Byggahus.se
W whak skrev:
Oktagon?
så är det någon som kommer ihåg salta bomber i Oktagonform?

går dom att köpa idag?

Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:

går dom att köpa idag?
Tror inte det, har inte sett dom på länge.

går dom att köpa idag?
Idag får man hålla till godo med dessa,
https://lakritsroten.se/svenskjavlar

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Idag får man hålla till godo med dessa,
[länk]
Har dom. Men tyvärr inte samma klass. Dom jag söker är löjligt goda!

ullberg

går dom att köpa idag?
det kanske funnits mer än ett godis med det namnet, men för mig är det här (som verkar gå att köpa) salta bomber:
https://www.cooperscandy.com/haribo...M6EphZgICfr7s12g7cikCuOwoJ9NrGicaAtCnEALw_wcB
dvs annan form och med sockeröverdrag…

Jag vill inte spä på den geometriska diskussionen men bara kolla så det inte är salta patroner du letar efter (hyggligt likt din beskrivning i ena änden iaf) - sådana man på min tid köpte (kanske köper då även de verkar gå att få tag på idag) styckvis i lokala kiosken…

https://www.cooperscandy.com/salta-...CvTJtytbQFFnA4M_EopQu_CFz3riDbDIaAuKNEALw_wcB

• Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Håller med Ullberg om salta bomber. De var inte åttkantiga på något vis. Eller rektangulära, utan runda.

Utifrån skissen ovan funderar jag dock på om det inte är denna rombformade variant med hål i mitten som avses.
Rombformade salta godisar med hål i mitten i en transparent behållare med märket "Red Band".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är väl det mesta smågodiset ändå godast i minnet, så bäst är kanske om den salta rektangulära oktagonen aldrig återupptäcks.

Redigerat:
  • Gilla
Huggedugge1 och 1 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
det kanske funnits mer än ett godis med det namnet, men för mig är det här (som verkar gå att köpa) salta bomber:
[länk]

Jag vill inte spä på den geometriska diskussionen men bara kolla så det inte är salta patroner du letar efter (hyggligt likt din beskrivning i ena änden iaf) - sådana man på min tid köpte (kanske köper då även de verkar gå att få tag på idag) styckvis i lokala kiosken…

[länk]
Hej!

nej, dom salta bomberna kom efter ”mina” salta bomber som var hårda. Tyvärr.

ullberg ullberg skrev:
[länk]

[länk]
Tyvärr är det inte salta patroner. Känner till dom väl också.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med Ullberg om salta bomber. De var inte åttkantiga på något vis. Eller rektangulära, utan runda.

Utifrån skissen ovan funderar jag dock på om det inte är denna rombformade variant med hål i mitten som avses.
[bild]

Sen är väl det mesta smågodiset ändå godast i minnet, så bäst är kanske om den salta rektangulära oktagonen aldrig återupptäcks.
Absolut godast i minnet! Men tyvärr inte dom heller du visar.

Coca-Colaburk på 34cl
Igloo apelsin
89:an
100cl glasflaskor(Coca-Cola hade ju sin egen form)
Tetraeder-festis-förpackningar (19cl)

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Gamla seriestrippar i dagspressen. Tex Alfredo som fanns i Expressen.
Svartvit seriestripp från 1960 där en karaktär råkar spruta vatten på sig själv istället för i en tunna.

Förr fanns även Fantomen och andra långa serier i dagstidningarna. En omöjlighet idag, vem i vårt stressade samhälle skulle orka läsa en serie som det tar många månader att läsa då bara en serieremsa om dagen visas?

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Många pratar väder och värmerekord just nu. Det har man gjort i alla tider.
Jag själv minns den varma sommaren 1975. Jag var tio då och sommarlovet var i det närmaste oändligt.

Termometer visar 36 grader och tidningsutklipp med rubriken "36 GRADER!", samt en svartvit bild av barn som leker i en sjö på sommaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Nerikes Allehanda 750808)

Alla somrar var förresten långa, soliga och varma förr. Undrar om barn idag tycker likadant?

Redigerat:
  • Gilla
halper och 10 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Många pratar väder och värmerekord just nu. Det har man gjort i alla tider.
Jag själv minns den varma sommaren 1975. Jag var tio då och sommarlovet var i det närmaste oändligt.

[bild]

Alla somrar var förresten långa, soliga och varma förr. Undrar om barn idag tycker likadant?
Tar 34an förbi Målilla i eftermiddag för att se om värmerekordet från 1947 fortfarande gäller. Vid fritidshuset är prognosen bara 36 grader men där finns en sjö att lägga sig i och "vätskeintag":cool:

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Manuell sättning. Man undrar ju hur de skrapade färgen från k:et i skog när de upptäckte det.

• Gilla
Joty och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Och artikelnumret på tex Johnnie Walker Red Label, 493, var samma 1955 som idag, 493!
Det tycker jag är rätt coolt. :)
Kan det vara turordningen de kom in I sortimentet. Renat har ju nummer ett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.