Hej!
Jag har en altandörr som, vad jag förstått, är av tilt/turn-typ. Mitt problem är att den alltid tiltar när man öppnar den. Jag vet inte vad det är för märke eller modell på dörren. Finns det någon här som har någon aning om vad som är fel och hur man löser det?
Se bifogat klipp och bilder.
Hälsningar,
Alexander
Jag har en altandörr som, vad jag förstått, är av tilt/turn-typ. Mitt problem är att den alltid tiltar när man öppnar den. Jag vet inte vad det är för märke eller modell på dörren. Finns det någon här som har någon aning om vad som är fel och hur man löser det?
Se bifogat klipp och bilder.
Hälsningar,
Alexander
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 687 inlägg
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 511 inlägg
Troligen är det ett Drutex med Dreh-kipp. Den har "spårat ur" på ovansidan. Har själv råkat ut för det och då ställde jag mig på en pall och kollade ovanpå, där mekanismen för gångjärn/tilt sitter. Om man får handtaget i ett mellanläge, kan detta hända. Man behöver vara 2 när man fixar till det, en som manövrerar handtaget och kollar gångjärnssidan och en som håller koll på mekanismen på ovansidan. Kolla denna länk. Där finns monterings- och serviceanvisning för Dreh-kipp.
https://docplayer.se/226805489-Monteringsanvisning-dreh-dreh-kipp-fonster.html
https://docplayer.se/226805489-Monteringsanvisning-dreh-dreh-kipp-fonster.html
Precis, jag hade liknande på min Rehau dörr fast då var det så att den öppnades när man lade den i "kipp" läge.banjoragge skrev:
Troligen är det ett Drutex med Dreh-kipp. Den har "spårat ur" på ovansidan. Har själv råkat ut för det och då ställde jag mig på en pall och kollade ovanpå, där mekanismen för gångjärn/tilt sitter. Om man får handtaget i ett mellanläge, kan detta hända. Man behöver vara 2 när man fixar till det, en som manövrerar handtaget och kollar gångjärnssidan och en som håller koll på mekanismen på ovansidan. Kolla denna länk. Där finns monterings- och serviceanvisning för Dreh-kipp.
[länk]
Det var en "skena" som hoppat ur som har haft en o-ring som stoppare som trillat av.
Jag kunde lägga tillbaka den med hjälp av en näbbtång samtidigt som frun lirkade med handtaget på insidan.
Titta runt dörren, och på ovansidan samtidigt som någon drar handtaget fram och tillbaka så borde du kunna se vad som inte sitter där det ska.