2 914 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Taklyft i Skåne
Hej,
Jag bor i en enplansvilla i Malmö/Lund-området som jag skulle vilja bygga om till en 1,5-plansvilla.
Jag har varit i kontakt med Åtvidabergs takvåningar och Borkas takvåningar för att få offert på snabbt taklyft men funderar på om det finns fler aktörer som gör den typen av taklyft i södra Sverige som jag inte känner till? Finns det pengar att spara så är jag inte främmande för att fråga utländska aktörer heller om någon har tips eller erfarenheter från den typen av företag i något av våra södra grannländer.
Ett annat alternativ är ju att anlita en firma som inte lyfter på ett färdigt tak utan iställer bygger det på plats. Tips på bra företag att kontakta för offert mottages tacksamt! Jag har kontaktat några firmor men dels skulle jag gärna hitta ett företag som är bra på just tak, dels är det svårt att få tag på objektiva omdömen.
Stort tack på förhand!
Jag bor i en enplansvilla i Malmö/Lund-området som jag skulle vilja bygga om till en 1,5-plansvilla.
Jag har varit i kontakt med Åtvidabergs takvåningar och Borkas takvåningar för att få offert på snabbt taklyft men funderar på om det finns fler aktörer som gör den typen av taklyft i södra Sverige som jag inte känner till? Finns det pengar att spara så är jag inte främmande för att fråga utländska aktörer heller om någon har tips eller erfarenheter från den typen av företag i något av våra södra grannländer.
Ett annat alternativ är ju att anlita en firma som inte lyfter på ett färdigt tak utan iställer bygger det på plats. Tips på bra företag att kontakta för offert mottages tacksamt! Jag har kontaktat några firmor men dels skulle jag gärna hitta ett företag som är bra på just tak, dels är det svårt att få tag på objektiva omdömen.
Stort tack på förhand!
Hur har det gått här? Vi håller på att planera samma sak just nu. Har du kommit fram till något?
C Currywurst skrev:
Hej! Jag har anlitat en lokal byggfirma och bygget är just nu i full fart. Vi rev gamla taket under helgen som var och imorgon är taket tätt om allt går som planerat.C Currywurst skrev:
Får man fråga var i Skåne och varför du inte valde Åtvidabergs
Hej, byggfirman jag anlitade heter "Snickarglädje i Virke". Huset ligger mellan Lund och Malmö. Jag valde bort Åtvidaberg för att jag tyckte de var för dyra. Precis som jag läst nån annan skriva så skulle de ha typ 1,3 miljoner bara för att sätta ett tomt skal på befintlig bottenvåning. Massor av extrakostnader skulle tillkomma som de bara kunde estimera väldigt grovt. Borka var lite billigare men jag tyckte att samma sak gällde även dem.C Currywurst skrev:
Det kan hända att det i slutändan blir nästan samma pengar nu, men jag tror iallafall att det blir billigare.
Okej de priserna verkar ju helt åt he enligt mig iaf så dyra är ju inte takstolar osv. Och de snackar om en veckas jobb på plats
Hej! Vet niV vafflanskille skrev:
V vafflanskille skrev:Hej, byggfirman jag anlitade heter "Snickarglädje i Virke". Huset ligger mellan Lund och Malmö. Jag valde bort Åtvidaberg för att jag tyckte de var för dyra. Precis som jag läst nån annan skriva så skulle de ha typ 1,3 miljoner bara för att sätta ett tomt skal på befintlig bottenvåning. Massor av extrakostnader skulle tillkomma som de bara kunde estimera väldigt grovt. Borka var lite billigare men jag tyckte att samma sak gällde även dem.
Det kan hända att det i slutändan blir nästan samma pengar nu, men jag tror iallafall att det blir billigare.
V vafflanskille skrev:Hej,
Stort tack på förhand!
Hej! Vi ska också påbörja samma projelt och håller på att se över alternativen! Vet ni på ett ungefär vad det landar på kostnadsmässigt? och gör ni hela taket?V vafflanskille skrev:Hej, byggfirman jag anlitade heter "Snickarglädje i Virke". Huset ligger mellan Lund och Malmö. Jag valde bort Åtvidaberg för att jag tyckte de var för dyra. Precis som jag läst nån annan skriva så skulle de ha typ 1,3 miljoner bara för att sätta ett tomt skal på befintlig bottenvåning. Massor av extrakostnader skulle tillkomma som de bara kunde estimera väldigt grovt. Borka var lite billigare men jag tyckte att samma sak gällde även dem.
V vafflanskille skrev:
Hej!E Emmme skrev:
Alla hus har ju olika förutsättningar så det är ju svårt att ge dig en rättvis prisjämförelse för ditt hus men vi gör hela taket, huset var från början ett rektangulärt betonghus med lågt sadeltak på ca 107kvm. Efter tillbyggnad med brantare tak närmar vi oss 170 kvm. Jag hoppas att vi inte rör oss alltför långt över 1,8 miljoner när vi är klara men priser på material tenderar att springa iväg just nu. Rivningen av det gamla taket gjorde vi själva, en del finish invändigt gör vi nog också själva. Det lutar också åt att vi drar ventilation själva.
Hoppas du blev klokare!
Toppen, tack för bra svar! Tog ni hjälp av byggfirman att ta fram ritningar och hur ni ville att det ska se ut osv?V vafflanskille skrev:Hej!
Alla hus har ju olika förutsättningar så det är ju svårt att ge dig en rättvis prisjämförelse för ditt hus men vi gör hela taket, huset var från början ett rektangulärt betonghus med lågt sadeltak på ca 107kvm. Efter tillbyggnad med brantare tak närmar vi oss 170 kvm. Jag hoppas att vi inte rör oss alltför långt över 1,8 miljoner när vi är klara men priser på material tenderar att springa iväg just nu. Rivningen av det gamla taket gjorde vi själva, en del finish invändigt gör vi nog också själva. Det lutar också åt att vi drar ventilation själva.
Hoppas du blev klokare!
Jag kontaktade byggfirman, dem hade fått fler förfrågningar om taklyft i veckan Sa att det stod deras namn i denna tråd Är ni nöja med dem?
Hej,E Emmme skrev:
Vi är så långt mycket nöjda med firman. Vi kontaktade själva arkitekt och konstruktör som tog fram A- och K-ritningar. Vi hade en ganska klar bild över vad vi ville åstadkomma innan vi kontaktade arkitekten. Är det något jag ångrar lite så är det att jag inte anlitade en person som hade kompetens att göra både A- och K-ritningarna. Det hade nog blivit lite billigare.
Ok, tack för bra svar! Hoppas att ni blir nöjda med nya våningen! Dela gärna lite bilde sen om du villV vafflanskille skrev:Hej,
Vi är så långt mycket nöjda med firman. Vi kontaktade själva arkitekt och konstruktör som tog fram A- och K-ritningar. Vi hade en ganska klar bild över vad vi ville åstadkomma innan vi kontaktade arkitekten. Är det något jag ångrar lite så är det att jag inte anlitade en person som hade kompetens att göra både A- och K-ritningarna. Det hade nog blivit lite billigare.
Hej! Nu borde projektet vara färdigt! Nyfiken på om ni är nöjda med firman? Har funderat på tillbyggnad på vårt fritidshus i norra Skåne ett tag. Taket börjar ändå bli dags, så är lite inne på att göra ett taklyft istället för att ge oss i kast med att riva utvändigt, förstärka och tilläggsisolera det gamla taket som var planen från början.V vafflanskille skrev:Hej, byggfirman jag anlitade heter "Snickarglädje i Virke". Huset ligger mellan Lund och Malmö. Jag valde bort Åtvidaberg för att jag tyckte de var för dyra. Precis som jag läst nån annan skriva så skulle de ha typ 1,3 miljoner bara för att sätta ett tomt skal på befintlig bottenvåning. Massor av extrakostnader skulle tillkomma som de bara kunde estimera väldigt grovt. Borka var lite billigare men jag tyckte att samma sak gällde även dem.
Jag funderade på att plocka bort befintlig ovanvåning på vårt hus tidigare. När vi insåg att det skulle kosta lika mycket att bygga upp en ny ovanvåning som att bygga ett nytt hus från grunden, så skrotade vi den tanken.
Otroligt att det inte finns något företag som bara erbjuder färdiga lösningar på detta, till ett mer pressat pris.
Otroligt att det inte finns något företag som bara erbjuder färdiga lösningar på detta, till ett mer pressat pris.