Byggahus.se
Tuffa tider för de som nyligen köpt hus och har hög belåningsgrad som innebär hög amortering förutom ränta.

Vi är påväg in i en lågkonjunktur och frågan är bara hur hårt den kommer drabba gemene man.
Även om det inte blir i närheten av 90-tals krisen är det dags att börja betala för den galna lånekarusell som har snurrat i alldeles för många år.

Inte lika hårt tryck som för ett år sedan. Större glapp mellan köpare och säljare.

mina 5 cent..

vi sålde för 13 månader sedan. Kom maxantal på visning. Vi hoppade över visningsdag 2 pga att budgivning stannat av och vi var nöjda. 7 budgivare. Vi bodde i ett parhus.

Nu säljer de som bor i andra delen av parhuset. Visningsomgång 3 kom bara en intressent. Noterbart är att de fått en värdering som ligger 5% över vårt slutbud vad vi fick. De vill ha vad vi fick, åtminstone. De har fått ett ”skambud”.

Utan att ha vetat om deras decembervärdering så gissade jag att skambudet är nog vad de får räkna med.

Problemet är alltså att säljare och köpare är långt från varandra. Köpare är mer avvaktande då de inte måste slåss om objekten. De finns fler objekt ute.

Dock är allt even steven. Vi fick en mille mer och fick betala en mille mer för nuvarande.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
TRJBerg
FWIW, jag sålde min lägenhet i Solna för en och en halv vecka sedan. Liten 2:a.
Fick betydligt mer än vad jag trodde/befarade (m t p hur det är just nu).
Flera budgivare, konstigt nog lade alla "dolda" bud. Dvs vi (mäklaren) fick inte upplysa budgivarna om de andra buden. Blev lite konstigt minst sagt. Vi var ju tvungna att "hinta" om att det fanns högre bud osv.
På slutet var det ju tvunget med en riktig budgivning, 2 bjöd mot varandra.
Lägenheten är en populär typ med bra läge f ö.
Hade nog tur, det lär bli värre att sälja i höst. Tror jag.

Appendix Appendix skrev:
Precis. Samma i täby. Eller ute i roslagen. Det som rör sig är ”billiga” fd sommarhus för 3 miljoner. Mem är knappast standardvillor.

Standardvillorna på standardvillatomterna på 1000 kvm har slagit i taket och är på väg ner.

saken är verkligen. Ett objekt för 15 miljoner med 70% belåning beringar en massiv månadskostnad om räntan lägger sig på 4%. Och med den inflationen som vi ser nu så är det mer troligt än otroligt.

Innan inflationen börjar gå ner kommer bostadsmarknaden för dyra objekt vara väldigt osäker

lägg på detta drivmedel (med villa behöver man bil), svårt att få råd med stora renoveringar, elkostnaden, osv osv.
Jag tycker det går alldeles utmärkt att bo i villa utan bil. Det har gått utmärkt i 20 år

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H Haste skrev:
Jag tycker det går alldeles utmärkt att bo i villa utan bil. Det har gått utmärkt i 20 år
Har en svag aning att det kan bero på en del omständigheter, t.ex. vart huset ligger. Men väldigt viktig anekdotisk input, tror ingen visste att det gick att bo i hus utan bil (y)

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
H Haste skrev:
Beror helt på var villan ligger.
Som jag bor är närmsta användbara kollektivtrafik 13 km bort.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Har en svag aning att det kan bero på en del omständigheter, t.ex. vart huset ligger. Men väldigt viktig anekdotisk input, tror ingen visste att det gick att bo i hus utan bil (y)
Uppenbarligen visste inte den som skrev inlägget det. Så klart det beror på var huset ligger men jag valde hus själv. Så det var ett krav.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.