Har anlitat en firma som skulle bygga vår altan på ca 50 kvm.
Upphöjd ca 30-40 cm.
Dolda skruv/ spik (sade de är ett arbete på ytterligare 30-40 h) är det sant??
Arbetet skulle varit klart i december, påsk men blev inte klart förrän i början på juni.
Nu har vi fått fakturan och vi höll på att trilla av pinn:
Arbetskostnaderna för att snickra altanen ligger på ca 430h utöver bilersättningar och materielkostnader.
dvs 208 550:-
Därutöver tillkommer material som är i ganska dåligt skick beställt av snickarna från Derome.
genom grannarna som varit hemma under tiden har vi fått reda på att snickarna, till stor del inte alls varit så effektiva som de låter oss tro utifrån anmälda arbetstimmar.
Som väl är har vi tagit några bilder mellan varven och kan inte förstå hur de fått till antalet timmar.
jag avser bestrida fakturan, men vart vänder jag mig? Och hur går jag tillväga?
Känner mig både kränkt och lättlurad. Enligt utsago från projektansvarig skulle bygget ta 2-4 veckor.
Behöver verkligen någons kloka råd.
tack på förhand
Upphöjd ca 30-40 cm.
Arbetet skulle varit klart i december, påsk men blev inte klart förrän i början på juni.
Arbetskostnaderna för att snickra altanen ligger på ca 430h utöver bilersättningar och materielkostnader.
Därutöver tillkommer material som är i ganska dåligt skick beställt av snickarna från Derome.
genom grannarna som varit hemma under tiden har vi fått reda på att snickarna, till stor del inte alls varit så effektiva som de låter oss tro utifrån anmälda arbetstimmar.
Som väl är har vi tagit några bilder mellan varven och kan inte förstå hur de fått till antalet timmar.
Känner mig både kränkt och lättlurad. Enligt utsago från projektansvarig skulle bygget ta 2-4 veckor.
tack på förhand
Spontant låter det helt galet mycket med 430 timmar, men det är svårt att bedöma med säkerhet eftersom vi inte vet om det var mycket speciallösningar? Är det en enkel öppen altan utan tak och räcke, eller handlar det om en mer omfattande byggnation? Bilder säger mer än tusen ord.T tekla007 skrev:Har anlitat en firma som skulle bygga vår altan på ca 50 kvm.
Upphöjd ca 30-40 cm.
tack på förhand
Om ni kan bestrida fakturan pga orimlig tidsåtgång är jag inte rätt person att svara på. Har ni något skriftligt avtal eller var det bara muntliga överenskommelser innan de påbörjade arbetet?
Laddade upp några bilder:B Bonzo2000 skrev:Spontant låter det helt galet mycket med 430 timmar, men det är svårt att bedöma med säkerhet eftersom vi inte vet om det var mycket speciallösningar? Är det en enkel öppen altan utan tak och räcke, eller handlar det om en mer omfattande byggnation? Bilder säger mer än tusen ord.
Om ni kan bestrida fakturan pga orimlig tidsåtgång är jag inte rätt person att svara på. Har ni något skriftligt avtal eller var det bara muntliga överenskommelser innan de påbörjade arbetet?
-Inga räcken
-Inget tak
-Dock täckta sidor
- betalar man i tid för lösningar som de själva bygger och som inte fungerar? de skulle göra en utdragbar överdel som inte ens tre personer kunde flytta...
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
- Dessutom lägger de till arbete för trappan utöver trädäcket...T tekla007 skrev:
- de körde ner vår mur vid entren och nu ska de ha ca 170h för att bygga upp den och mycket annat konstigt som hänt.
Behöver bara en vägledning om vart jag vänder mig i det här fallet för att få en rimlig avdömning kring hur lång tid ett sådan här bygge kan ta.
Så det du säger är att det inte alls är svårt att bygga den här typen av altan?Lulaua skrev:
De började gräva i oktober och bygget kom igång i år när snön lämnat backen.
Vad tror du är rimligt i arbetstid för två pers som är utbildade snickare? Är det brukligt att dold skruvning kräver extra tid??
Är det bara plintar som grävdes ner eller var det även annat förberedande markarbete?T tekla007 skrev:
Nej, den där altanen ser inte särskilt komplicerad ut, så det borde inte ha tagit så lång tid för etablerade byggare att få ihop den.
Dold skruvning kanske tar några sekunder längre än "vanlig", men det borde inte göra särskilt mycket på totalen kan jag tycka. Eventuellt kanske materialet blir något dyrare då man måste ha rätt skruv till det, men det har ju inget med tidsåtgången att göra.
Markarbetet ingår inte det ligger i en annan arbetspott. Där vi betalar för makinhyra, personalarbetstid mm.B Bonzo2000 skrev:Är det bara plintar som grävdes ner eller var det även annat förberedande markarbete?
Nej, den där altanen ser inte särskilt komplicerad ut, så det borde inte ha tagit så lång tid för etablerade byggare att få ihop den.
Dold skruvning kanske tar några sekunder längre än "vanlig", men det borde inte göra särskilt mycket på totalen kan jag tycka. Eventuellt kanske materialet blir något dyrare då man måste ha rätt skruv till det, men det har ju inget med tidsåtgången att göra.
Det är snickeriet, regelsättning, nergrävning av betongplintar (de tog hem plintar, men valde att gjuta de befintliga själva) vi betalar för.
Så att det tar 30 -40 timmar extra att skruva dolda skruvar är orimligt på detta däck?B Bonzo2000 skrev:Är det bara plintar som grävdes ner eller var det även annat förberedande markarbete?
Du kännerT tekla007 skrev:
Kan bara hålla med och jag har tummen mitt i handen när det gäller spikande.B Bonzo2000 skrev:
Hur skulle du gjort om du inte är överens med företaget vad de kräver för tidsåtgång för arbetet?
D Dublin skrev:
Muren skulle ta 2-4 dagar att resa upp, men det tog 170 timmar för muraren. Först satte han den snett och då fick han riva den, sedan tog han in en lärling utan vår vetskap och tog betalt för honom oxå....Är SÅÅÅÅ ledsen för hur illa de skött den här affären.
Som jag skrev inledningsvis så är jag inte rätt person att svara på det då jag har för dålig koll på vad man har för rättigheter och skyldigheter. Förhoppningsvis får du bra råd från någon som har mer koll inom kort, men du ska såklart inte betala något innan allt är utrett.T tekla007 skrev:
Men hur såg avtalet eller beställningen ut? Var det bara en muntlig överenskommelse, eller finns det något skrivet?
Men varför tycker de över huvud taget att det är du som ska stå för den kostnaden?T tekla007 skrev: