Byggahus.se
Hej!

Har en valvbåge i trä med vindruvor på ena sidan och en annan typ av klätterväxt på andra sidan.

Är det någon som tror sig veta vad det är för något?

Trevlig sommar!

• Trävalvbåge med klättrande växt och blommor som har vindruvsliknande gröna blad och brunsvarta blomknoppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av klätterväxt med vindruvslöv och blomma på en valvbåge.
    Skapa konto
Pipranka. Men den har väldigt lite blad tycker jag.

Ja, definitivt en pipranka, blommorna kan man inte missta sig på. Men jag tycker också att den har små, glesa blad med en gul ton. Den vanliga piprankan Aristolochia macrophylla har stora mörkgröna blad som nästan växer omlott, så frodig är den. Det finns också en koreansk pipranka i handeln som har en något gulare nyans på bladen men den är också storbladig med tätt bladverk.

En bild från min förra trädgård där piprankan växer på rosportalen bakom bambun, har tyvärr ingen närbild på bladen.

Stenlagd trädgårdsstig med varierad växtlighet och en pipranka över en rosportal.
Skapa konto

Kan din pipranka lida av näringsbrist som kan ge liknande symptom?

• Älska
  • Gilla
  • Wow
bygg_katt och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ja, definitivt en pipranka, blommorna kan man inte missta sig på. Men jag tycker också att den har små, glesa blad med en gul ton. Den vanliga piprankan Aristolochia macrophylla har stora mörkgröna blad som nästan växer omlott, så frodig är den. Det finns också en koreansk pipranka i handeln som har en något gulare nyans på bladen men den är också storbladig med tätt bladverk.

En bild från min förra trädgård där piprankan växer på rosportalen bakom bambun, har tyvärr ingen närbild på bladen.

[bild]

Kan din pipranka lida av näringsbrist som kan ge liknande symptom?
Vacker trädgård, ditt eget verk?

mikethebik mikethebik skrev:
Vacker trädgård, ditt eget verk?
Tack :)

Ja, jag är den skyldige, när jag flyttade in var det bara skog.

• Gilla
bygg_katt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.