Byggahus.se
Hej,

Hur gick det för dig i denna frågan?

Är i en liknande situation där vår fastighet enligt lantmäteriets hemsida har en andel i gemensamhetsanläggningen. Fastigheten styckades 1928 och det gjordes sedan en fastighetsreglering där man utökade tomtstorleken 1997 enligt en ny detaljplan och fastigheten har hela tiden haft samma väg som tillfartsväg.
Den tidigare samfälligheten gjordes om till en gemensamhetsanläggning 1988. Vid detta tillfälle ägdes 3 fastigheter av samma ägare och alla fick en andel i anläggningen.
Efter några år fick 2 av fastigheterna en ny tillfartsväg varvid dessa två utträde ur GAn men inte vår.

Nu har vi rivit det gamla huset och håller på att bygga nytt hus på fastigheten och föreningen vill att vi ska betala en anslutningsavgift men vi tycker inte att vi ska betala en anslutningsavgift då fastigheten fick en andel när anläggningen skapades och det finns ingen överenskommelse om ett utträde för vår fastighet utan bara de två andra. Självklart ska vi betala årsavgift osv till föreningen men förstår inte hur de kan ta ut en anslutningsavgift då vi redan har en andel i GAn?

Har ni betalt årsavgift tidigare?

Nej vi förvärvade fastigheten 2021 och har ännu inte betalat någon årsavgift.

Claes Sörmland
S sebbe_07 skrev:
Nu har vi rivit det gamla huset och håller på att bygga nytt hus på fastigheten och föreningen vill att vi ska betala en anslutningsavgift men vi tycker inte att vi ska betala en anslutningsavgift då fastigheten fick en andel när anläggningen skapades och det finns ingen överenskommelse om ett utträde för vår fastighet utan bara de två andra. Självklart ska vi betala årsavgift osv till föreningen men förstår inte hur de kan ta ut en anslutningsavgift då vi redan har en andel i GAn?
Ni ska betala för driften av vägen utifrån ert andelstal, d v s 1 andel. Det uttaxeras på stämma med en debiteringslängd. Inget kan uttaxeras från er utan stämman och uttaxering kan endast ske utifrån ert andelstal.

Till detta så kan det vid rivning/husbygge komma en skyldighet för er att utge skälig ersättning för de kostnader som uppkommer till följd av att ni tillfälligt använder anläggningen i väsentligt större omfattning än vad som får anses svara mot fastighetens andelstal för driftkostnaderna. Det regleras i 48a § anläggningslagen:

Textutdrag ur anläggningslagen som behandlar ersättning för tillfällig ökad användning av gemensamhetsanläggning.

Observera att denna ersättning bara behöver betalas av er om ni använder vägen i väsentligt större omfattning än vad ert andelstal anger. Troligen gäller detta enbart om ni har någon typ av mycket tunga transporter för rivningen eller bygget, något som är mer än sopbilen som vanligen går på vägarna s a s. Det andra kravet för att utge ersättning är att era transporter orsakar en kostnad för samfälligheten. Om båda kriterierna uppfylls så ska ni utge skälig ersättning för skadan.

Så gå inte med på schablonersättningar utan besiktiga vägen före och efter rivningen/husbygget och uppstår en skada, t ex att en trumma går sönder, vägen kalvar i nån lerig sänka, vägslänten vid tomtgränsen mosas av era transporter, en betäckning körs sönder o s v så betalar ni skälig ersättning för detta.

Ofta så blir det ingen ersättning alls enligt 48a § AL eftersom ingen påvisbar skada uppstår vid ett vanligt småhusbygge och byggare återställer det lilla som uppstår (vilket i praktiken är en skälig ersättning).

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Antingen beralar ni en anslutningavgift eller börja fundera på hur många års vägavgifter er fastighet är skyldiga...

Jag fascineras av att folk som spenderar miljoner hakar upp sig på småsummor och blir osams med sina grannar från dag 1.

Men visst lyssna på 1%advokaterna så kanske ni slipper betala nåt alls.

Jag tror att det blir en kostnad oavsett... om inteci pengar så anseende eller når annat.

/ATW

• Wow
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Antingen beralar ni en anslutningsavgift eller börja fundera på hur många års vägavgifter er fastighet är skyldiga...
Även detta regleras av lag, samfällighetslagen. Man har skyldighet att betala förfallen skuld som belöper ens fastighet inom en viss tidsram. Sådan förfallen skuld skulle säljaren av tomten ha betalt före tillträdet och det är standard att säljaren garanterar att alla sådana skulder är betalda i köpekontraktet.

A ArneTW skrev:
Jag fascineras av att folk som spenderar miljoner hakar upp sig på småsummor och blir osams med sina grannar från dag 1.

Men visst lyssna på 1%advokaterna så kanske ni slipper betala nåt alls.

Jag tror att det blir en kostnad oavsett... om inteci pengar så anseende eller når annat.

/ATW
Jag tror det är mycket enklare än så, det sitter okunnigt folk i styrelsen för samfällighetsföreningen som inte förstår samfällighetslagen och anläggningslagen. De gissar lite, skarvar med lite privat rättvisetänkande och inte sällan är det nog gött av klassisk avundsjuka (Har de råd att bygga ett dyrt hus så kan de också betala för vår väg). Så uppstår sådana här helt onödiga konflikter. Bara att följa den handfasta lagen som vi i demokratisk ordning har tagit fram för just detta.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Ni ska möjligen betala slitageavgift inte anslutningsavgift. Kanske är styrelsen virrig. Vilket belopp pratas det om ?

Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni ska möjligen betala slitageavgift inte anslutningsavgift. Kanske är styrelsen virrig. Vilket belopp pratas det om ?
Vad är slitageavgift? Vad är anslutningsavgift? Hittar inget lagstöd för dessa avgifter.

När jag "fick" min tomt så betalade vi halva avgiften för det var sommarbostad, men dubbla den halva för att det var 2 hus med 2 familjer, ena huset 25kvm mormor och morfar och det andra huset 12kvm mamma pappa jag.
På -80talet insåg någon dumheten och det blev bara 1 halv avgift. När jag byggde nytt hus på tomten var det ingen avgift under de 3 år jag byggde och när vi flyttat in permanent blev det hel avgift.
Det tycker jag var rättvist, men vad säger lagen?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även detta regleras av lag, samfällighetslagen. Man har skyldighet att betala förfallen skuld som belöper ens fastighet inom en viss tidsram. Sådan förfallen skuld skulle säljaren av tomten ha betalt före tillträdet och det är standard att säljaren garanterar att alla sådana skulder är betalda i köpekontraktet.

Jag tror det är mycket enklare än så, det sitter okunnigt folk i styrelsen för samfällighetsföreningen som inte förstår samfällighetslagen och anläggningslagen. De gissar lite, skarvar med lite privat rättvisetänkande och inte sällan är det nog gött av klassisk avundsjuka (Har de råd att bygga ett dyrt hus så kan de också betala för vår väg). Så uppstår sådana här helt onödiga konflikter. Bara att följa den handfasta lagen som vi i demokratisk ordning har tagit fram för just detta.
Jag tycker också det är intressant hur du ofta lyckas missförstå mig 180grader...

Men visst TS kan lyssna på dig och slippa betala.

Du kan väl samtidigt bevisa att anslutningsavgiften för TS fastighet har blivit betald.

/ATW

• Wow
lat
  • Laddar…
B
Så här är det i vårt samfällighetsförening;
Skärmdump av text från ett diskussionsforum som beskriver avgiftsstruktur i en samfällighetsförening för medlemskap och årsavgifter.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Jag tycker också det är intressant hur du ofta lyckas missförstå mig 180grader...
Ja det är ett mysterium.

A ArneTW skrev:
Men visst TS kan lyssna på dig och slippa betala.
Jag ger inga råd om att betala eller inte betala pengar till sina grannar. Det står TS helt fritt att överföra valfritt belopp till grannarna. Jag beskriver hur samfälligheter fungerar juridiskt genom reglering i anläggningslagen och samfällighetslagen. I delforumet... Juridik!

Hur sen TS ska lösa de sociala interaktioner med grannskapet löser nog TS själv bäst. Eller startar en tråd om detta i relevant delforum.

A ArneTW skrev:
Du kan väl samtidigt bevisa att anslutningsavgiften för TS fastighet har blivit betald.

/ATW
Det finns inga anslutningsavgifter att tvista om. Det är ett missförstånd. Det som ska betalas är vissa belopp för inträde i eller ändring av andelstal för en fastighet i en samfällighet. Men detta sker i samband med ändringen, inte åratal efteråt så det är inte aktuellt i tråden.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Betty72 skrev:
Så här är det i vårt samfällighetsförening;
[bild]
"Anslutningsavgift" och "Slitageavgift" saknar sannolikt lagstöd och är troligen något internt hittepå. Finns inget sådant i anläggningslagen och samfällighetslagen.

Redigerat:
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
När jag "fick" min tomt så betalade vi halva avgiften för det var sommarbostad, men dubbla den halva för att det var 2 hus med 2 familjer, ena huset 25kvm mormor och morfar och det andra huset 12kvm mamma pappa jag.
På -80talet insåg någon dumheten och det blev bara 1 halv avgift. När jag byggde nytt hus på tomten var det ingen avgift under de 3 år jag byggde och när vi flyttat in permanent blev det hel avgift.
Det tycker jag var rättvist, men vad säger lagen?
Lagen säger att du betalar för enligt det andelstal som fastigheten har fått enligt Lantmäteriförrättning. Du ska också ersätta skador enligt 48a § AL om du tillfälligtvis använder anläggningen mer än andelstalet ger uttryck för.

Stämmer inte andelstalet med den fortgående användningen så ändar Lantmäteriet andelstalet efter att du och samfällighetsföreningens styrelse har kommit överens om det. Det regleras i 43 § AL. Det kan också ske på en Lantmäteriförrättning och då behöver ni inte vara överens utan Lantmätaren bestämmer hur det ska vara. Någon måste då ansöka om förrättning, t ex samfällighetsföreningens stämma har rätt att göra det.

I vissa anläggningsbeslut ges styrelsen till samfälligheten rätt att själva ändra andelstalen och registrera detta hos Lantmäteriet. Bekvämt men med risker för konflikter och dåliga styrelser.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Anslutningsavgift" och "Slitageavgift" saknar sannolikt lagstöd utan är troligen något internt hittepå. Finns inget sådant i anläggningslagen och samfällighetslagen.
Det finns förmodligen i de flesta större vägföreningars stadgar. Vad som gäller vid en prövning vet jag ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.