1 275 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Välja råspont
Hej
Med tanke på hur priser rusar i höjden var det dålig timing att påbörja ett villabygge nu. Vi är komittade och måste slutföra men jag jagar kostnader.
Råspont för tak.
Finns vanligtvis i två bredder (95 och 120 mm) samt fasta längder eller "fallande längder". Också möjligt att handla med fasad ända.
Vad är det bästa köpet,, dvs billigast utan att trumma för mycket på eventuell kvalitet?
Med tanke på hur priser rusar i höjden var det dålig timing att påbörja ett villabygge nu. Vi är komittade och måste slutföra men jag jagar kostnader.
Råspont för tak.
Finns vanligtvis i två bredder (95 och 120 mm) samt fasta längder eller "fallande längder". Också möjligt att handla med fasad ända.
Vad är det bästa köpet,, dvs billigast utan att trumma för mycket på eventuell kvalitet?
Redigerat:
Skulle välja luckor även om jag spikade själv, det går snabbt så det är värt prisskillnaden.
Ska du snåla och spikar själv och vill bli grillad på taket så 120 spont i fallande längder bara det är ändspont så du kan skarva löpande
Ska du snåla och spikar själv och vill bli grillad på taket så 120 spont i fallande längder bara det är ändspont så du kan skarva löpande
Det beror på vad ni ska ha för yttertak sedan, råspont, ändspontad är det bästa om man ska ha skiv eller bandtäckt plåt då man slipper generalskarvar.
Om man ska ha betongpannor duger det utmärkt med råspontluckor men personligen anser jag dem onödigt tunga att hantera för hand på vanl 1,5 plans hus.
Om man ska ha betongpannor duger det utmärkt med råspontluckor men personligen anser jag dem onödigt tunga att hantera för hand på vanl 1,5 plans hus.
Om det nu handlar primärt om kostnad så kan man ju ifrågasätta råsponten helt och hållet. Finns gott om underlagsdukar på marknaden som kan monteras direkt på takstolarna. Men det beror ju lite på övriga konstruktionen samt vilket yttertak som man ska ha.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Jag funderar också på det här med råspont…. Så jag rådgjorde med min ”konsult, polarn i byggsvängen, om man kan lägga plywood i stället och om jag lägger lattor i skarvarna tyckte han det går bra. Nu är det bara 76 cm cc på takstolarna.
Protte
Protte
Handlar det om livslängd och kostnad per år ska man nog ha råspont, underlagspapp och lertegel eller bandfalsad plåtG Gabbe1 skrev:
Liknande trådar
-
Vilken solcells offert ska jag välja?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Panel direkt på tretex?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det normalt med visst läckage in i tack/råspont då underpapp lagts
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken varmvattenberedare ska man välja?
Värme allmänt -
Varför finns det olika breda råspont? Vad ska man välja?
Tak & Vind