Centrifugalpumpar är väldigt dåliga på att suga luft. Har du dessutom en ejektorpump är det inte möjligt att suga upp vatten.
Man brukar behöva öppna, fylla på stänga locket och köra pumpen i flera vändor innan det går. Om vattnet står kvar efter att du kört pumpen en stund är det troligen något annat fel. Vet du vad som hände i samband med att det slutade fungera?
Okej, jag ska testa att stänga locket o köra den i korta intervaller då eller? nej det hände egentligen ingenting, jag misstänker att hålet gått torrt. Men förra gången slog jag bara av pumpen o lät de va till dagen efter så funkade de igen. Men inte denna gång.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Hej
Jag har satt på en kulventil vid påfyllningen med en bit slang och en uppånervänd petflaska med urkapad botten som vattenmagasin..
Då går det lättare att få igång den.
Men det borde fungera ändå.
Stäng kranen in till hydroforen.
Fyll på vatten och sätt på locket, det är här det underlättar med kulventil och slang och petflaska.
Dra igång pumpen och öppna på luftningen lite grann.
Kommer det inget får du göra om det.
Det kan vara så att ni får dra upp slangarna och rensa silen i ejektorn.
Det går åt några stora rörtänger bågfil stor skiftnyckel och värmepistol.
Lycka till.
/W
Jag har satt på en kulventil vid påfyllningen med en bit slang och en uppånervänd petflaska med urkapad botten som vattenmagasin..
Då går det lättare att få igång den.
Men det borde fungera ändå.
Stäng kranen in till hydroforen.
Fyll på vatten och sätt på locket, det är här det underlättar med kulventil och slang och petflaska.
Dra igång pumpen och öppna på luftningen lite grann.
Kommer det inget får du göra om det.
Det kan vara så att ni får dra upp slangarna och rensa silen i ejektorn.
Det går åt några stora rörtänger bågfil stor skiftnyckel och värmepistol.
Lycka till.
/W
Nu har jag starta den o skruvat av locket lite o hållit på så många gånger men inget händer. Vattnet står still i den delen man fyller på vatten i bara. Några fler tips? Eller är de bara o lyfta upp slangarna o kolla filtret, alt skruva isär ejektorpumpen?
Får du inte igång elpumpen är det ingen ide att ge sig på ejektorpumpen. Att vattnet inte rör sig alls låter konstigt. Är det öppet in till pumpen? Ha du möjlighet att få vatten i hydroforen?
Med din pumpanläggning finns det ingen möjlighet att suga upp vatten. Du måste få fart på elpumpen så att ejektorpumpen kan trycks uppvatten. Så det måste finnas vatten att pumpa ner för att man ska kunna få upp vatten.
Med din pumpanläggning finns det ingen möjlighet att suga upp vatten. Du måste få fart på elpumpen så att ejektorpumpen kan trycks uppvatten. Så det måste finnas vatten att pumpa ner för att man ska kunna få upp vatten.
D Daniel 109 skrev:Får du inte igång elpumpen är det ingen ide att ge sig på ejektorpumpen. Att vattnet inte rör sig alls låter konstigt. Är det öppet in till pumpen? Ha du möjlighet att få vatten i hydroforen?
D Daniel 109 skrev:Får du inte igång elpumpen är det ingen ide att ge sig på ejektorpumpen. Att vattnet inte rör sig alls låter konstigt. Är det öppet in till pumpen? Ha du möjlighet att få vatten i hydroforen?
Okej, hydroforen är vatten i då den inte gick tom innan jag stängde av pumpen.D Daniel 109 skrev:Får du inte igång elpumpen är det ingen ide att ge sig på ejektorpumpen. Att vattnet inte rör sig alls låter konstigt. Är det öppet in till pumpen? Ha du möjlighet att få vatten i hydroforen?
Då kan de va så att pumpen gått sönder alltså, om vattnet står helt still.. kanske ska skruva isär hela överdelen för att se om den är paj.
Överst sitter motorn. Den märker du ju om den snurrar. Om du har vatten i hydroforen borde det komma ut när du öppnar påfyllningen.
Liknande trådar
-
Köksfläkt "suger" inte, men blåser bra!
Ventilation -
Finns det någon produkt som beter sig som fogskum men inte suger vatten och är UV-beständig ?
Isolering -
Wagner ProjectPro 117 suger inte det sista i burken?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bytte lås på elskåpet. Det nya låset suger inte fast dörren som det förra.
El -
Pump suger inte vatten
Vatten & Avlopp