Byggahus.se
C CaNNoteN skrev:
Ja, det vi alla elektriker, att vi inte skall jorda med inte jordade uttag i samma rum som ojordade saker, med det är en viktig sak.
JA, prata med dom, Kanske du blir övertygad.

C CaNNoteN skrev:
OK, Men du kan ju prata med El-säkerhetsverket om detta.
I köket är jordar/normalt-på grund av detta (normalt har man ingen BRUNN i ett kök, därför följer man det som leder till jord.)

C CaNNoteN skrev:
I köket är jordar/normalt-på grund av detta (normalt har man ingen BRUNN i ett kök, därför följer man det som leder till jord.)
Kyl och frys ska INTE jordas om dom står i ett rum där övriga uttag är ojordade. Eftersom du inte tycks förstå varför tror jag inte att du är en elektriker som du påstår. För att skaffa dig lite kunskap kan du söka på forumet för här finns förklarat (gång på gång) varför och hur det hänger ihop

• Gilla
petersv och 3 till
  • Laddar…
tommib
C CaNNoteN skrev:
nej, rätt här Vad händer om ex kyl pajjar o vatten rinner överallt?
C CaNNoteN skrev:
Vad tror du 1 kyl/frys är jordat för?
Dina svar är helt obegripliga och du har helt fel.

Om kyl/frys går sönder och det blir smältvatten från dem är totalt irrelevant för huruvida de ska jordas eller inte.

Anledningen till att de ska jordas är att de är klass 1 apparater. Att ha en jordad sådan i ett rum med ojordade uttag och potentiellt klass 0 apparater ökar som sagt faran. Om du inte förstår vad apparatklasserna och skyddsmetoden "isolerad miljö" innebär så bör du vara tyst tills du har läst på.

Igen, du har helt fel. Jag tror inte heller på att du är elektriker. Om du är det så rekommenderar jag att du öppnar böckerna och läser på lite istället för att chansa vilt.

• Gilla
petersv och 7 till
  • Laddar…
Värst vad detta drog iväg Jag skrev ju bör göras, och jordar du det uttaget så lär man fixa resten för det är lag. Sen är frågan ska man ha en kyl/frys som är tänkt för jord i ett ojordat uttag. Nä det skulle jag inte vilja ha och avråder det själv i jobbet till folk.

tommib
Var skrev du något?

Det är inte heller "lag" på att inte blanda jordade och ojordade uttag. Det är något som kommer av internationella standarder och det nebulösa begreppet "god elsäkerhetsteknisk praxis". Lag är något som riksdagen stiftar, inget annat. Där har du elsäkerhetslagen, som är väldigt allmänt hållen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C CaNNoteN skrev:
Ja, det vi alla elektriker, att vi inte skall jorda med inte jordade uttag i samma rum som ojordade saker, med det är en viktig sak.

:thinking::thinking::thinking:

K _Fredrik_ skrev:
Värst vad detta drog iväg Jag skrev ju bör göras, och jordar du det uttaget så lär man fixa resten för det är lag. Sen är frågan ska man ha en kyl/frys som är tänkt för jord i ett ojordat uttag. Nä det skulle jag inte vilja ha och avråder det själv i jobbet till folk.
Det har ALDRIG varit så att det är apparaterna som "bestämt" om uttagen ska vara jordade eller ojordade utan det är rummet där uttaget sitter som alltid varit det avgörande. Undantaget är dom dubbelisolerade apparaterna, dom får INTE vara jordade oavsett miljön.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Snurrig tråd. TS renoverade säkert klart köket för många månader sen och fick bra korrekta svar då.

Sen kommer @CaNNoteN in och ger fel information, dra skarvsladd från jordat uttag. Märkligt att kalla sig elektriker och inte veta att man inte ska blanda jordade uttag och ojordade i samma rum. Lika märkligt som att svara sig själv flera gånger.

Sen kommer @_Fredrik_ in och skriver i sitt första inlägg i tråden om vad han skrivit tidigare?

Som sagt, en märklig tråd, men jag hoppas att TS har ett fungerande kök nu och att folk som hittar tråden i framtiden läser de korrekta svaren och skippar de virriga som rör till det och är fel.

• Gilla
MrJozk och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.