Om jag tittar på din skiss så är utbyggnaden 4,2 meter, dvs delbar med 600 jämt upp.
Det finn ju redan en takstol i befintlig byggnad, använd den så allt är delbart med 600mm.
Sätt sen bara en stående regel på c-c 1300 för din port så är det bra med det.
Enkelt och inga problem med det överhuvudtaget, det kommer hålla.
Men det kommer att svikta lite? Ja, kanske det, men när du kommit så långt med bygget kommer du också se var och hur du enkelt kan förstärka.
Är det möjligt att flytta dörrhålet 50mm till vänster så fördelar du genast ut kraften på ett bättre sätt.
Ja, du missar nu 2 stående reglar, men försumbart lite, det där kommer hålla.
Jag har uppdaterat ritningen med mer exakta mått och var takstolarna är tänkta att sitta. Takstolarna är markerade med X ovanför hammarbandet. Jag tänker att den svaga punkten är den takstol/stolpe som är inringad? Takstolen skulle där hamna ca 100 mm till vänster om stolpen om det är 1200 mm mellan varje takstol.
Skulle det fungera?
[bild]
Det där funkar absolut, all last hamnar ju direkt ovan stolparna.
Placerar du det "felplacerade" hammarbandet mellan dina två takstolar över dörröppningen och maxar dimensionerna på detta till vad takstolarnas dimension medger borde det bli stabilast
Okej. Enligt bilden nedan då? Det extra hammarbandet är endast ovanför dörren och fäst i dom takstolar som går på sidan om dörröppningen?
[bild]
Sätter du det så där så gör det ingen större nytta eftersom det inte finns något stöd under. Det korrekta är att sätta det så här, men det kanske inte går på grund av begränsad höjd över dörren?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag håller med tidigare skribenter om att det inte borde vara några problem i praktiken om takstolarna sitter rakt över de vertikala stolparna.