Byggahus.se
Hej! Jag har fått ärva en gammal vedklyv från tidigare husägaren. I början när jag satte i kabeln i uttaget och tryckte på knappen lät det bara fastän jag tryckte ner den lilla armen (dödmansgrepp) men armen åkte inte ut mot kniven. Han hade nämnt att hydraulikoljan var slut. Jag fyllde på och sedan funkade även armen, än långsamt på tillbakavägen men det har nog göra med modell äldre vedklyv.

Nu till mitt problem. Idag gick det inte att starta igång kluven alls. Jag skruvade upp locket där kablarna finns och såg att en brun kabel var lös. Frågan är om det är problemet och var ska den in isåfall? Har noll koll på el men tänker att detta borde även jag kunna fixa. Se bild.

• Öppen elkontakt med en lös brun kabel i en vedklyvs maskineri, synliga kablar och kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som har lossnat är den inkommande fasen så det är inte så konstigt att den är stendöd.
Kan du ta nån bild närmre på kopplingsplinten så man ser vad där står? Det är nånstans på den som fasen sitter, förmodligen bredvid nollan. Passa då på att dra åt de andra plintar med om de också börjar lossna

C
D Djävulssnickarn skrev:
Passa då på att dra åt de andra plintar med om de också börjar lossna
Ser ut som att anslutningskabeln dragits ut en bit ur förskruvningen/"dragavlastningen". Så det är nog så det gått till. Så passa på att öppna upp denna och mata tillbaka kabeln så att den sitter som den skall.

Stort tack för era svar. Ska kika på detta senare när jag kommer hem. Med kopplingsplinten menar du den till vänster förmodar jag? I den högra där blåa karlarna går in stor det 3 och 4 på respektive sida, alltså inte bokstäver.

Alla platser på kopplingsplinten verkar vara upptagna av andra kablar... den ska inte in i samma skruv/anslutning där den gröngula kabeln går då? Verkar sitta mot en skruv. Svårt att förstå var den bruna kabeln har lossnat ifrån, nånstans har den ju suttit tidigare. Se bild.

• Elkopplingsplint med fulla anslutningar och en lös brun kabel, bredvid gröngul och blå kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej sätter du den bruna fasen på samma plats som den gulgröna jorden så gör du hela maskinen strömförande vilket ju inte är särskilt bra... Så den ska du absolut inte sätta där!

Det ser ut som att den bruna ledaren ska sitta i mitten på sockerbiten.
Den blå ser inte heller så snygg ut så den bör du skruva loss, skala om å sätta dit igen. Ser ut som att den håller på att gå av

D Djävulssnickarn skrev:
Det ser ut som att den bruna ledaren ska sitta i mitten på sockerbiten.
Den blå ser inte heller så snygg ut så den bör du skruva loss, skala om å sätta dit igen. Ser ut som att den håller på att gå av

Oops tack. Taget, ska fixa till den blå kabeln. Var tänker du att den bruna ska sitta exakt? På kortsidorna av sockerbiten finns det ju ingen ingång och alla andra platser är upptagna?

Den ska sitta ihop med en av de vita ledarna från kondensatorn

Tack för svar. Vet du med viken av de vita? Är det någon fara om jag kopplar med fel och drar igång maskinen?

De 3 kablarna som kommer ut ur motorn är 3 faser. Fasen å nollan utgör 2 av dom å så använder man en kondensator för att skapa en tredje

Så så den bruna kabeln ska in tillsammans med den vita på motsatt sida av den röda eller blir ska den in på samma sida som den röda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.