Byggahus.se
Då var det dags för nytt projekt. 100kvm altan utomhus som ska täckas med 60x60 klinker. Underlaget är en konstruktion av armerad lättklinkerbetong i balkform(liknande struktur på ytan som lekablock). Bifogar bild

Har ni erfarenheter/tips på fästmassa att använda utomhus? Är ganska stor yta så tar gärna förslag där man inte går på den absolut dyraste:)

En annan aspekt är att underlaget suger mycket fukt, om det finns fix som kan vara anpassat till den typen av material?

• 60x60 klinkerplatta på armerad lättklinkerbetong i balkform, redo för altanprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du lägga klinker ovanpå en altan? Alltså Gösta det på träbrädorna? Ser ut så på bilden.

J Johan456 skrev:
Ska du lägga klinker ovanpå en altan? Alltså Gösta det på träbrädorna? Ser ut så på bilden.
Det finns inga träbrädor på bilden? Det är som sagt konstruktionen av lättklinkerbetong

Då det kanske inte är en helt vanlig konstruktion så skulle jag ringa någon av de större leverantörerna och prata med deras tekniska support.
Du har dels storformat plattor, utomhus och lättbetong underlag...

Du kanske inte får de svaren du vill ha men du vill absolut inte börja bila bort plattor pga att det släppt

nino nino skrev:
Då det kanske inte är en helt vanlig konstruktion så skulle jag ringa någon av de större leverantörerna och prata med deras tekniska support.
Du har dels storformat plattor, utomhus och lättbetong underlag...

Du kanske inte får de svaren du vill ha men du vill absolut inte börja bila bort plattor pga att det släppt

Tack för svar. Har lyckats hitta bra grejer från Schönox tror jag!

Berätta. Jag har klinker på betong-altan sedan 10 år men de börjar släppa nu, och fukt sipprar igenom. Firman hade först lagt ett tätskikt (duka av något slag, blå) och sedan klinker med fix och fog. Vid kanten har det trängt vatten under som till slut fick plattorna att lossna. Jag vill minnas att det var också en Schönox-produkt. Firman kammade fixmassan tvärs det lilla fallet. Jag tror att vatten har även kommit in genomfogarna (som aldrig är vattentäta) och har samlats under klinkers. Undrar om det är bättre att inte kamma fixet alls för att förhindra tomrum. Ska sägas att det är i söderläge med extremt höga temperaturer på sommaren.
Risk finns nu att jag måste göra om allting.
Berätta gärna hur du tänker.

T Thomas_Blekinge skrev:
Berätta. Jag har klinker på betong-altan sedan 10 år men de börjar släppa nu, och fukt sipprar igenom. Firman hade först lagt ett tätskikt (duka av något slag, blå) och sedan klinker med fix och fog. Vid kanten har det trängt vatten under som till slut fick plattorna att lossna. Jag vill minnas att det var också en Schönox-produkt. Firman kammade fixmassan tvärs det lilla fallet. Jag tror att vatten har även kommit in genomfogarna (som aldrig är vattentäta) och har samlats under klinkers. Undrar om det är bättre att inte kamma fixet alls för att förhindra tomrum. Ska sägas att det är i söderläge med extremt höga temperaturer på sommaren.

Kommer köra på Schönox TTS8 fix

Vad gäller konstruktionen har jag gjort mycket research kring olika sätt just för att förhindra det du beskriver, som är ett vanligt problem(nästan oundvikligt) med klinker utomhus i Sverige.
Jag kommer inte använda mig av något tätskikt då konstruktionen släpper igenom vatten, häller man en spann med vatten rinner det rätt igenom. För att undvika frostsprängning så kommer plattorna dubbellimmas.Tänker dessutom att annväda epoxifog för att försöka förhindra att vatten tränger igenom fogarna. Efter ett par år kommer ju även denna fogen förmodligen släppa igenom men vill då tro att underlaget i lättklinkerbetong kommer ta upp den fukten istället för att det ska bli vattenansamlingar mellan fix/platta och underlag. Övrigt så har hela altanen ett lut på 1cm/meter.

Har funderat på nån typ av tätskikt men tror inte på det utomhus då vanlig ytspänning av vatten mellan tätskikt och fix bör vara tillräckligt för att spränga loss en platta vid frost? Min egen teori men hör gärna vad andra tycker?

Vet att schönox har något Balterra system för tätskikt som andas utomhus men är utanför min budget

G goosen skrev:
Det finns inga träbrädor på bilden? Det är som sagt konstruktionen av lättklinkerbetong
Tyckte det såg ut som du hade lagt på något på trallbrädor. Men då lämnar jag tråden.

Jag la först tätskikt, ardex tricom med 8+9 (lite reservation för att jag minns fel) sen plattorna i Ardex X78, 60x60cm
Det är nog snart 10år sen, brukar fråga han jag la det åt om det fortfarande funkar och hittills har det gjort det.
Nu var det på betong och möjligen varmt rum under, men inte golvvärme. Rätt säker på att vi fogade med Ardex fog, vanlig inte epoxi.

Men som sagt så hade jag ringt schönox supporten och pratat lite först

nino nino skrev:
Jag la först tätskikt, ardex tricom med 8+9 (lite reservation för att jag minns fel) sen plattorna i Ardex X78, 60x60cm
Det är nog snart 10år sen, brukar fråga han jag la det åt om det fortfarande funkar och hittills har det gjort det.
Nu var det på betong och möjligen varmt rum under, men inte golvvärme. Rätt säker på att vi fogade med Ardex fog, vanlig inte epoxi.

Okej tack för infon. Har snackat med schönox och de säger att fixet funkar fint för ändamålet. Kan du se något negativt med att inte ha tätskikt utan köra på ett underlag som släpper igenom ev fukt?

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:

Jag tycker att man lägger plattor 60 x 60,20 mm tjock och den ligger på fötter. Svårt med fix -5 natt, +4 dag

T Thomas_Blekinge skrev:
Hej lägga klinker på fötter är bra,kan lyftas för underhåll

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har lärt mig att man bör stryka på fix på plattan med när man lägger utomhus och ex på garageplatta. Det räcker inte bara med fix på golvytan dvs.

• Gilla
mickeparkinson och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Jag har lärt mig att man bör stryka på fix på plattan med när man lägger utomhus och ex på garageplatta. Det räcker inte bara med fix på golvytan dvs.
ibland räcker inte ens det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.