Byggahus.se
Hej,

Jag installerade en ny Haato 55 (NIBE) VVB idag, men säkringen far på en minut efter påslag.

VVBn levererades med stickpropp, jag klippte bort proppen och skalade kablarna för att göra fast installation precis som den tidigare hade (en likadan fast 15 år gammal), den gamla var kopplad till en brytare med indikationslampa, lampan var slut så jag beslutade mig för att ta bort den och skruva upp en dosa istället. I dosan kopplade jag blå med blå, svart med brun och jord med jord via tre wagon. Problemet är att VVBn går i cirka en minut innan automatsäkringen löser ut. Vad är felet? förstår ingeting.

P Ponbeno skrev:
Hej,

Jag installerade en ny Haato 55 (NIBE) VVB idag, men säkringen far på en minut efter påslag.

VVBn levererades med stickpropp, jag klippte bort proppen och skalade kablarna för att göra fast installation precis som den tidigare hade (en likadan fast 15 år gammal), den gamla var kopplad till en brytare med indikationslampa, lampan var slut så jag beslutade mig för att ta bort den och skruva upp en dosa istället. I dosan kopplade jag blå med blå, svart med brun och jord med jord via tre wagon. Problemet är att VVBn går i cirka en minut innan automatsäkringen löser ut. Vad är felet? förstår ingeting.
Hur stor säkring har du? Hur många watt drar din nya VVB?

densomkanvet densomkanvet skrev:
Hur stor säkring har du? Hur många watt drar din nya VVB?
VVBn är på 2kw och säkringen är 10A

P Ponbeno skrev:
Hej,

Har du kollat om den gamla beredaren gick på 400V och inte 230V? Det kan vara så att du har 2 faser och ingen nolla där brytaren satt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Du har helt säkert kopplat 400Volt på en beredare som ska ha 230V

E elmont skrev:
E elmont skrev:
Ja det är väl enda alternativet, det borde räcka med att koppla bort en fas då och köra.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Har du kollat om den gamla beredaren gick på 400V och inte 230V? Det kan vara så att du har 2 faser och ingen nolla där brytaren satt.
Måst förbanna va så, mycket märkligt isf.

P Ponbeno skrev:
Ja det är väl enda alternativet, det borde räcka med att koppla bort en fas då och köra.
Du vill nog ha dit en nolla.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Ponbeno skrev:
Man måste koppla om i centralen och inte i anslutningsdosan.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Såhär var den tidigare vvbn kopplad till brytaren.

• Eluttag utan frontplatta med exponerade ledningar och anslutningar, monterat på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mätt spänningen?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Den bilden säger ingenting. Det är som sagt vanligt att VVBer drivs med 400 V så det går inte att anta att blå är neutral här, det är ingenting märkligt. Du har brustit i kontrollen.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det ser också ut att vara helt undermålig dragavlastning. Antingen får man ha en dragavlastningsnippel eller så klamrar man anslutningskabeln under brytaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.