Hej! 10 år gammal stiga park ranger. Började lukta bränt idag när jag klippte riktigt högt gräs sen slutade klippaggregqtet klippa. Märkte att en rem hoppat av ett hjul, la på det igen sen slutade det igen och ser att en rem (plast?) fransats upp och remmen jag la på ramlat av igen. Inte servad på två år. Frågor: hur svårt är det att byta remmar? Jag har ingen erfarenhet av sådant. Lämna in/göra själv? Hur gör man på bästa sätt för att komma till underifrån om man inte har verkstad?
Jag fick bytt remmarna på verkstad men märker nu att det ryker som fan om remmen som driver klippaggreggatet, blir väldigt varmt och ryker. Betyder det att remmen är för slack? När jag kopplar in aggregatet är remmen inte särakilt spänd men jag vet inte hur spänd den ska vara. Den är ju fjäderbelastad, jag kan inte se något sätt att spänna den på?
Jag bytade precis på min Husqvarna och fick samma rökproblem som du. Men i mitt fall var remmen för kort. Friktionen bli så stor att den knappt orka starta och remmen börjar stinka efter bara några sekunder. Oavsett så är det ju i ditt fall verkstadens bekymmer att fixa.T Tolvan Tolvansson skrev:Jag fick bytt remmarna på verkstad men märker nu att det ryker som fan om remmen som driver klippaggreggatet, blir väldigt varmt och ryker. Betyder det att remmen är för slack? När jag kopplar in aggregatet är remmen inte särakilt spänd men jag vet inte hur spänd den ska vara. Den är ju fjäderbelastad, jag kan inte se något sätt att spänna den på?
Märkligt om den är för kort och samtidigt slack? Hur spänd ska den vara? Får prata med verkstan men retligt att aldrig få klippt gräset klart
Liknande trådar
-
Byta försäkringsbolag för att motverka höjning av premie
Försäkringar -
Hur byta rem till kniv på Villa 510 HST
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Byta av styrvajer på åkgräsklippare
Trädgårdsmaskiner -
Byta drivrem Klippo Excellent S 2005
Trädgårdsmaskiner -
Byta rem partner åkgräsklippare ( trimmad)
Trädgårdsmaskiner