Hej! Har en Esve villapanna från 1975. Flyttade in under kallvintern så jag körde den på el men nu inser jag att jag måste elda i vinter (drar 42kwh per dygn). Känns läskigt och jag vet inte hur man gör.. Finns inga instruktioner, inget googleresultat med info och tillverkaren existerar inte. Vet dock att de som bodde här innan mig eldade men kan inte kontakta dom. Shunt, ackumulator och cirkpump lärde jag mig i vintras att hantera men inte hur man eldar och vad jag ska hålla reda på för värden för att inte spränga huset.. Tacksam för all hjälp jag kan få!
Har du verkningen acktankar till den?
Jag skulle rekommendera att byta ut den om du ska elda med ved.
Jag skulle rekommendera att byta ut den om du ska elda med ved.
Den verkar ha blivit körd på ved förr så det är väl bara att fortsätta.
Börja med att sota pannan ordentligt. Några millimeter sot på plåten minskar verkningsgraden radikalt. Ingen vet vad det var för jultomte som sotade senast så på med overall och andningsskydd och sota själv så vet du vad du har. Det brukar finnas långskaftade stålborstar och skrapor för ändamålet. Eldstaden och alla kanaler skall stålborstas rena från sot. Det brukar finnas någon lucka (troligen ovanpå) som man öppnar och så drar man ut några plåtbitar som leder rökgaserna och då de är borta kan man sopa ur resten. Om luckan är ovanpå kommer sotet sannolikt att behöva skrapas ned i eldstaden ur kanalen.
Om någon sotare har sotat skorstenen duger den annars gr det bra att sota den också själv.
Skorstenen brukar behöva sotas en gång i året och pannan 2-4 gånger i året.
Om pannan har blivit körd på olja senast så är rosterna borttagna ur botten på eldstaden. Sätt dit dem tillbaka. Skaffa nya roster om de inte finns kvar. Om nya roster inte finns att köpa stjäl man ett gjutjärnsgaller från en gatubrunn och kapar till av det. Sådana galler brukar gå att stjäla på städers snöavstjälpningsplatser dit de har kommit med snön. Annars går det att svetsa ihop en fungerande rost av 30mm armeringsjärn.
Finns det ackumulatortank?
-Om en sådan finns kan du elda med delvis öppen draglucka tills temperaturen i tanken närmar sig 80 grader.
-Finns det inte ackumulatortank måste du skaffa ett termostatstyrt manöverdon (som troligen har något eget namn) som skruvas in i den utstickande pluggade rörändan frampå pannan. Kedjan från manöverdonet sätter du fast i daragluckan. Sedan ställer du in det så att dragluckan stängs då temperaturen i pannan som avläses på runda termometern frampå pannan är uppe i ungefär 80 grader. Man brukar göra ett märke på inställnigsratten på manöverdonet för 80 grader.
Sedan är det bara en fråga om träning att veta hur stor brasa som behövs i just den panna för att få en så och så stor temperaturökning. Björk innehåller mer än dubbelt mer värme än gran och andra träslag är däremellan så gör större brasa om du har gran eller tallved än om du har björkved.
Kom ihåg att öppna spjället före du börjar elda. Ställ in spjället för lämpligt drag.
Var beredd på att gamla pannor kan börja läcka. Ju äldre panna destu större risk. Man brukar räkna med att 40 år är åldersgränsen efter vilken varje år som pannan håller är ren bonus. Det finns många 60-åriga pannor i bruk så din kan hålla länge än men jag tycker du skall försöka stoppa undan litet insparade värmepengar när du kan så att det finns pengar i kassan den dagen då pannan springer läck och måste bytas akut mitt i vintern.
Börja med att sota pannan ordentligt. Några millimeter sot på plåten minskar verkningsgraden radikalt. Ingen vet vad det var för jultomte som sotade senast så på med overall och andningsskydd och sota själv så vet du vad du har. Det brukar finnas långskaftade stålborstar och skrapor för ändamålet. Eldstaden och alla kanaler skall stålborstas rena från sot. Det brukar finnas någon lucka (troligen ovanpå) som man öppnar och så drar man ut några plåtbitar som leder rökgaserna och då de är borta kan man sopa ur resten. Om luckan är ovanpå kommer sotet sannolikt att behöva skrapas ned i eldstaden ur kanalen.
Om någon sotare har sotat skorstenen duger den annars gr det bra att sota den också själv.
Skorstenen brukar behöva sotas en gång i året och pannan 2-4 gånger i året.
Om pannan har blivit körd på olja senast så är rosterna borttagna ur botten på eldstaden. Sätt dit dem tillbaka. Skaffa nya roster om de inte finns kvar. Om nya roster inte finns att köpa stjäl man ett gjutjärnsgaller från en gatubrunn och kapar till av det. Sådana galler brukar gå att stjäla på städers snöavstjälpningsplatser dit de har kommit med snön. Annars går det att svetsa ihop en fungerande rost av 30mm armeringsjärn.
Finns det ackumulatortank?
-Om en sådan finns kan du elda med delvis öppen draglucka tills temperaturen i tanken närmar sig 80 grader.
-Finns det inte ackumulatortank måste du skaffa ett termostatstyrt manöverdon (som troligen har något eget namn) som skruvas in i den utstickande pluggade rörändan frampå pannan. Kedjan från manöverdonet sätter du fast i daragluckan. Sedan ställer du in det så att dragluckan stängs då temperaturen i pannan som avläses på runda termometern frampå pannan är uppe i ungefär 80 grader. Man brukar göra ett märke på inställnigsratten på manöverdonet för 80 grader.
Sedan är det bara en fråga om träning att veta hur stor brasa som behövs i just den panna för att få en så och så stor temperaturökning. Björk innehåller mer än dubbelt mer värme än gran och andra träslag är däremellan så gör större brasa om du har gran eller tallved än om du har björkved.
Kom ihåg att öppna spjället före du börjar elda. Ställ in spjället för lämpligt drag.
Var beredd på att gamla pannor kan börja läcka. Ju äldre panna destu större risk. Man brukar räkna med att 40 år är åldersgränsen efter vilken varje år som pannan håller är ren bonus. Det finns många 60-åriga pannor i bruk så din kan hålla länge än men jag tycker du skall försöka stoppa undan litet insparade värmepengar när du kan så att det finns pengar i kassan den dagen då pannan springer läck och måste bytas akut mitt i vintern.
Dragregulator är nog ordet du söker. Men vill du mena att den är överflödig om man har acktank? Jag kan absolut köpa varför det skulle vara så, då laddomat el. dyl. står för reglering av panntemperaturen medan dragregulatorn gör det om pannan är kopplad direkt på radiatorkretsen.H heimlaga skrev:-Finns det inte ackumulatortank måste du skaffa ett termostatstyrt manöverdon (som troligen har något eget namn) som skruvas in i den utstickande pluggade rörändan frampå pannan. Kedjan från manöverdonet sätter du fast i daragluckan. Sedan ställer du in det så att dragluckan stängs då temperaturen i pannan som avläses på runda termometern frampå pannan är uppe i ungefär 80 grader. Man brukar göra ett märke på inställnigsratten på manöverdonet för 80 grader.