Byggahus.se
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Stora summor" är tydligen väldigt personligt. För mig är varje sparad tusenlapp mycket pengar. F ö är min årsförbrukning enligt nätbolaget 87000 kWh.

Stänga av värmen helt... Något extrem ståndpunkt. Lär i stället bli mycket dyrt när sedan ledningar och värmepump frusit.
Men du kanske skämtar?
Steget att stänga av värmen helt är inte långt om du ändå funderar på att stänga av värmen från kl 6 på morgonen till kl 22 på kvällen… återstår endast 8 timmar på dygnet. Komforten är ju redan förstörd, så varför ha på värmen alls?

TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Steget att stänga av värmen helt är inte långt om du ändå funderar på att stänga av värmen från kl 6 på morgonen till kl 22 på kvällen… återstår endast 8 timmar på dygnet. Komforten är ju redan förstörd, så varför ha på värmen alls?
Envis? Nu spammar du.

Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Envis? Nu spammar du.
Nej, hur tror du komforten i huset blir om man gör som du säger? Stänger av värmen från 6 på morgonen till 22 på kvällen för att spara ”stora summor”?

Är nog avsevärd skillnad att köra värmen 8 timmar än 0 per dygn. 15 grader inomhus i snitt är väsensskilt från -10

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Är nog avsevärd skillnad att köra värmen 8 timmar än 0 per dygn. 15 grader inomhus i snitt är väsensskilt från -10
De som bara eldar för att värma lär ju gjort så, men var väl kakelugnar och senare acctankar som höll lite av värmen. Beroende på hus tror jag inte det behöver vara katastrof. Gamla hus har ofta även massiva och värmelagrande material. Komfort blir det väl inte, men bättre än en pappkartong på gatan om alternativet är att åka ur på gatan. Man kan ju utöka tiderna om plånboken tillåter, stänga av 9-21 eller så...

Nissens Nissens skrev:
Nej, hur tror du komforten i huset blir om man gör som du säger? Stänger av värmen från 6 på morgonen till 22 på kvällen för att spara ”stora summor”?
Vi vedeldare kör pannan 5-6 timmar per dygn med fullgod komfort dygnet runt. Det handlar bara om hur stort svänghjul man har i systemet.
Med dagens och kommande elpriser kanske vi får se värmepumpsanläggningar med större acctankar än vad vi har.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Vi vedeldare kör pannan 5-6 timmar per dygn med fullgod komfort dygnet runt. Det handlar bara om hur stort svänghjul man har i systemet.
Med dagens och kommande elpriser kanske vi får se värmepumpsanläggningar med större acctankar än vad vi har.
Ja, några tusen liter varmt vatten vore inte dumt att ha.

S
A Anders_Nilsson skrev:
Vilken värmepump har COP på 5 om du skall upp i varmvattentempersturer på 55-60 grader?
Finns mycket att läsa kring dessa. Jag installerar en till hösten. Har 3 barn och fru så varmvatten går det mycket av.

• Energibesparingsdiagram för värmepumpsberedare jämfört med traditionella elförbrukare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Snicklas skrev:
Finns mycket att läsa kring dessa. Jag installerar en till hösten. Har 3 barn och fru så varmvatten går det mycket av.
Just det, en besparing på upp till 70% köper jag, men inte en femtedel.

• Gilla
OMathson
  • Laddar…
S Snicklas skrev:
Säljsnack alltså. Det finns ingen värmepump för konsumenter i dag med en systemverkningsgrad på 5 vid tappvarmvattenvärmning.

• Gilla
OMathson och 2 till
  • Laddar…
När det gäller åkandet så har vi sparat ungefär 2000/mån bara på att samla ihop onödigt åkande med dieselbilen.
Sen ”behöver” vi egentligen två bilar, men pga totalpriserna med ett extra bilägande så tog jag mig i kragen och köpte två elmopeder och rejäla regnkläder. en klass 2 jag kan skjutsa ungarna i till förskolan och en klass 1 jag kan ta mig till jobbet med (ca 3-4 mil om dagen tor beroende på vilken skola jag jobbar på den dagen.)
Räknar på att det funkar fram till oktober och sen köper jag en billig gammal bil över vintern som förhoppningvis håller ihop till det töar igen. Då säljer jag den för samma peng och fortsätter åka moped.
Totalpris två mopeder 17000(ny)+7000(beg) och släp 4000 = 28000kr
Bränslepris 32 kronor april-juni 80 mil.

använder mopederna för handling. Släpkärran är perfekt för storhandling. Och tyngre saker då har vi ju bilen ändå även om jag gärna låter den stå.

Allt tar ju lite extra tid och blir blött och folk stirrar när jag kör med min stora instrumentväska på ryggen, och ibland en elbas mellan benen, men utan problem värt det.

vi har jordvärme och ett okej välisolerat hus. Det som kostar pengar är uppvärmning av varmvatten och det är inte mycket att göra åt eftersom vi är 5 pers i hushållet. Total elkostnad vinter (21-22) ca 2000/mån och sommar 1300/mån.

Vi tar på oss tofflor inomhus på vintern och har vanliga kläder på oss för att inte frysa. Inte något utöver det vanliga. Håller en temp på 19 grader ungefär. Frigolitisolering i golvet som man skulle velat ha åtgärdat men det är ett mockfjärdshus så det är ett jätteprojekt….

En annan stor utgift är mat så klart. Där kostar vi på oss, men lagar en stor del från grunden och använder mycket vegetariska alternativ som är billigare än kött. Vi odlar en del grönsaker själv som gör att vi har lök, kryddor och morötter osv fram till jul.

• Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
Jo. En sak till som faktiskt bidragit rätt rejält - snus!
Kör på torra påsar från swedsnus. 7kr dosan ungefär. Spar 1100/mån på detta och det smakar fint när man fick till blandningen. ”Lagom” mycket vatten i påsen gör snusen torrare och man kan ha den i längre. Många bäckar små! :)

• Haha
Guzzi
  • Laddar…
Nissens
B Bjober skrev:
Ved är inte heller gratis. Det kostar tid eller pengar, eller både och. Jag har skog och tog ut för eget behov förr, men numera värderar jag min tid högre, så jag köper färdigkluven färsk ved nu för tiden.

Min kommentar handlade om att stänga av värmen, det gör man inte om man eldar med ved…
Den jag kommenterade har dessutom bara en enkel kamin. Skall man elda för uppvärmning behöver man ha några hundra kilo täljsten eller nåt som ackumulerar värmen.

Nissens
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
När det gäller åkandet så har vi sparat ungefär 2000/mån bara på att samla ihop onödigt åkande med dieselbilen.
Sen ”behöver” vi egentligen två bilar, men pga totalpriserna med ett extra bilägande så tog jag mig i kragen och köpte två elmopeder och rejäla regnkläder. en klass 2 jag kan skjutsa ungarna i till förskolan och en klass 1 jag kan ta mig till jobbet med (ca 3-4 mil om dagen tor beroende på vilken skola jag jobbar på den dagen.)
Räknar på att det funkar fram till oktober och sen köper jag en billig gammal bil över vintern som förhoppningvis håller ihop till det töar igen. Då säljer jag den för samma peng och fortsätter åka moped.
Totalpris två mopeder 17000(ny)+7000(beg) och släp 4000 = 28000kr
Bränslepris 32 kronor april-juni 80 mil.

använder mopederna för handling. Släpkärran är perfekt för storhandling. Och tyngre saker då har vi ju bilen ändå även om jag gärna låter den stå.

Allt tar ju lite extra tid och blir blött och folk stirrar när jag kör med min stora instrumentväska på ryggen, och ibland en elbas mellan benen, men utan problem värt det.

vi har jordvärme och ett okej välisolerat hus. Det som kostar pengar är uppvärmning av varmvatten och det är inte mycket att göra åt eftersom vi är 5 pers i hushållet. Total elkostnad vinter (21-22) ca 2000/mån och sommar 1300/mån.

Vi tar på oss tofflor inomhus på vintern och har vanliga kläder på oss för att inte frysa. Inte något utöver det vanliga. Håller en temp på 19 grader ungefär. Frigolitisolering i golvet som man skulle velat ha åtgärdat men det är ett mockfjärdshus så det är ett jätteprojekt….

En annan stor utgift är mat så klart. Där kostar vi på oss, men lagar en stor del från grunden och använder mycket vegetariska alternativ som är billigare än kött. Vi odlar en del grönsaker själv som gör att vi har lök, kryddor och morötter osv fram till jul.
Hoppas verkligen att du och din familj inte råkar ut för något tråkigt i trafiken. Gamla skruttbilar och diverse tvåhjulingar är helt galet att åka runt med. Är inte barnen värda en bättre säkerhet?

• Gilla
Snicklas
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hoppas verkligen att du och din familj inte råkar ut för något tråkigt i trafiken. Gamla skruttbilar och diverse tvåhjulingar är helt galet att åka runt med. Är inte barnen värda en bättre säkerhet?
Går du med hjälm när du promenerar?

Du verkar veta att alla som kör runt i gamla bilar kör med en volvo 940? (riktigt dåligt säkerhet)

Du cyklar absolut inte? Och gör du det har du hjälm då ?

• Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.