13 783 läst · 67 svar
14k läst
67 svar
Vilken traktor ska jag satsa på?
Vet inte hur mycket snö du har att ploga men grannen har en atv att ploga med han har bara en liten gårdsplan. Den kroknar väldigt snabbt när det kommer lite mera snö särskilt om den är blöt också.
Hytt rekommenderas om du ska ploga och köper du utan hytt så ha iaf någon form av vältskydd.
Hytt rekommenderas om du ska ploga och köper du utan hytt så ha iaf någon form av vältskydd.
störtbåge, kan vilken svets verkstad som helst fixa.N Niq skrev:
Eller en händig ägare
jag rådfråga "Maskintok"
han sa att oavsett märke så kolla efter en 3 cylindrig motor, det är minst med rassel och behov av renovering i dessa..
undvik vissa 4 cyl motorer..
Volvo, perkins mfl är pålitliga..
Medans en case, David, leyland, Fiat, urzus, zetor hade problem med foder som släppte eller block som det gick hål i...
han sa att oavsett märke så kolla efter en 3 cylindrig motor, det är minst med rassel och behov av renovering i dessa..
undvik vissa 4 cyl motorer..
Volvo, perkins mfl är pålitliga..
Medans en case, David, leyland, Fiat, urzus, zetor hade problem med foder som släppte eller block som det gick hål i...
Du kan hälsa grannen att det finns snöslunga till hjulingen... Suveränt tillbehör.N Niq skrev:
"Maskintok"
oavsett vad TS väljer så bör denne tänka på detta.
motorvärmare skall finnas och fungera.
detta för att underlätta start, och minska bränsleförbrukningen, samt det sliter mindre på startmotor..
MEN den måste få gå en stund för att värma oljorna i maskinen, så på vintern..
i med värmaren och låt motorn gå i minst 15 min på tomgång...
Och var aktsam vid minus 10 och lägre för att hydrauliken kan behöva lite extra tid på sig..
vid 20 och lägre... Var aktsam över materialet.
järn blir sprött... vid sträng kyla..
oavsett vad TS väljer så bör denne tänka på detta.
motorvärmare skall finnas och fungera.
detta för att underlätta start, och minska bränsleförbrukningen, samt det sliter mindre på startmotor..
MEN den måste få gå en stund för att värma oljorna i maskinen, så på vintern..
i med värmaren och låt motorn gå i minst 15 min på tomgång...
Och var aktsam vid minus 10 och lägre för att hydrauliken kan behöva lite extra tid på sig..
vid 20 och lägre... Var aktsam över materialet.
järn blir sprött... vid sträng kyla..
Själv måste jag ha värme pga vita fingrar syndrom.galento skrev:
Men om man tänker använda slunga efter traktorn är man väldigt glad att man har hel hytt har jag märkt.
volvo hytt och reglage.Kloge skrev:
perkins motor 4.236.
D39T enligt Volvo.
IH transmission och rumpa.
finns inga rambalkar som övriga Volvo har..
Så vid lastarmontage så sitter fästena i rumpan men inget som stadgar upp resten av traktorn.
bm 500 kom i en tid när jordbruket skrek efter en mindre trotjänare och 430 var för liten och 650 för stor..
Det är extremt noga med att smörja alla länkar och reglage i en 500..annars börjar lite små mysko saker att ske...
Ja ni kan ju gissa vem som talat om detta för mig...
Alltså av alla maskiner jag kört i mina dar då. Så är det egentligen bara två som jag tänkt... Den här skulle man haft hemma på gården.
Nr 1: Volvo bm650 som jag körde som värnpliktig 19 åring. Noterade att dom går för just över femtilappen idag.
Nr 2: cat 906/907 fantastiskt smidig lite hjullastare. Lite klen men orkar tillräckligt för att vara en utmärkt gårdstraktor. Tyvärr aningen dyr då man hamnar runt kvartsmiljonen.
Hade jag vart i traktorfunderingen så hade jag dock försökt att finansiera en lite dyrare maskin. Den är bra mycket mer användbar än en vw polo och om jag skulle välja mellan andra bil och riktigt traktor så är valet lätt.
Nr 1: Volvo bm650 som jag körde som värnpliktig 19 åring. Noterade att dom går för just över femtilappen idag.
Nr 2: cat 906/907 fantastiskt smidig lite hjullastare. Lite klen men orkar tillräckligt för att vara en utmärkt gårdstraktor. Tyvärr aningen dyr då man hamnar runt kvartsmiljonen.
Hade jag vart i traktorfunderingen så hade jag dock försökt att finansiera en lite dyrare maskin. Den är bra mycket mer användbar än en vw polo och om jag skulle välja mellan andra bil och riktigt traktor så är valet lätt.
Var precis hemma hos mina gamla föräldrar. Visade sig att morfar körde en BM T24. Då blir man ju liiite sugen på att gå på en sån. Liten och inte så stark, men fullt tillräcklig för det jag ska göra. Känns som de inte betingar ett överpris heller? Kanske ska leta efter 25:an för att kunna köra på bensin…
Kan du med de flesta av dessa.. trots att de är fotogenare... Men kör på Alkylat bränsle isåfall så minskar förbrukningen och motorn mår bättre.G GalliMattias skrev:Var precis hemma hos mina gamla föräldrar. Visade sig att morfar körde en BM T24. Då blir man ju liiite sugen på att gå på en sån. Liten och inte så stark, men fullt tillräcklig för det jag ska göra. Känns som de inte betingar ett överpris heller? Kanske ska leta efter 25:an för att kunna köra på bensin…
köra på E10 är inte att rekommendera då det dels löser upp mer skit i tank och motor men också för att etanolen ökar på förbrukningen..