74 420 läst · 129 svar
74k läst
129 svar
Behöver hjälp angående VVS faktura som känns väldigt fel.
För ett par dagar sedan fick jag en faktura angående ett vvs-jobb som utfördes förra sommaren. Det var ett gammalt 70-tals kranbröst/kranvred (lägger med bild på kranen - numera världens dyraste 70-talskran) som var monterat på handfat i källaren som gått sönder. Jag ringde en vvs-firma jag tidigare anlitat och de säger att de kan komma under dagen o fixa. Timmarna går och jag skickar ett sms för att säkerställa att de verkligen kunde komma under dagen och får svar ja. Jobbet utförs vid 18-tiden. Fakturan, när den dimper ner 1 år senare visar sig vara på den nätta summan 11 436 kr. 5300 + moms för första timmen jour (vilket de absolut inte informerat mig om) och sen tar de 2 timmar löpande jour (á 1250kr + moms) och sen 650 kr + moms /st x2 för materialet (passade på att fixa en till då den saknades på en annan kran i källaren - dumt gjort - kostar runt hundralappen på annat håll har jag lärt mig nu).
Kontaktar dem för att åtminstone få reda på vad det är för jobb fakturan avser (trodde helt enkelt att det hade blivit fel) men får ganska otrevliga svar om att jag inte hade brytt mig om att betala (även om de nu faktiskt glömt att skicka ut faktura), att de inte behöver förhålla sig till skälig kostnad- de kan sätta vilket pris de vill. Att det är kundens skyldighet att ta reda på pris. Att det inte spelar någon roll om vad jag eller konsumentverket säger. Inte den respons man kanske hade hoppats på Vad ska jag göra? Vad kan hända om jag inte betalar? Är det tom så att det är en skälig kostnad, jag har bara ingen koll? Tacksam för alla tankar och erfarenheter.
Visa bilaga 618505
Kontaktar dem för att åtminstone få reda på vad det är för jobb fakturan avser (trodde helt enkelt att det hade blivit fel) men får ganska otrevliga svar om att jag inte hade brytt mig om att betala (även om de nu faktiskt glömt att skicka ut faktura), att de inte behöver förhålla sig till skälig kostnad- de kan sätta vilket pris de vill. Att det är kundens skyldighet att ta reda på pris. Att det inte spelar någon roll om vad jag eller konsumentverket säger. Inte den respons man kanske hade hoppats på Vad ska jag göra? Vad kan hända om jag inte betalar? Är det tom så att det är en skälig kostnad, jag har bara ingen koll? Tacksam för alla tankar och erfarenheter.
Visa bilaga 618505
Redigerat av moderator:
Du kan betala det du tycker det är värt, material plus 2 timmars jobb med normal taxa och bestrida resten om du vill. Inget kan hända mer än att du får bestrida igen hos Kronofogden och firman får då bestämma om dom ska stämma dig i tingsrätten för summan eller gå vidare i livet. 99% sannolikhet att dom släpper saken.
Ok, tack. Och med andra ord så är det inte fel att ifrågasätt den? Nu hittade jag vvs-firman på svarta listan också. SåklartJonatan79 skrev:
Du kan betala det du tycker det är värt, material plus 2 timmars jobb med normal taxa och bestrida resten om du vill. Inget kan hända mer än att du får bestrida igen hos Kronofogden och firman får då bestämma om dom ska stämma dig i tingsrätten för summan eller gå vidare i livet. 99% sannolikhet att dom släpper saken.
En konkurs verkar vara inled på den firman som står på fakturan?A agl skrev:
Konkurs inledd 2021-12-10?
Om det nu är rätt bolag jag tittar på med orgnummer: 556983-3022
Du kanske borde ta kontakt med likvidatorn?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 315 inlägg
Låter rimligt det som jonatan skriver.
Han verkar ha en enskild firma på sig med namnet "Frödlins VVS" samt ett aktiebolag "Frödlins VVS Aktiebolag" det intressanta här är om du har anlitat aktiebolaget och att de då sedan gått i kunkurs. Då kan han dra en fuling och försöker håva in pengar som ska till AB:t för ofakturerade jobb till sin enskilda firma. Så detta kan bli klurigt för honom att bevisa vilket bolag du anlitat.
Bestrid fakturan och hänvisa sedan till konsumenttjänstlagen paragraf 6 och 7.
Du kanske ska dölja firmanamnet tills allt är bevisat.A agl skrev:För ett par dagar sedan fick jag en faktura angående ett vvs-jobb som utfördes förra sommaren. Det var ett gammalt 70-tals kranbröst/kranvred (lägger med bild på kranen - numera världens dyraste 70-talskran) som var monterat på handfat i källaren som gått sönder. Jag ringde en vvs-firma jag tidigare anlitat och de säger att de kan komma under dagen o fixa. Timmarna går och jag skickar ett sms för att säkerställa att de verkligen kunde komma under dagen och får svar ja. Jobbet utförs vid 18-tiden. Fakturan, när den dimper ner 1 år senare visar sig vara på den nätta summan 11 436 kr. 5300 + moms för första timmen jour (vilket de absolut inte informerat mig om) och sen tar de 2 timmar löpande jour (á 1250kr + moms) och sen 650 kr + moms /st x2 för materialet (passade på att fixa en till då den saknades på en annan kran i källaren - dumt gjort - kostar runt hundralappen på annat håll har jag lärt mig nu).
Du kan säkert ha rätt men spela på den säkra sidan så länge.
Ja sant, det ska jag göra, tänkte inte att jag hade anklagat någon utan bara undrade vad jag skulle göra och om fakturan verkade rimlig. Men som du säger, jag tar bort bilden (hur man nu gör det… )FreQa skrev:
A agl skrev:
Du råkar inte veta hur man gör för att ta bort bild? jag hittar det ingenstans. Har kontaktat forumet och frågat men ännu inget svar.FreQa skrev:
Håller med allt som sagts ovan, bestrid fakturan i del eller helhet och kolla vilket bolag som utförde arbetet vs vilket bolag som fakturerar.
Men reagerar en del av det hela:
Det att det var en jour-utryckning och därmed debiterad högre.
Du ringer dem ang. en kran som inte går att stänga av och säkerställer via SMS när de inte kommer inom några timmar. Arbetet utförs efter klockan 18.
Som sagt, de skulle ha informerat dig om både detta och priset när du ringde, men att förvänta sig att ett arbete enligt din beskrivning sker enligt samma taxa som något som planeras in några veckor i förväg känns magstarkt.
Du ringer dem ang. en kran som inte går att stänga av och säkerställer via SMS när de inte kommer inom några timmar. Arbetet utförs efter klockan 18.
Som sagt, de skulle ha informerat dig om både detta och priset när du ringde, men att förvänta sig att ett arbete enligt din beskrivning sker enligt samma taxa som något som planeras in några veckor i förväg känns magstarkt.
Tack för din insikt och det håller jag med om. Jag hade bara hoppats att jag hade fått information så jag kunde ha tagit ett välgrundat beslut. Eller kanske t.o.m. fått en rekommendation om vad som vore bäst. Jag hade anlitat firman innan och då varit nöjd vilket gjorde att jag litade på deras omdöme.Dowser4711 skrev:
Håller med allt som sagts ovan, bestrid fakturan i del eller helhet och kolla vilket bolag som utförde arbetet vs vilket bolag som fakturerar.