Byggahus.se
Kvinna och feminist här.

I mitt äktenskap har jag hand om ekonomi och budgeten (vi tar gemensamma beslut, har gemensam/delad ekonomi) men jag räknar, och vi turas om att renovera/ta hand om barn.
Ibland renoverar/ bygger vi tillsammans och då fixar vi barnvakt.
Stora renoveringar har vi aldrig gjort själva utan det handlar om små reparationer och ytskikt.

Varken jag eller min make skulle palla göra stora grejer själva.

• Gilla
Anna_H och 14 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Enklaste är väl att titta på statistiken där högutbildade kvinnor fortfarande har lägre löneutveckling än män (ca 15%)!
Ja men sen får du också titta på varför det är så? Val av utbildning, avbrott i jobb pga graviditet och barn, kollar man faktorer så finns det hur många faktorer som gör skillnad. Kön står för typ 1/10000del av orsak till hög lön(och det är åt båda hållen, finna manliga chefer son hatar kvinnor & tvärtom). Allt finns väldigt bra statistik över och att tro att anledningen till löneklyftor enbart beror på kön är sjukt och det hjälper ingen att sprida falsk statistik utan att förklara anledningen.

• Gilla
  • Wow
Snailman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev ju att män inte får visa några känslor. De har alltså (enligt dig) inte rätt att bete sig som de vill om de ska tas på allvar.

Kvinnor i mansdominerade yrken får fortfarande inte bete sig kvinnligt om de ska tas på allvar. Kvinnor behöver fortfarande vara bättre än alla män för att kunna komma vidare i karriären men för män räcker det att vara tillräckligt bra och vara kompis med chefen. Undantag finns men så är det för de flesta. Det är ju på samma vis för invandrare och andra grupper som ofta diskrimineras.

Män i kvinnodominerade yrken kan däremot avancera utan att vara bättre än kvinnorna, de är ju män så det är ju "självklart" att de kan ta på sig mer ansvarsfyllda roller som att vara chef.
Klart kvinnor behöver vara bättre än andra män samt andra kvinnor för att gå vidare? Det är ju som sagt en konkurrensutsatt marknad och det finns ingen man som bara får en befordran för att de är en man? Du verkar leva i någon fantasivärld, mina föräldrar kom hit -92 från krig i Balkan. Dom äger hur mycket mark som helst i Sverige, 3hus och 2sommarstugor. Allt genom hårt arbete och dom har aldrig någonsin upplevt att någon har hållit tillbaka dom pga att dom är invandrare. Samma med mig som är andra generationens invandrare har aldrig någonsin upplevt rasism vilket är ett påhittat ord eller att någon stått i min väg för att lyckas.

Det är tragiskt att du går runt med en så rubbad mentalitet och tror att någon står i din väg för att lyckas i detta land. Jag hoppas du en dag överkommer detta mentala sinnesstånd.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Snailman och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
B Berrabus123 skrev:
Ja men sen får du också titta på varför det är så? Val av utbildning, avbrott i jobb pga graviditet och barn, kollar man faktorer så finns det hur många faktorer som gör skillnad. Kön står för typ 1/10000del av orsak till hög lön(och det är åt båda hållen, finna manliga chefer son hatar kvinnor & tvärtom). Allt finns väldigt bra statistik över och att tro att anledningen till löneklyftor enbart beror på kön är sjukt och det hjälper ingen att sprida falsk statistik utan att förklara anledningen.
Sveriges ingenjörer har räknat på det där i väldigt många år och även när de tar hänsyn till alla skillnader som de kan komma på så återstår några procentenheter som inte kan förklaras på annat sätt än att det är en könsskillnad.

Det är ju rätt klassiskt att när en man får barn får han höjd lön eftersom han förväntas bli mer ihärdig och jobba hårdare men när en kvinna får barn får hon ingen löneökning därför att det förväntas att hon kommer att vara mycket frånvarande. Cheferna väntar alltså inte in hur det verkligen blir utan bestämmer i förväg vad de tror kommer att bli resultatet och agerar på det.

• Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 18 till
  • Laddar…
BirgitS
B Berrabus123 skrev:
Klart kvinnor behöver vara bättre än andra män samt andra kvinnor för att gå vidare?
Som sagt män behöver inte vara bättre än alla andra män för att gå vidare, det räcker med att de är tillräckligt bra och gör ett gott intryck på chefen. Har ju sett sånt själv hur män utan tidigare chefserfarenhet blir chefer över avdelningar vars jobb de inte kan något om, men de har gjort ett gott intryck på chefen på nivån ovanför så att han tror att de kommer att göra ett bra jobb ändå. Detta trots att det finns mycket väl insatta kvinnor på den avdelningen.
B Berrabus123 skrev:
Du verkar leva i någon fantasivärld
Nej, men har ett långt yrkesliv.
B Berrabus123 skrev:
Allt genom hårt arbete och dom har aldrig någonsin upplevt att någon har hållit tillbaka dom pga att dom är invandrare. Samma med mig som är andra generationens invandrare har aldrig någonsin upplevt rasism vilket är ett påhittat ord eller att någon stått i min väg för att lyckas.
Gratulerar!
Tyvärr gäller det ju inte alla invandrare.

Rasism är inte mer påhittat än andra ord.

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 18 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Sveriges ingenjörer har räknat på det där i väldigt många år och även när de tar hänsyn till alla skillnader som de kan komma på så återstår några procentenheter som inte kan förklaras på annat sätt än att det är en könsskillnad.

Det är ju rätt klassiskt att när en man får barn får han höjd lön eftersom han förväntas bli mer ihärdig och jobba hårdare men när en kvinna får barn får hon ingen löneökning därför att det förväntas att hon kommer att vara mycket frånvarande. Cheferna väntar alltså inte in hur det verkligen blir utan bestämmer i förväg vad de tror kommer att bli resultatet och agerar på det.
Det är fruktansvärt enkelt att bara grina över att livet är orättvist. Hur ska vi göra med alla dessa snygga människor som får allting serverat på silverfat då? Jag kan inte göra så mycket åt att jag är ful...

• Gilla
Snailman och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Det är fruktansvärt enkelt att bara grina över att livet är orättvist. Hur ska vi göra med alla dessa snygga människor som får allting serverat på silverfat då? Jag kan inte göra så mycket åt att jag är ful...
Är det vad du gör, att bara grina över det?
Pratar du om snygga manliga civilingenjörer eller vilka är det som får allt serverat på silverfat?

• Gilla
CecBT och 3 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Är det vad du gör, att bara grina över det?
Pratar du om snygga manliga civilingenjörer eller vilka är det som får allt serverat på silverfat?
Det jag menade var att man får spela handen man blivit tilldelad. Livet är och kommer alltid vara orättvist!

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt män behöver inte vara bättre än alla andra män för att gå vidare, det räcker med att de är tillräckligt bra och gör ett gott intryck på chefen. Har ju sett sånt själv hur män utan tidigare chefserfarenhet blir chefer över avdelningar vars jobb de inte kan något om, men de har gjort ett gott intryck på chefen på nivån ovanför så att han tror att de kommer att göra ett bra jobb ändå. Detta trots att det finns mycket väl insatta kvinnor på den avdelningen.

Nej, men har ett långt yrkesliv.

Gratulerar!
Tyvärr gäller det ju inte alla invandrare.

Rasism är inte mer påhittat än andra ord.
Jo, det gäller alla invandrare. Antingen kan man ta på sig en offerkofta och tycka att alla är emot en eller så går man ur varje dag och arbetar jävligt hårt.

Vad stoppar dig och alla andra kvinnor från att starta egna företag och enbart anställa och ge kvinnor befordran? Är det någon som står i eran väg för att öppna ett AB också?

• Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
Det jag menade var att man får spela handen man blivit tilldelad. Livet är och kommer alltid vara orättvist!
Så du är inte för att alla människor ska ha samma rättigheter och möjligheter här i livet oavsett kön, sexuell läggning, religion, kroppsbyggnad, etnicitet osv.?

• Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
B Berrabus123 skrev:
Vad stoppar dig och alla andra kvinnor från att starta egna företag och enbart anställa och ge kvinnor befordran? Är det någon som står i eran väg för att öppna ett AB också?
Hur vet du att jag inte startade ett aktiebolag?
Att bara anställa kvinnor är ju också diskriminering.

• Gilla
  • Älska
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Vad stoppar dig och alla andra kvinnor från att starta egna företag och enbart anställa och ge kvinnor befordran?
Menar du att det är lämpligt och tillåtet?

RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Så du är inte för att alla människor ska ha samma rättigheter och möjligheter här i livet oavsett kön, sexuell läggning, religion, kroppsbyggnad, etnicitet osv.?
Jag säger att alla människor INTE har samma förutsättningar och det finns ibland inget man kan göra åt det.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du att det är lämpligt och tillåtet?
Det är ju tydligen det männen gör :crysmile:

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Det är ju tydligen det männen gör :crysmile:
Är det så att du varken kan eller vill svara på frågan: Är det lämpligt och tillåtet att anställa endast kvinnor?

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.