Byggahus.se
Vet inte hur mycket snö du har att ploga men grannen har en atv att ploga med han har bara en liten gårdsplan. Den kroknar väldigt snabbt när det kommer lite mera snö särskilt om den är blöt också.

Hytt rekommenderas om du ska ploga och köper du utan hytt så ha iaf någon form av vältskydd.

• Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vet inte hur mycket snö du har att ploga men grannen har en atv att ploga med han har bara en liten gårdsplan. Den kroknar väldigt snabbt när det kommer lite mera snö särskilt om den är blöt också.

Hytt rekommenderas om du ska ploga och köper du utan hytt så ha iaf någon form av vältskydd.
störtbåge, kan vilken svets verkstad som helst fixa.
Eller en händig ägare

• Gilla
Niq och 1 till
  • Laddar…
jag rådfråga "Maskintok"
han sa att oavsett märke så kolla efter en 3 cylindrig motor, det är minst med rassel och behov av renovering i dessa..

undvik vissa 4 cyl motorer..
Volvo, perkins mfl är pålitliga..
Medans en case, David, leyland, Fiat, urzus, zetor hade problem med foder som släppte eller block som det gick hål i...

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
galento
När det gäller snöplogning skulle jag nog vilja ha en traktor med båge,
tak och ev. framruta istället för hytt så man såg bättre , värmen kvittar
för min del , man får klä sej ..

• Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
N Niq skrev:

Du kan hälsa grannen att det finns snöslunga till hjulingen... Suveränt tillbehör.

"Maskintok"
oavsett vad TS väljer så bör denne tänka på detta.

motorvärmare skall finnas och fungera.
detta för att underlätta start, och minska bränsleförbrukningen, samt det sliter mindre på startmotor..

MEN den måste få gå en stund för att värma oljorna i maskinen, så på vintern..
i med värmaren och låt motorn gå i minst 15 min på tomgång...
Och var aktsam vid minus 10 och lägre för att hydrauliken kan behöva lite extra tid på sig..

vid 20 och lägre... Var aktsam över materialet.
järn blir sprött... vid sträng kyla..

Kloge Kloge skrev:
Jag kör på e85 förutom Krabaten. Den förgasaren kan inte justeras utan att borra munstycke.
"Maskintok".

blanda med helsynt olja så går den även utan att borra

Cheesen Cheesen skrev:
Du kan hälsa grannen att det finns snöslunga till hjulingen... Suveränt tillbehör.
Det får han lista ut själv. Vi är inte direkt bästa vänner. Fast vi är inte osams heller.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
galento galento skrev:
När det gäller snöplogning skulle jag nog vilja ha en traktor med båge,
tak och ev. framruta istället för hytt så man såg bättre , värmen kvittar
för min del , man får klä sej ..
Själv måste jag ha värme pga vita fingrar syndrom.
Men om man tänker använda slunga efter traktorn är man väldigt glad att man har hel hytt har jag märkt.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Min far köpte sin 500:a ny 1976 och motorn renoverades för några år sedan.
Mycket pålitlig traktor!
volvo hytt och reglage.
perkins motor 4.236.
D39T enligt Volvo.
IH transmission och rumpa.
finns inga rambalkar som övriga Volvo har..
Så vid lastarmontage så sitter fästena i rumpan men inget som stadgar upp resten av traktorn.

bm 500 kom i en tid när jordbruket skrek efter en mindre trotjänare och 430 var för liten och 650 för stor..

Det är extremt noga med att smörja alla länkar och reglage i en 500..annars börjar lite små mysko saker att ske...

Ja ni kan ju gissa vem som talat om detta för mig... ;))

• Gilla
leffeman
  • Laddar…
Cheesen
Alltså av alla maskiner jag kört i mina dar då. Så är det egentligen bara två som jag tänkt... Den här skulle man haft hemma på gården.
Nr 1: Volvo bm650 som jag körde som värnpliktig 19 åring. Noterade att dom går för just över femtilappen idag.

Nr 2: cat 906/907 fantastiskt smidig lite hjullastare. Lite klen men orkar tillräckligt för att vara en utmärkt gårdstraktor. Tyvärr aningen dyr då man hamnar runt kvartsmiljonen.
Hade jag vart i traktorfunderingen så hade jag dock försökt att finansiera en lite dyrare maskin. Den är bra mycket mer användbar än en vw polo och om jag skulle välja mellan andra bil och riktigt traktor så är valet lätt.

N Niq skrev:
Själv måste jag ha värme pga vita fingrar syndrom.
Men om man tänker använda slunga efter traktorn är man väldigt glad att man har hel hytt har jag märkt.
Körde en DB 880 för länge sedan... Med stål sits.. vid minus 15 så var pungen inget vidare.. Så ja hytt och värmeelement

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Var precis hemma hos mina gamla föräldrar. Visade sig att morfar körde en BM T24. Då blir man ju liiite sugen på att gå på en sån. Liten och inte så stark, men fullt tillräcklig för det jag ska göra. Känns som de inte betingar ett överpris heller? Kanske ska leta efter 25:an för att kunna köra på bensin…

• Gilla
-T-Boman-
  • Laddar…
G GalliMattias skrev:
Var precis hemma hos mina gamla föräldrar. Visade sig att morfar körde en BM T24. Då blir man ju liiite sugen på att gå på en sån. Liten och inte så stark, men fullt tillräcklig för det jag ska göra. Känns som de inte betingar ett överpris heller? Kanske ska leta efter 25:an för att kunna köra på bensin…
Kan du med de flesta av dessa.. trots att de är fotogenare... Men kör på Alkylat bränsle isåfall så minskar förbrukningen och motorn mår bättre.
köra på E10 är inte att rekommendera då det dels löser upp mer skit i tank och motor men också för att etanolen ökar på förbrukningen..

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
"Maskintok".

blanda med helsynt olja så går den även utan att borra
"Maskintok"
Intressant,men hur fungerar det med oljan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.