Jag har MRD21 i tvättstugan och är mycket nöjd. Upplever ljudnivån som en golvfläkt med ett litet svagt hummande i bakgrunden. Har dock inte haft den i något sovrum.
Men det finns ju enorma mängder fukt i vår tropiska luft nu.
Har tillfälligt kopplat loss dräneringsslangen och 21an fyllde sin lilla 4literstank på ca 6h.
Hej. Jag köpte just en MRD20 som jag kommer lämna tillbaka pågrund av värmen den alstrar. I manualen står det att den höjer lufttemperaturen med 1-4 grader. Det kanske funkar i ert sovrum om det inte är så stort med tanke på att luftfuktigheten sänks och den upplevda värmen även då sänks. I vårt vardagsrum som avfuktaren stod i så sänktes luftfuktigheten inte alls under en hel natt som avfuktaren körde oavbrutet. Det enda som hände var att värmen i rummet höjdes.
Innan detta så testade vi en avfuktare från Eeese, "Otto". Den var för fjuttig för vårt vardagsrum men den upplevde vi faktiskt även gav en fläktande känsla och alstrade inte värme på samma sätt, då var det dock ingen värmebölja som det var när vi körde Woods MRD20:an.
Tror det kan vara värt att få ner luftfuktigheten i just det rum vi har problem med trots att det blir lite varmare pga avfuktaren, ingen sover i rummet ändå. Får se nästa vecka hur bra eller dåligt den funkar.
Tror det kan vara värt att få ner luftfuktigheten i just det rum vi har problem med trots att det blir lite varmare pga avfuktaren, ingen sover i rummet ändå. Får se nästa vecka hur bra eller dåligt den funkar.
Avfuktaren lär inte göra det varmare, som jag skrev innan så är det extremt lite extra värme som genereras. Kall luft går ut på en sida och varm på den andra den varma kommer ju vara lika mycket varmare som den kalla är kallare så står maskinen i ett stängt rum blir så blandas den kalla o varma luften igen och temperaturen blir den samma. Fuktigheten minskar ju dock.
Att du har olika fuktigheter i dina rum hänger ihop med att du också har olika temperatur. Det svalare rummet kommer ha en högre relativ luftfuktighet efter som svalare luft kan hålla mindre fukt, dvs sänker du temperaturen till 14 grader i rummet så lär den relativa luftfuktighet vara 100% och fukten kondenseras på väggarna.
Avfuktaren lär inte göra det varmare, som jag skrev innan så är det extremt lite extra värme som genereras. Kall luft går ut på en sida och varm på den andra den varma kommer ju vara lika mycket varmare som den kalla är kallare så står maskinen i ett stängt rum blir så blandas den kalla o varma luften igen och temperaturen blir den samma. Fuktigheten minskar ju dock.
Att du har olika fuktigheter i dina rum hänger ihop med att du också har olika temperatur. Det svalare rummet kommer ha en högre relativ luftfuktighet efter som svalare luft kan hålla mindre fukt, dvs sänker du temperaturen till 14 grader i rummet så lär den relativa luftfuktighet vara 100% och fukten kondenseras på väggarna.
Det är förångningsvärmen från fukten som bidrar med extra värme - du frigör lika mkt värme när du kondenserar fukten som du behöver tillsätta vid förångning
(tillägg: och sedan så tillför du ju även el till kompressorn som blir värme - dessa två delar tillsammans är det som bidrar med värmetillskott)
Det är förångningsvärmen från fukten som bidrar med extra värme - du frigör lika mkt värme när du kondenserar fukten som du behöver tillsätta vid förångning
(tillägg: och sedan så tillför du ju även el till kompressorn som blir värme - dessa två delar tillsammans är det som bidrar med värmetillskott)
Just det har du ju rätt i, det W tal som maskinen förbrukar kommer ju tillföras som värme.
Nu har jag fått hem avfuktaren, ska bli spännande och se om den funkar
Återkom gärna med resultatet efter du har kört den ett tag!. Jag har bestämt mig för att behålla min MRD20. Satte igång den nyss. Nu är det inte lika varmt så någon extra grad i rumme gör inget. Förresten har luftfuktigheten gått ner betydligt hos oss nu
Återkom gärna med resultatet efter du har kört den ett tag!. Jag har bestämt mig för att behålla min MRD20. Satte igång den nyss. Nu är det inte lika varmt så någon extra grad i rumme gör inget. Förresten har luftfuktigheten gått ner betydligt hos oss nu
Ffivefootnine skrev:
Tycker den verkar fungera bra, Sänker luftfuktigheten ganska snabbt i det rum där vi har den. 71% till 60% på ca 1 timme. Visst det blir lite varmare, men inga problem eftersom ingen sover i rummet.
Tystare än ett annat märke jag testade förra året, men vi skulle nog inte kunna sova i samma rum om den är igång.
(pilen på bilden indikerar när vi satte på avfuktaren)
Vi hade en Mitsubishi avfuktare i tvättstugan i 15 år. Den fungerade ända in i slutet, om än med lite sämre funktion. Byttes i september förra året mot en Woods MRD20. Nu efter 10 månader så har indikeringslampan för "dry" gått sönder. Displayens högra fönster har slocknat helt och den vänstra sidan har börjat tappa sina lcd-stavar också.
Vet inte om det är vad man bör förvänta sig av Woods eller om det är den generella halvledarebristen som gjort att företagen i allmänhet har tvingats sänka sina kvalitetskrav på underleverantörer. Ska se om jag hittar kvittot och orkar bry mig om att byta den eller om jag slänger den och köper en Mitsubishi istället.
@Markarbetaren Måndagsexemplar? Butiken har garanterat en elektroniskt kopia av kvittot som de kan söka upp om du ger ditt kortnummer vid reklamationen.
Om det går att byta modell vid reklamationen så titta gärna på de äldre traditionella modellerna av Woods avfuktare: https://woods.se/sv/shop/avfuktare/woods-sw38fw-made-in-sweden/ De är enkla i konstruktionen och håller väldigt många år som din förra Mitsubishi.