.

Stoppa exporten av el från område SE4 så löser det en del av pris rallyt
Skulle vi få el brist under vintern när vi inte kan importera i söder, så får vi släcka alla gatljus och börja spara där

Så enkelt att lösa om man bara vill ;)

G GA Anderson skrev:
Stoppa exporten av el från område SE4 så löser det en del av pris rallyt
Skulle vi få el brist under vintern när vi inte kan importera i söder, så får vi släcka alla gatljus och börja spara där

Så enkelt att lösa om man bara vill ;)
Är det någon mer av Sveriges exportvaror som du tycker är för dyra, och som vi ska hindra exporten av och således tvinga ner priset på?
Lastbilar tycker jag är dyra, ska vi inte hindra Volvo och Scania från att exportera dem, och samtidigt tvinga dem att göra lika många? Jag menar, det är ju inte rimligt att man måste betala 2 miljoner för en ny lastbil?

• Gilla
  • Haha
RoAd och 8 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lastbilar tycker jag är dyra, ska vi inte hindra Volvo och Scania från att exportera dem, och samtidigt tvinga dem att göra lika många? Jag menar, det är ju inte rimligt att man måste betala 2 miljoner för en ny lastbil?
Ska vi fortsätta din liknelse har priset på en ny Volvo eller Scania gått upp från 2 till 20 miljoner det senaste året, beroende på ökad efterfrågan i utlandet.

Liknelsen haltar något. De flesta som inte driver åkeri behöver ingen lastbil. De åkerier som behöver nya lastbilar kan välja att köpa andra, billigare märken, alternativt köpa begagnat.
Av de svenska hushållen är nästan 100% beroende av att köpa el. Nästan 100% är dessutom beroende av att kunna köpa denna el av ett elhandelsbolag som verkar på NordPool. Det är i praktiken inte en fri marknad för de svenska elkonsumenterna.
Jag har att välja på att antingen köpa en ny Scania för 20 miljoner, eller inte köpa någon lastbil alls.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Jag bytte över till Jämkraft nu och deras Jämtpris. Har varit billigare per månad tidigare när jag jämförde så får hoppas det fortsätter. Har även solceller så blev deras solsäker så skönt med att få betalt för elen när den behövs som mest.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ska vi fortsätta din liknelse har priset på en ny Volvo eller Scania gått upp från 2 till 20 miljoner det senaste året, beroende på ökad efterfrågan i utlandet.

Liknelsen haltar något. De flesta som inte driver åkeri behöver ingen lastbil. De åkerier som behöver nya lastbilar kan välja att köpa andra, billigare märken, alternativt köpa begagnat.
Av de svenska hushållen är nästan 100% beroende av att köpa el. Nästan 100% är dessutom beroende av att kunna köpa denna el av ett elhandelsbolag som verkar på NordPool. Det är i praktiken inte en fri marknad för de svenska elkonsumenterna.
Jag har att välja på att antingen köpa en ny Scania för 20 miljoner, eller inte köpa någon lastbil alls.
Jo det är i praktiken en fri marknad. Det är så sådana fungerar.

Jo, det är klart att det blir lite tillspetsat.

Problemet är att Sverige exporterar mer än vi importerar, vilket såklart gör det svårt att begränsa export av något överhuvudtaget.

Jag antar att Volvo och Scania konkurrerar med tyska lastbilar och bussar. Om vi bortser från att det är omöjligt pga EU, och Sverige kapade kabeln till Tyskland, så är det ju inte helt omöjligt att tyskarna säger "ok då inför vi tariffer på 100% på svenska lastbilar och bussar". Jahapp, där försvann hela den tyska marknaden för två stora arbetsgivare.

Begränsa handeln, eller subventionera priset, är inte lösningen på det här problemet.

D Daniel 109 skrev:
Jo det är i praktiken en fri marknad. Det är så sådana fungerar.
Det kallas fri marknad, men den är hårt reglerad. Elprisområdena är en reglering, EU:s krav på svensk exportkapacitet är en annan, prissättningsmodellen är ytterligare en reglering och så vidare.

Detta kommer du givetvis argumentera emot.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
Elprisområden beror på begränsad överföringskapaciteten. Det ären oönskad brist på marknaden, inte ett resultat av reglering.

Att vi inte får begränsa export är en självklarhet på en fri marknad.

Prissättningsmodellen är marknadsmässig. Inte något konstigt regelverk.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Är det någon som vet nått om södra trygg?
Man måste vara medlem eller känna någon. Med andra ord kan alla teckna upp sig..
Nä det är bara medlemmar som kan teckna

Det kallas fri marknad, men den är hårt reglerad. Elprisområdena är en reglering, EU:s krav på svensk exportkapacitet är en annan, prissättningsmodellen är ytterligare en reglering och så vidare.

Detta kommer du givetvis argumentera emot.
Hahaha

I
A arasmus skrev:
Jag har svårt att göra så mycket för att förbereda mig. Radhus med LLVP och elradiatorer, dåligt tak för solceller och inte populärt/tillåtet att elda i kamin. Jag funderade på om det är en rimlig idé att köpa en oisolerad ackumulatortank på typ 500 L, ställa den i källaren, värma när det är som allra billigast och sen bara låta den stå och svalna. Säg att det blir 6 h * 4 kW där man mer eller mindre bara betalar överföringsavgiften. Kanske blir lite knas med temperaturregleringen, men kostar typ 5-10 tusen så sugen på att testa :)
Vad händer om elpriserna springer iväg så att hushållen får betala säg 15 000 kr / mån? Gissningsvis kommer en del av södra Sverige frysa ihjäl i vinter eller så kommer de få ta lån med höga räntor som de i praktiken inte kan lösa. Man kan ju tycka att staten borde trycka på hårdare mot allmänheten att förbereda sig isfall även om det är valår? De flesta jag känner pratar inte om detta, de kan konstatera att elen varit lite dyr men inte mycket mer.

Tänk också på att alla åtgärder man gör nu inkl solceller är en risk, de kan bli en ren förlustaffär beroende på hur staten väljer att lösa problemet. Vi var själva inne på att köpa en solcellsanläggning för 200 000 kr men just nu kan man inte garantera att den betalar sig, det man kan säga är att om elpriserna ligger kvar där de ligger nu så räknas anläggningen av på 3-5 år men det kan man inte garantera såklart.

Vad händer ex med elpriset i Sverige om man slår ihop alla elomården till ett eller att man tillfälligt gör skattelättnad på elen? Jo, de har sagt nej men det skulle inte vara första gången man ändrar sig. Kanske finns det andra lösningar på bordet.

Slå en tärning och se ;)

För vår del är vi inte intresserad av att investera något större innan man vet mer vad som händer. Här blir det troligen lite ved och att plocka fram par varma sovsäckar från beredskapsförrådet.

• Gilla
mstreamer och 3 till
  • Laddar…
D
M m@nge skrev:
Ja allt är väldigt knepigt. Men det parti i valet som kommer med en ok ”lösning” kommer få massor av extra röster. Blir en het potatis framåt.

Lite extra förvånad över att tex organisationen villaägarna är så tysta.
Seriösa partier agerar pragmatiskt för att mildra symtomen, de oseriösa kommer överösa dig med förslag på orealistiska skenåtgärder, det får du se upp med. Bara vänsterpartiet har i diverse debattartiklar visat intresse för att ta tag i grundproblemen, som skapar de höga priserna alltså.

Detta är tyvärr verkligheten, allt annat är som bäst "rök och speglar".

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det någon mer av Sveriges exportvaror som du tycker är för dyra, och som vi ska hindra exporten av och således tvinga ner priset på?
Du har såklart rätt i det och någonstans är en fungerande marknad eftersträvansvärt. Personligen anser jag dock att dels är elmarknaden så pass förstörd av både sin historia, regleringar och politik, att den har alldeles för långt , kanske hundratals år, från att kunna bli just "fri", för att man ska kunna resonera så. Det andra är att el idag inte går att välja bort enkelt, eller ersätta med annan energi, den är lite som luft och vatten. Vi ser idag hur en fientlig nation utpressar europa med energin som vapen, hade detta varit bilar så hade man bara köpt en annan modell.

Som sagt innan undrar jag ändå vad som hindrar oss från att göra samma sak med vatten, om det nu är en så bra idé.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
K kedjehus1973 skrev:
Det är ganska svårt att ”räkna på det” eftersom priset är rörligt ju. Funderar på att prova ett tag och se hur det funkar, alternativt kolla upp fler vinteravtal. Att binda ett par månader kanske kan vara värt att prova. Ska se vad Fortum säger imorgon.
Jag tycker det är ganska enkelt, om du vet att du kan slå index, dvs styra en del förbrukning från dyrt till billigt, så ska du ha timpris, om du inte vill eller kan det och tror att du är sämre än index så ska du ha månadspris.

• Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.