209 068 läst · 1 949 svar
209k läst
1,9k svar
Hur tänker ni kring el inför höst/vinter?
Stoppa exporten av el från område SE4 så löser det en del av pris rallyt
Skulle vi få el brist under vintern när vi inte kan importera i söder, så får vi släcka alla gatljus och börja spara där
Så enkelt att lösa om man bara vill
Skulle vi få el brist under vintern när vi inte kan importera i söder, så får vi släcka alla gatljus och börja spara där
Så enkelt att lösa om man bara vill
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
Är det någon mer av Sveriges exportvaror som du tycker är för dyra, och som vi ska hindra exporten av och således tvinga ner priset på?G GA Anderson skrev:
Lastbilar tycker jag är dyra, ska vi inte hindra Volvo och Scania från att exportera dem, och samtidigt tvinga dem att göra lika många? Jag menar, det är ju inte rimligt att man måste betala 2 miljoner för en ny lastbil?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Ska vi fortsätta din liknelse har priset på en ny Volvo eller Scania gått upp från 2 till 20 miljoner det senaste året, beroende på ökad efterfrågan i utlandet.Dan_Johansson skrev:
Liknelsen haltar något. De flesta som inte driver åkeri behöver ingen lastbil. De åkerier som behöver nya lastbilar kan välja att köpa andra, billigare märken, alternativt köpa begagnat.
Av de svenska hushållen är nästan 100% beroende av att köpa el. Nästan 100% är dessutom beroende av att kunna köpa denna el av ett elhandelsbolag som verkar på NordPool. Det är i praktiken inte en fri marknad för de svenska elkonsumenterna.
Jag har att välja på att antingen köpa en ny Scania för 20 miljoner, eller inte köpa någon lastbil alls.
Jag bytte över till Jämkraft nu och deras Jämtpris. Har varit billigare per månad tidigare när jag jämförde så får hoppas det fortsätter. Har även solceller så blev deras solsäker så skönt med att få betalt för elen när den behövs som mest.
Jo det är i praktiken en fri marknad. Det är så sådana fungerar.SågspånPappspikEternit skrev:
Ska vi fortsätta din liknelse har priset på en ny Volvo eller Scania gått upp från 2 till 20 miljoner det senaste året, beroende på ökad efterfrågan i utlandet.
Liknelsen haltar något. De flesta som inte driver åkeri behöver ingen lastbil. De åkerier som behöver nya lastbilar kan välja att köpa andra, billigare märken, alternativt köpa begagnat.
Av de svenska hushållen är nästan 100% beroende av att köpa el. Nästan 100% är dessutom beroende av att kunna köpa denna el av ett elhandelsbolag som verkar på NordPool. Det är i praktiken inte en fri marknad för de svenska elkonsumenterna.
Jag har att välja på att antingen köpa en ny Scania för 20 miljoner, eller inte köpa någon lastbil alls.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
Jo, det är klart att det blir lite tillspetsat.SågspånPappspikEternit skrev:
Ska vi fortsätta din liknelse har priset på en ny Volvo eller Scania gått upp från 2 till 20 miljoner det senaste året, beroende på ökad efterfrågan i utlandet.
Liknelsen haltar något. De flesta som inte driver åkeri behöver ingen lastbil. De åkerier som behöver nya lastbilar kan välja att köpa andra, billigare märken, alternativt köpa begagnat.
Av de svenska hushållen är nästan 100% beroende av att köpa el. Nästan 100% är dessutom beroende av att kunna köpa denna el av ett elhandelsbolag som verkar på NordPool. Det är i praktiken inte en fri marknad för de svenska elkonsumenterna.
Jag har att välja på att antingen köpa en ny Scania för 20 miljoner, eller inte köpa någon lastbil alls.
Problemet är att Sverige exporterar mer än vi importerar, vilket såklart gör det svårt att begränsa export av något överhuvudtaget.
Jag antar att Volvo och Scania konkurrerar med tyska lastbilar och bussar. Om vi bortser från att det är omöjligt pga EU, och Sverige kapade kabeln till Tyskland, så är det ju inte helt omöjligt att tyskarna säger "ok då inför vi tariffer på 100% på svenska lastbilar och bussar". Jahapp, där försvann hela den tyska marknaden för två stora arbetsgivare.
Begränsa handeln, eller subventionera priset, är inte lösningen på det här problemet.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Det kallas fri marknad, men den är hårt reglerad. Elprisområdena är en reglering, EU:s krav på svensk exportkapacitet är en annan, prissättningsmodellen är ytterligare en reglering och så vidare.D Daniel 109 skrev:
Detta kommer du givetvis argumentera emot.
Elprisområden beror på begränsad överföringskapaciteten. Det ären oönskad brist på marknaden, inte ett resultat av reglering.
Att vi inte får begränsa export är en självklarhet på en fri marknad.
Prissättningsmodellen är marknadsmässig. Inte något konstigt regelverk.
Att vi inte får begränsa export är en självklarhet på en fri marknad.
Prissättningsmodellen är marknadsmässig. Inte något konstigt regelverk.
Vad händer om elpriserna springer iväg så att hushållen får betala säg 15 000 kr / mån? Gissningsvis kommer en del av södra Sverige frysa ihjäl i vinter eller så kommer de få ta lån med höga räntor som de i praktiken inte kan lösa. Man kan ju tycka att staten borde trycka på hårdare mot allmänheten att förbereda sig isfall även om det är valår? De flesta jag känner pratar inte om detta, de kan konstatera att elen varit lite dyr men inte mycket mer.A arasmus skrev:Jag har svårt att göra så mycket för att förbereda mig. Radhus med LLVP och elradiatorer, dåligt tak för solceller och inte populärt/tillåtet att elda i kamin. Jag funderade på om det är en rimlig idé att köpa en oisolerad ackumulatortank på typ 500 L, ställa den i källaren, värma när det är som allra billigast och sen bara låta den stå och svalna. Säg att det blir 6 h * 4 kW där man mer eller mindre bara betalar överföringsavgiften. Kanske blir lite knas med temperaturregleringen, men kostar typ 5-10 tusen så sugen på att testa![]()
Tänk också på att alla åtgärder man gör nu inkl solceller är en risk, de kan bli en ren förlustaffär beroende på hur staten väljer att lösa problemet. Vi var själva inne på att köpa en solcellsanläggning för 200 000 kr men just nu kan man inte garantera att den betalar sig, det man kan säga är att om elpriserna ligger kvar där de ligger nu så räknas anläggningen av på 3-5 år men det kan man inte garantera såklart.
Vad händer ex med elpriset i Sverige om man slår ihop alla elomården till ett eller att man tillfälligt gör skattelättnad på elen? Jo, de har sagt nej men det skulle inte vara första gången man ändrar sig. Kanske finns det andra lösningar på bordet.
Slå en tärning och se
För vår del är vi inte intresserad av att investera något större innan man vet mer vad som händer. Här blir det troligen lite ved och att plocka fram par varma sovsäckar från beredskapsförrådet.
Seriösa partier agerar pragmatiskt för att mildra symtomen, de oseriösa kommer överösa dig med förslag på orealistiska skenåtgärder, det får du se upp med. Bara vänsterpartiet har i diverse debattartiklar visat intresse för att ta tag i grundproblemen, som skapar de höga priserna alltså.M m@nge skrev:
Detta är tyvärr verkligheten, allt annat är som bäst "rök och speglar".
Du har såklart rätt i det och någonstans är en fungerande marknad eftersträvansvärt. Personligen anser jag dock att dels är elmarknaden så pass förstörd av både sin historia, regleringar och politik, att den har alldeles för långt , kanske hundratals år, från att kunna bli just "fri", för att man ska kunna resonera så. Det andra är att el idag inte går att välja bort enkelt, eller ersätta med annan energi, den är lite som luft och vatten. Vi ser idag hur en fientlig nation utpressar europa med energin som vapen, hade detta varit bilar så hade man bara köpt en annan modell.Dan_Johansson skrev:
Är det någon mer av Sveriges exportvaror som du tycker är för dyra, och som vi ska hindra exporten av och således tvinga ner priset på?
Lastbilar tycker jag är dyra, ska vi inte hindra Volvo och Scania från att exportera dem, och samtidigt tvinga dem att göra lika många? Jag menar, det är ju inte rimligt att man måste betala 2 miljoner för en ny lastbil?
Som sagt innan undrar jag ändå vad som hindrar oss från att göra samma sak med vatten, om det nu är en så bra idé.
Jag tycker det är ganska enkelt, om du vet att du kan slå index, dvs styra en del förbrukning från dyrt till billigt, så ska du ha timpris, om du inte vill eller kan det och tror att du är sämre än index så ska du ha månadspris.K kedjehus1973 skrev: