Byggahus.se
Hej! 10 år gammal stiga park ranger. Började lukta bränt idag när jag klippte riktigt högt gräs sen slutade klippaggregqtet klippa. Märkte att en rem hoppat av ett hjul, la på det igen sen slutade det igen och ser att en rem (plast?) fransats upp och remmen jag la på ramlat av igen. Inte servad på två år. Frågor: hur svårt är det att byta remmar? Jag har ingen erfarenhet av sådant. Lämna in/göra själv? Hur gör man på bästa sätt för att komma till underifrån om man inte har verkstad?

• Närbild på underdelen av en gräsklippare där en rem har hoppat av och fransats sönder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 10 år gammal gul och grå Stiga Park Ranger åkgräsklippare med klippaggregat på en gräsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skruva ner den dubbla remskivan..
Och trä i en ny rem, bakifrån och fram.
känn på bussningarna och lagren innan du monterar.

• Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
Jag fick bytt remmarna på verkstad men märker nu att det ryker som fan om remmen som driver klippaggreggatet, blir väldigt varmt och ryker. Betyder det att remmen är för slack? När jag kopplar in aggregatet är remmen inte särakilt spänd men jag vet inte hur spänd den ska vara. Den är ju fjäderbelastad, jag kan inte se något sätt att spänna den på?

C
Snarare att något lager havererat eller att det går trögt av någon annan anledning.
Jäkligt märkligt att inte verkstaden uppmärksammat detta.

• Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
T Tolvan Tolvansson skrev:
Jag fick bytt remmarna på verkstad men märker nu att det ryker som fan om remmen som driver klippaggreggatet, blir väldigt varmt och ryker. Betyder det att remmen är för slack? När jag kopplar in aggregatet är remmen inte särakilt spänd men jag vet inte hur spänd den ska vara. Den är ju fjäderbelastad, jag kan inte se något sätt att spänna den på?
Jag bytade precis på min Husqvarna och fick samma rökproblem som du. Men i mitt fall var remmen för kort. Friktionen bli så stor att den knappt orka starta och remmen börjar stinka efter bara några sekunder. Oavsett så är det ju i ditt fall verkstadens bekymmer att fixa.

• Gilla
Tolvan Tolvansson
  • Laddar…
Märkligt om den är för kort och samtidigt slack? Hur spänd ska den vara? Får prata med verkstan men retligt att aldrig få klippt gräset klart

skulle tro att den inte ligger på som den ska emot spännaren.
Och att magen på remmen ligger emot varandra...

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.