fotogen får du blanda fram..
bensin är det bara att tanka och åka med..
Men den dricker mer än både fotogen och diesel...samt att motorn blir lite hetsigare än en diesel eller fotogen..
Men det är inget större problem.
bensin/fotogen var tänkta så att man startade på bensin och bytte till fotogen när motorn blivit varm då den inte ville starta nå gärna på fotogen..
En bensinare tänder med gnista och en diesel genom kompression.
Jag föredrar motorljudet i en bensinare än en diesel
Lyssna och njut
För 100x100m mark duger väl enklaste gamla grålle...
De är dyrare idag än bättre traktorer..
såg en 35a med lastare, dubbelverkande..
på blocket för 30.000 kr..
Det får man ge för en grålle.. Utan något alls..
Gav trettiosjutusen för min BM 430 med snöblad och -kedjor i våras. Den är dock rejält rostig men fungerar bra maskinellt. Tanken när jag köpte den var att bara ploga vägen på vintern, men speciellt med bakskopa har den visat sig riktigt användbar och nu letar jag efter en betesputs till den också. Tycker den är rätt lagom i storlek, tillräckligt liten för att ta sig fram i skogen och tillräckligt stor för att kunna ta lite last.
Flera jag pratat med tycker ju att man ska satsa på en ATV istället. Men hur kul är det? Så mycket trevligare med en gammal, liten traktor. Dessutom kostar en märkes-ATV lätt uppemot 140 000 och sedan kommer redskapen till…
Intressant diskussion! De tidigare Volvomaskinerna i T20- och T30-serien hade jag inte koll på! Vill som sagt inte ha för stor maskin och inte lägga för mycket pengar. Jag har tittat på Volvo BM 430 (min barndoms traktor) men precis som någon sa så drar det snabbt iväg i pris. Känns omotiverat att lägga 60 000 för något halvrisigt på min lilla mark…
En David 25c
och en bm 650.
En David 880.
en zetor 6045.
En skogsbm är ju bra att ha . Brorsan har ett par T31,or , köpte den ena för
2500 med frontlastare , kedjor och lite annat. Annars har han haft en BM36 i
ca 30 år och den går lika bra än. Finns mer att läsa här :
Just sålt min lilla gård på 4 ha, hade en Case 1290 med frontlastare, grymt bra värme i hytten. Mycket nöjd med den, tyvärr lite mer än din tänkta budget.
En skogsbm är ju bra att ha . Brorsan har ett par T31,or , köpte den ena för
2500 med frontlastare , kedjor och lite annat. Annars har han haft en BM36 i
ca 30 år och den går lika bra än. Finns mer att läsa här :
Vad har Ni för traktorer ? | Byggahus.se
glömde bort en leyland 154.
liten fin traktor med hytt och lastare.
bra i skogen