2 143 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
"Prata med politiker" ang. bygglov, hjälper det?
Jag och min familj sitter i en riktigt jobbig situation med vår tomt som vi trodde skulle svara enkel att bebygga, som nu visar sig ha "väldigt höga naturvärden och ej bör bebyggas" Alltså hela vår 2000kvm stora tomt får nu inte bebyggas alls.
Men som tidigare har fått förhandsbesked och förberetts för byggnation av året runt bostad.
Har skrivit ett inlägg tidigare om detta om någon är intresserad.
Många tipsar mig om att "kontakta politiker" och det har jag absolut tänkt göra!
Min fråga är om någon varit i en liknande situation och fått sitt bygglov avgjort i en nämnd?
Har det hjälpt att kontakta politier och fått förklara ur ett mer "personligt" perspektiv?
tacksam för råd och tips!
// Linda
Men som tidigare har fått förhandsbesked och förberetts för byggnation av året runt bostad.
Har skrivit ett inlägg tidigare om detta om någon är intresserad.
Många tipsar mig om att "kontakta politiker" och det har jag absolut tänkt göra!
Min fråga är om någon varit i en liknande situation och fått sitt bygglov avgjort i en nämnd?
Har det hjälpt att kontakta politier och fått förklara ur ett mer "personligt" perspektiv?
tacksam för råd och tips!
// Linda
Det ska absolut gå att kontakta politiker i byggnadsnämnden, ibland då ordföranden eller andra representanter. Om nämnden ofta är kluven och det finns uppenbara skillnader med att tex hålla tillbaks betygelse från vissa partier och andra så skadar det inte att göra en grundarbete och se om de haft liknande fall och hur/vem då resonerat på olika sätt.
att hamna i nämnden och komma upp där på rätt grunder är nyckeln dock. Den vila epoken i de flesta kommuner är förbi då folkvalda kommunpolitiker fattade detaljplansvidriga beslut. I princip gäller det att du kommer upp där på subjektiva grunder där tex en tjänsteman rekommenderar avslag pga naturvärden där du med lämpligt material som talar för din sak har en annan åsikt. Att läsa in hur delegationsordning är i kommunen kan även vara att bra så du ser vad en tjänsteman kan besluta om och när tjänstemannen snarare ger en rekommendation till en nämnd
att hamna i nämnden och komma upp där på rätt grunder är nyckeln dock. Den vila epoken i de flesta kommuner är förbi då folkvalda kommunpolitiker fattade detaljplansvidriga beslut. I princip gäller det att du kommer upp där på subjektiva grunder där tex en tjänsteman rekommenderar avslag pga naturvärden där du med lämpligt material som talar för din sak har en annan åsikt. Att läsa in hur delegationsordning är i kommunen kan även vara att bra så du ser vad en tjänsteman kan besluta om och när tjänstemannen snarare ger en rekommendation till en nämnd
Jag vet att fastighetsägare i min kommun blivit anmälda för svartbyggen på prickad mark, och där bygglovsenheten krävt rivning men där politikerna i nämnden bestämde att bygget skulle stå kvar ”för att det var så snyggt byggt”. Tjänstemännen som försöker följa lagen sliter sitt hår, men i en kommun är det politikerna i nämnden som bestämmer.
Vad är det för naturvärden? Går det att anpassa byggnationerna så att husen smälter in bättre i miljön eller är det mer miljön i sig som behöver vara orörd på grund av någon sällsynt fladdermus, rödlistan fågel eller växt?
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Jag hade en JOBBIG handläggare på kommunen.
Då ringde jag högsta hönset på kommunen och pratade, hon sa att jag skulle skicka in ansökan igen, och vips, 2 veckor senare hade jag bygglov.
Extra bra i år då det är valår.
Då ringde jag högsta hönset på kommunen och pratade, hon sa att jag skulle skicka in ansökan igen, och vips, 2 veckor senare hade jag bygglov.
Extra bra i år då det är valår.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Vår granne fick igenom ett bygge av uterum 3,5m från tomtgränsen mot oss. Vi var positiva i grannehörandet. Men handläggaren ville ändå ge avslag. Grannen fick upp det till nämnden, där blev det omröstning. Dåvarande allianspartier godkände, de röda ville avslå. Så det gick igenom med en röst.
Jag tror inte att grannen hade några personliga kontakter med nämnden.
Även om du får bygglov/förhandsbesked ska det ju även passera länsstyrelsen. Har de gjort utlåtande eller platsbesök? Det kan vara värt att fördjupa sig i vilka naturvärden som finns. Är det ett uttalat områdesskydd? Om du får igenom det hur stor är sannolikheten att det passerar länsstyrelsen och ev mark- och miljödomstolen? Hur långt är ni villiga att driva det?
Läst en del protokoll från min kommun på sistone. Det är sossen och vänsterpartisten som sitter och reserverar sig gång på gång...H hempularen skrev:Vår granne fick igenom ett bygge av uterum 3,5m från tomtgränsen mot oss. Vi var positiva i grannehörandet. Men handläggaren ville ändå ge avslag. Grannen fick upp det till nämnden, där blev det omröstning. Dåvarande allianspartier godkände, de röda ville avslå. Så det gick igenom med en röst.
Frågan är väl vilka politikerna vill valfläska för.
TS tomt är (från förra tråden) i ett natura 2000 område och det växer skyddsvärda orkideer på den som inte verkar finnas i så stor omfattning i resterande del av området.
Så det är lite jobbigt läge…
TS tomt är (från förra tråden) i ett natura 2000 område och det växer skyddsvärda orkideer på den som inte verkar finnas i så stor omfattning i resterande del av området.
Så det är lite jobbigt läge…
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Om jag inte missminner mig är det fråga om ett planerat fritidshus, och då kanske inte nämndens politiker är lika välvilliga, som om det varit en potentiell väljare och skattebetalare som ansökt om bygglov.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 417 inlägg
Politiker som sitter i en byggnadsnämnd eller motsvarande har inte lön för sina uppdrag. De får ett mindre arvode per sammanträde, samt ersättning för förlorad arbetsinkomst om de behöver gå på möte under arbetstid. Läsa ärenden och beslutsunderlag inför mötena får de göra gratis på sin fritid.M mnils skrev:
Så är det. Ändock är det samma två som till 99 procent spjärnar emot.SågspånPappspikEternit skrev:
Liknande trådar
-
Hur stänga av vattnet till varmvatten
Värme allmänt -
Banner i nerkant ang annons- eller script blockerare.
Information & Feedback -
Fel Objektsbeskrivning angående konstruktion?
Grund & Markarbeten -
Rättegång inledd mot politiker som förfalskade bygglov
Artikelkommentarer -
Pratar man skorstenar här? Ang puts på dito
Tak & Vind