25 059 läst · 58 svar
25k läst
58 svar
Problem med rödfärg som flagnar!
Jag håller inte med dig där med att färgen inte kan flagna. Lägger upp en bild (tyvärr är det kanske svårt att se på den). Att färgen fäller när man drar handen över är inte det samma som att den flagnar.L Leif i Skåne skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, ja det är värre än mitt kan jag säga. Första bilden stämmer rätt bra överens med hur mitt ser ut.
Intressant att höra vad de kommer säga angående detta.
Intressant att höra vad de kommer säga angående detta.
Nu har jag haft besök av representant som har undersökt och uttalat sig.
Problemet är att i syd- och sydvästläge blir det hög temperatur för träfasaden. Värmen gör att träet rör sig/spricker. Tydligen är det tillräckligt för att färgen ska flagna då den inte är tål rörelse. Det förklarar varför vissa sidor ser perfekta ut medans solutsatta ser förjävliga ut.
För min det blir det till att borsta ner slamfärgen och måla igen men inte med slamfärg. Tredje gången gillt som man säger...
Problemet är att i syd- och sydvästläge blir det hög temperatur för träfasaden. Värmen gör att träet rör sig/spricker. Tydligen är det tillräckligt för att färgen ska flagna då den inte är tål rörelse. Det förklarar varför vissa sidor ser perfekta ut medans solutsatta ser förjävliga ut.
För min det blir det till att borsta ner slamfärgen och måla igen men inte med slamfärg. Tredje gången gillt som man säger...
Va glad att han kom ut, min kontakt på Falu vapen skyllde på corona.. han skulle komma tillbaka med en analys av min färgburk som han fick tillverkningsnr från inte kommit nått än.Mycket man kan göra fel med falu färg enligt honom suck..
men efter massa mail fram och tillbaka så kom vi överens om de stod för färgen och jag målar firman (33000kr efter rot) så fick jag en annan färg av Falu vapen som ska va bättre enligt dem falu fasad färg.Nu är de klart, målar firman täckte in hus med presenning och någon värmare som de va mellan 2-4 grader ute på natten och 12-14 dagtid får inte va under 5 grader när man målar.
Skulle aldrig välja Falu vapen igen om jag måla ett annat hus, hoppas färgen sitter kvar denna gång
Lägger in några bilder när de borsta ner huset m.m
Skulle aldrig välja Falu vapen igen om jag måla ett annat hus, hoppas färgen sitter kvar denna gång
Lägger in några bilder när de borsta ner huset m.m
Nicklas75 skrev:
Nu har jag haft besök av representant som har undersökt och uttalat sig.
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Hur har det gått? Blev resultatet bra?
Jag försökte se på din tidigare bild #47 om där är sprickor i panelen. Hade en färgexpert ute och denne menade på att min fasad är för sprucken och måste bytas innan målning. En firma kunde måla som det var nu men då utan garantier. Idag är panelen 8 år gammal och borde rimligtvis hålla längre än så.
Jag försökte se på din tidigare bild #47 om där är sprickor i panelen. Hade en färgexpert ute och denne menade på att min fasad är för sprucken och måste bytas innan målning. En firma kunde måla som det var nu men då utan garantier. Idag är panelen 8 år gammal och borde rimligtvis hålla längre än så.
Hej Nicklas75,
Än sitter färgen kvar men svårt att säga efter så kort tid som vi måla i maj.
Men de skrapa trä rent och körde målartvätt efter sen spola med vattenslang med mjukborst så allt målartvätt gick bort sen vänta någon dag sen måla de huset efter alla konstens regler från falu vapen.
Sen byte de färg till Falu vapen ”fasad” ska tydligen va hålla bättre enligt Falu vapen än deras vanliga slamfärg.
Vi får se efter sommaren och denna sommar värme om de sitter kvar..
)
QUOTE="Nicklas75, post: 3755547, member: 182889"]Hur har det gått? Blev resultatet bra?
Jag försökte se på din tidigare bild #47 om där är sprickor i panelen. Hade en färgexpert ute och denne menade på att min fasad är för sprucken och måste bytas innan målning. En firma kunde måla som det var nu men då utan garantier. Idag är panelen 8 år gammal och borde rimligtvis hålla längre än så.[/QUOTE]
Än sitter färgen kvar men svårt att säga efter så kort tid som vi måla i maj.
Men de skrapa trä rent och körde målartvätt efter sen spola med vattenslang med mjukborst så allt målartvätt gick bort sen vänta någon dag sen måla de huset efter alla konstens regler från falu vapen.
Sen byte de färg till Falu vapen ”fasad” ska tydligen va hålla bättre enligt Falu vapen än deras vanliga slamfärg.
Vi får se efter sommaren och denna sommar värme om de sitter kvar..
QUOTE="Nicklas75, post: 3755547, member: 182889"]Hur har det gått? Blev resultatet bra?
Jag försökte se på din tidigare bild #47 om där är sprickor i panelen. Hade en färgexpert ute och denne menade på att min fasad är för sprucken och måste bytas innan målning. En firma kunde måla som det var nu men då utan garantier. Idag är panelen 8 år gammal och borde rimligtvis hålla längre än så.[/QUOTE]
Tack för svar.
såklart det är för tidigt att säga om det fungerade. De sa inget om sprickorna i din fasad? Vet dock inte hur deras ”fasad färg” är men Falu rödfärgs slamfärg är inte elastisk. Följer med spänning ditt hus och hoppas verkligen att det fungerar för dig denna gång.
såklart det är för tidigt att säga om det fungerade. De sa inget om sprickorna i din fasad? Vet dock inte hur deras ”fasad färg” är men Falu rödfärgs slamfärg är inte elastisk. Följer med spänning ditt hus och hoppas verkligen att det fungerar för dig denna gång.
Känns lite som det slarvas lite med benämningarna i denna tråd, eller? Falu Vapen gör t.ex. en vanlig slamfärg och deras fasadfärg. Det är helt olika produkter. Falu Vapen har tidigare legotillverkat åt "Äkta Falu Rödfärg", men Falu Rödfärg har tagit hem hela sin produktion (och höjt priset rejält de senaste åren).
En vanlig slamfärg kan man väl aldrig måla på annat än rent trä eller avborstad slamfärg. Är det målat med någon annan typ av färg under så är det ganska döfött att ens försöka.
Sedan är det stor skillnad på produkterna både i färg och kvalité. De billigare slamfärgerna från t.ex. Byggmax och liknande fungerar inte alls lika bra. De har större benägenhet att flagna och när vi målade en vägg med denna färg så blev den nästan lila i färgen också.
Aldrig haft några problem med Äkta Falu Rödfärg dock, så nu är det bara det som gäller för oss. (OBS! har inget med detta företag att göra)
En vanlig slamfärg kan man väl aldrig måla på annat än rent trä eller avborstad slamfärg. Är det målat med någon annan typ av färg under så är det ganska döfött att ens försöka.
Sedan är det stor skillnad på produkterna både i färg och kvalité. De billigare slamfärgerna från t.ex. Byggmax och liknande fungerar inte alls lika bra. De har större benägenhet att flagna och när vi målade en vägg med denna färg så blev den nästan lila i färgen också.
Aldrig haft några problem med Äkta Falu Rödfärg dock, så nu är det bara det som gäller för oss. (OBS! har inget med detta företag att göra)
Hur gick det med detta?Nicklas75 skrev:
Det blev ett panelbyte på huset. Tröttnade på att inte få färgen att sitta kvar. Sen vad som orsakade det vet jag fortfarande inte. Den nya panelen beställdes mellanstruken och sen målade vi sista lagret innan midsommar. Färgen blev Alcro Arkitekt svart som påminner om slamfärgen.V Vardagsrum skrev:
Väldigt tråkigt att behöva byta ut en panel som enbart var 10 år gammal men nu ska det hålla i evigheter, dessutom aldrig mer slamfärg för min del.