Byggahus.se
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, du har säkert några 'hemliga' dokument som bevisar att du har rätt.
Nä men det är jag säker på att Säpo har.

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
K
skoge skoge skrev:
förarens.
denne har dock fått underlättande hjälpmedel men dess egenskaper som en vaken och aktiv förare har blivit sämre.

Att minska på kraven på en förare är inte bra.
sett hur många unga som inte klarar av körkortsutbildningen?
vill vi ha dessa i trafiken?
Nej tack.
Då är det inget varken tillverkare eller bilar har med att göra. Deras uppgift är att bygga säkra bilar dessa system bidrar till det. Det du har problem med är kompetensen hos förarna så det du borde lägga din fokus på är krav och kompetens för dem som tar körkort inte system som många gånger kan rädda liv. Det är ju förarna som är ett problem inte bilarna

Mikael_L
skoge skoge skrev:
"Nej, det är bara jobbigt att argumentera med intellektuellt underlägsna"
härskarteknik?

Jag har inte nämnt något om min nivå.
Men jag har kört sjuktaxi i väldigt många år.
sett både det ena och det andra.
Så om du vill jämföra yrkesfolk med turister som ska till fjällen och kör ca 1/20 av vad jag kör i månaden på ett helt år.. Så undrar jag vems intellekt som är att ifrågasätta.
Jag ifrågasätter inte att din körerfarenhet är längre än min.
Jag har dock kört både taxi, lastbil och buss i mitt liv, dock inte längre perioder så vad gäller antalet mil förmodar jag att jag är totalt underlägsen. Jag har nog bara fått ihop ca 50 tusen mil i mitt liv.

Men var placerar du dig då? Kör du bättre än 90% av körkortsinnehavarna?

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är bara jobbigt att argumentera med intellektuellt underlägsna, så då blir det lätt att råka sänka sin nivå för att försöka matcha.
Man undrar vem som är den intelligent underlägsna i detta fall...

Den som inte märkt något på minst 3 månader eller maskintok

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ifrågasätter inte att din körerfarenhet är längre än min.
Jag har dock kört både taxi, lastbil och buss i mitt liv, dock inte längre perioder så vad gäller antalet mil förmodar jag att jag är totalt underlägsen. Jag har nog bara fått ihop ca 50 tusen mil i mitt liv.

Men var placerar du dig då? Kör du bättre än 90% av körkortsinnehavarna?
Att köra sjuktaxi eller nån form av taxi kvalificerar inte en automatiskt som bra förare.
Körde själv i 6 år, jag hade väl en avåkning i 20 km/h, häst eller dike var valet. Där hade ingen erfarenhet i världen hjälpt mig att undvika diket eller hästen utan det var de 2 utgångarna.

Och när man såg hur chaffisar som kört längre än en själv så insåg man att det är totalt skitsamma om du har 150 tusen mil eller 20 tusen mil =)

MultiMan
R Rkarlsson skrev:
Ja alla som kör på vintern i Sverige kör på sånt underlag varje år. Inget konstigt. Men innan 2000 var det iallafall inget tvång på halkbana. Bodde man för långt ifrån slapp man.
Det stämmer inte. Jag tog körkort 1983 och då var det obligatoriskt.

Vi fick åka bra långt i instruktörens Volvo 360 (blåmetallic) för att komma dit. Minns det fortfarande då han plågade oss elever med Barry Manilow på kassett.

MultiMan MultiMan skrev:
Det stämmer inte. Jag tog körkort 1983 och då var det obligatoriskt.

Vi fick åka bra långt i instruktörens Volvo 360 (blåmetallic) för att komma dit. Minns det fortfarande då han plågade oss elever med Barry Manilow på kassett.
Att köra på en ren halkbana kan och var inte obligatoriskt då. Min bror gjorde inte det nämligen. Men jag gjorde det i olofström.
Efter 2009 blev det ännu mer komplicerat, så elever som tagit körkort efter den tiden skall vara mer utbildade än vi 2. Jag fick köra lite i volvo s60n. Åka krockstolen, i den bilen som vänds upp och ner, sen gav vi järnet på banan och åkte hem.

För lite mer nostalgi, så när farsan och de gänget tog körkort på 60 talet så körde de en sväng runt kvarteret med en cigg i mungipan. Tror de fick backa in bilen på parkeringen med sen var de klara. Och då fick de ju alla körkort man fick. De var väl mc, bil, lastbil?

MultiMan
Om en styrvinkelsensor krånglar eller går sönder påverkar det direkt bilens aktiva hjälpsystem, och kan överraska en förare som inte räknar med det eller uppmärksammar varningslampor. Minns att t ex BMW E60 hade problem med dessa och det var inte billigt eller kul att köra när de gick sönder. Vet inte elektroniken vilket rattutslag som är aktuellt, kan väldigt mycket gå fel, eller som sagt i minsta fall överraska föraren när alla system som använder den inaktiveras.

Finns ju bra aktuella och katastrofal exempel från flyget med Boeing 737 Max. 2 st plan störtade rakt ner i marken och dödade alla ombord eftersom piloterna inte förväntade sig att planen skulle bete sig som de gjorde, och Boeing hade underlåtit att informera om förändringarna. Det automatiska hjälpsystemet MCAS, som Boeing hittade på pga de nya och större motorernas placering på vingen, längre fram och längre ned, påverkade hur planet stegrade sig vid gaspådrag. Systemet trimmade planets roder automatiskt för att motverka detta, utan att piloterna visste om det.

När det så blev ett fel på en givare som gav datorn besked om planets läge och hastighet i luften (jämför styrvinkelgivare) så började en dödlig automatisk datormanövrering då den trodde att planet stegrade sig, och tryckte ner nosen. Alla försök att motverka detta genom vanlig styrning resulterade i ännu hårdare försök från MCAS att motverka det piloterna gjorde.

Så, pratet om att det kvittar om sensorer och hjälpsystem går sönder, man kan bara köra som vanligt, stämmer inte, varken på flygplan, eller bilar. Ibland är det givetvis resultatet, ibland händer mycket värre saker.
Att vi vet exakt vad som hände med Max-planen beror på de helt unika systemen flyget utvecklat genom åren, där varenda reservdel är unikt dokumenterad för varje plan och det alltid tillsätts öppna utredningar om orsaker. Det är mycket långt från hur det sköts vid oförklarliga bilolyckor, där biltillverkaren ofta gör allt för att tysta ner problem (av ekonomiska skäl) och vi därför inte alltid får reda på allvarliga problem.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Mikael_L
skoge skoge skrev:
Man undrar vem som är den intelligent underlägsna i detta fall...

Den som inte märkt något på minst 3 månader eller maskintok
Men återigen, hur bra bilförare är du egentligen?
Hör du till de bästa 10%?

R Rkarlsson skrev:
Att köra på en ren halkbana kan och var inte obligatoriskt då. Min bror gjorde inte det nämligen. Men jag gjorde det i olofström.
Efter 2009 blev det ännu mer komplicerat, så elever som tagit körkort efter den tiden skall vara mer utbildade än vi 2. Jag fick köra lite i volvo s60n. Åka krockstolen, i den bilen som vänds upp och ner, sen gav vi järnet på banan och åkte hem.

För lite mer nostalgi, så när farsan och de gänget tog körkort på 60 talet så körde de en sväng runt kvarteret med en cigg i mungipan. Tror de fick backa in bilen på parkeringen med sen var de klara. Och då fick de ju alla körkort man fick. De var väl mc, bil, lastbil?
Jo tog körkort 1982 och då var man tvungen att få godkänt på halkbanan och det var faktiskt 1 person som inte fick godkänt och fick göra om halkbanan när jag var på gillingebana tror jag den hette.

• Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men återigen, hur bra bilförare är du egentligen?
Hör du till de bästa 10%?
Har 20 år yrkesmässig trafik i Sverige bakom mig med lastbil taxi.

5 år militär körning i diverse länder.

RoTe
skoge skoge skrev:
Har 20 år yrkesmässig trafik i Sverige bakom mig med lastbil taxi.

5 år militär körning i diverse länder.
Hurra, kukmätartävling!

R Rkarlsson skrev:
Ja alla som kör på vintern i Sverige kör på sånt underlag varje år. Inget konstigt. Men innan 2000 var det iallafall inget tvång på halkbana. Bodde man för långt ifrån slapp man.
Konstigt 1979-1980.Tog jag körkort då var det halkbana.

vid besiktning om bilens styrservo är ur funktion, blir det underkänt då?
eller godkänns muskelservo?

Nissens Nissens skrev:
Ja, och det gör alla de andra parametrarna helt ovesäntliga…
Nej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.