Byggahus.se
Hej på er!

Ska tilläggsisolerna mitt hus innan ny träfasad ska monteras. Huset har en timmerstomme och jag sitter i kläm mellan min hantverkares- och Isovers byggrekomendationer...
Nu har Isovers tekniska support semesterstängt och jag måste fatta beslut.
Hjälp!!

1.
Isover hävdar att man inte ska ha reglar utan montera fasadskivorna kant i kant för att undvika kölsbryggor, sedan spika läkt -minst 22x70- på tillhörande distanser som trycks in i skarv och en mitt i skivan och sen spikas fasad på läkten.
(Med Isovers metod får man då en luftning bakom fasad på 22mm)

2.
Min byggare hävdar att han måste regla 34x45 för att jämna ut timmerstommen, montera skivorna mellan reglarna och sedan spika fasad på dem.
(Med byggarens metod får man dessutom bara en luftning på 4mm bakom fasad).

Timmerstommen är nog inte helt rak, men inte heller jätteojämn.

Stämmer detta byggaren säger?
Eller finns det något sätt att jämna ut med distanserna som ska användas (Isover avrådde inte deras metod fast jag sa att vi har timmerstomme), det verkar väl konstigt att Isovers metod inte skulle gå att använda på hus med timmerstomme, tycker ni inte??!

Kan ni råda mig??
 
  • Illustration av isolering och tilläggsisolering på timmerstomme med vindskydd och fasadmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
EddieHansson
Om du har stående panel :
Panel
Liggande 22x45 (luftspalt)
Vindpapp/duk
Liggande 45x45 (fyll med isolering). Förskjuten i förhållande till innersta lagret liggande.
Stående 45x45 (fyll med isolering)
Liggande 45x45 (fyll med isolering)
Befintlig trävägg

Du kan anpassa 45x45 efter hur mycket isolering du behöver. Ändra ordning om du vill ha liggande panel.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Tack, men såg du vad frågan var?

Reglar eller inte reglar för att montera fasadskivan på 30 mm, var frågan:
-Isover säger inte reglar (för att inte bygga in köldbryggor)
-Byggaren säger reglar (för att han måste jämna ut timmerstommen)
 
Fasadskiva = inte reglar. Gör som tillverkaren säger. Då får de stå för ev problem framöver.
 
  • Gilla
basseman och 1 till
  • Laddar…
Då timmerstommen inte är rak så lyssna på byggaren som ska stå för slutresultatet. Att monter skivorna på en ojämn stomme kommer bara ge ojämna skarvar och köldbryggor samt en massa irritation när fasaden ska upp.
 
  • Gilla
Turinna och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
Turinna Turinna skrev:
Tack, men såg du vad frågan var?

Reglar eller inte reglar för att montera fasadskivan på 30 mm, var frågan:
-Isover säger inte reglar (för att inte bygga in köldbryggor)
-Byggaren säger reglar (för att han måste jämna ut timmerstommen)
Ja, men jag var väl kanske otydlig. Fasadskivorna är inte mycket bättre än vanlig isolering, men ofta dyrare och kräver bra passform för att få till. Reglar du förskjutet blir det minimalt med köldbrygga.

Du behöver någorlunda rakt för att få snyggt med fasadbrädorna senare, så utifrån det tycker jag också att byggarens förlag verkar bättre, men att du lägger på en 22x45 för en bättre luftspalt. 4mm räcker. Värt att sätta musnät för luftspalten.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Tack Eddie!
Men du menar att 4mm räcker INTE (fast du skrev att 4mm räcker) och att jag därför ska lägga på en 22x45?[/QUOTE]
 
B bossespecial skrev:
Då timmerstommen inte är rak så lyssna på byggaren som ska stå för slutresultatet. Att monter skivorna på en ojämn stomme kommer bara ge ojämna skarvar och köldbryggor samt en massa irritation när fasaden ska upp.
Tack!!
 
J Jan_G skrev:
Fasadskiva = inte reglar. Gör som tillverkaren säger. Då får de stå för ev problem framöver.
Så skulle man ju vilja göra! MEN jag är osäker på att det finns någon lösning på problemet med ojämn timmerstomme, då isovers distanser inte är justerbara vad jag vet och man vill ju inte gärna ha en skev fasad…
 
Grundproblemet är som sagt var att stommen är ojämn. Då är bästa lösningen det byggaren föreslår, dvs att regla upp rakt först och sen isolera.
Om du isolerar mellan reglar så behövs inga styva fasadskivor, utan det funkar med vanliga skivor och vindduk. Sen reglar man ett varv till med spikreglar innan man sätter fasaden så får man en luftspalt.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Om du har stående panel :
Panel
Liggande 22x45 (luftspalt)
Vindpapp/duk
Liggande 45x45 (fyll med isolering). Förskjuten i förhållande till innersta lagret liggande.
Stående 45x45 (fyll med isolering)
Liggande 45x45 (fyll med isolering)
Befintlig trävägg

Du kan anpassa 45x45 efter hur mycket isolering du behöver. Ändra ordning om du vill ha liggande panel.
I detta huset kan jag inte lägga vanlig isolering och i synnerhet inte 2 lager med 45mm, för då måste vi bygga ut takutsprånget och det blir en för dyr historia…
Så därför blir det i ordning: vindduk, en 30mm fasadskiva mellan reglar med minsta möjliga luftspalt eftersom vi vill snåla med hur mycket väggen bygger (byggaren hade tänkt 4mm med en 34x45 regel vilket låter för lite, som sagt, men jag är osäker på hur lite som är minimum?) och fasad på det.
 
useless useless skrev:
Grundproblemet är som sagt var att stommen är ojämn. Då är bästa lösningen det byggaren föreslår, dvs att regla upp rakt först och sen isolera.
Om du isolerar mellan reglar så behövs inga styva fasadskivor, utan det funkar med vanliga skivor och vindduk. Sen reglar man ett varv till med spikreglar innan man sätter fasaden så får man en luftspalt.
jag tror att fasadskivor valdes för att få mest effekt med minsta möjliga tjocklek (för att vi vill slippa bygga ut takutsprånget). Så vanliga skivor, vad menar du med det? Är det vanliga lösullsskivor du menar?
Och hur mycket luftspalt anser du vara minsta möjliga?
 
Turinna Turinna skrev:
Så vanliga skivor, vad menar du med det? Är det vanliga lösullsskivor du menar?
Jag menar vanliga mineralullsskivor som säljs i alla byggvaruhus. Lösull är inte skivor...

Största fördelarna med fasadskivor är att dom är styva och vindtäta, men om du ändå måste regla och sätter vindduk utanpå så har du ingen nytta av de fördelarna, utan det blir bara en dyrare produkt.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag menar vanliga mineralullsskivor som säljs i alla byggvaruhus. Lösull är inte skivor...

Största fördelarna med fasadskivor är att dom är styva och vindtäta, men om du ändå måste regla och sätter vindduk utanpå så har du ingen nytta av de fördelarna, utan det blir bara en dyrare produkt.
och vanliga mineralullsskivor (förlåt en okunnig) går att få 30 mm och är lika effektiva?
 
Minsta standarddimensionen är 45 mm. Men rent spontant känns 30 mm tilläggsisolering väldigt lite om man räknar på potentiell besparing i förhållande till investeringen, men om det är det enda som får plats så är det kanske inte så mycket att göra.

Dock tror jag inte det är något problem att få dit en 45 mm skiva om man reglar ut utanför den ojämna stommen. Fördelen med "vanliga" skivor är att dom är mycket mjukare så man kan trycka ihop dom lite och dom anpassar sig till underlaget. Hårda fasadskivor kommer att ge en oönskad luftspalt mellan skivan och timmerstommen där kalluft kan leta sig in.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.