Byggahus.se
Matte001 Matte001 skrev:
Ligger du utanför plan så när det nog inga problem att göra om din tomt till hage.
Men du måste läsa på jordbruksverkets hemsida vad som gäller. Tjudra den under bete är inte tillåtet eller hålla den ensam. Så det blir att ha höga stängsel och ha mer än en.
sedan måste du stödfodra en hel del för tomten är ju inte så stor.
Glömde att nämna att de är som får, selektiva ätare så de betar i den ordningen som det är godast. Så baken på äppleträdet kan stå högre i kurs än någon förvuxen grästuva. Du måste skydda allt du vill behålla…

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Ligger du utanför plan så när det nog inga problem att göra om din tomt till hage.
Men du måste läsa på jordbruksverkets hemsida vad som gäller. Tjudra den under bete är inte tillåtet eller hålla den ensam. Så det blir att ha höga stängsel och ha mer än en.
sedan måste du stödfodra en hel del för tomten är ju inte så stor.
Verkar som att det får bli ett staket isåfall. Tack för svar

S S1875 skrev:
Köp inte för billigt EL Aggrigat, det skall klara av och bränna ner påväxt utan problem. Annars funkar det inte problemfritt och du får trimma och greja. Någon trimning per år får du räkna med, någon gång efter midsommar brukar räcka.
Det samma gäller stängslet, bra grejer ger mindre underhåll. Elrep med rostfria trådar, riktiga klämmor, matarkablar, jordspett och dyra isolatorer med slitindikering är antagligen det du söker.

Undvik ta råd och inspirerats om stängsling från normala hästägare för deras trängsel ser ut som f.. och är bara för bedrövliga. Hästar är lätta att hålla inne och det räcker i bland att spänna ett vitt snöre för att de skall hålla sig på rätt sida. Vildsvinen kommer att testa ditt stängsel inte bara tro att det är el i det…

Jag har gått över till ett HT-system och det är nästan noll underhåll. Mer arbete att sätta dock. Men jag har också lite större tomt och andra djur jag vill hålla i hagen. Man kan också köra på det med trimmen utan att det händer någonting. En klar bonus.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Vildsvin är vanedjur. Så när de blivit "tama" nog har de lärt sig att det är normalt.

Ett par jägare i närheten lärde vildsvinen att varje gång ett ljud likt gevärsskott lät så släpptes mat ner från en foderstation. Till sist kom de varje gång ljudet spelades upp.
Sen kan du räkna ut vad som hände.

Att ha en get ensam är ju tortyr, getter är väldigt känsliga när de blir av med sina kompisar. När brorsans ena get gick bort så blev den andra riktigt deppig trots där var minigrisar och höns.
Nu råkar det vara så att jag är jägare och har jagat vildsvin i många år. Har även gjort eftersök på vildsvin med egen hund. Så ja, jag har en hel del kunskap om vildsvin.

Jag känner flera som gjort detta med radion, och det gör vildsvinen oroliga. De väljer att gå någon annanstans. Mänskliga röster är inte deras favorit om man säger så.

Visst stämmer det att vildsvinen är smarta, de är sannolikt det mest intelligenta viltet vi har, möjligen med något undantag. De är definitivt smartare än hundar.

Och det kan väl hända att radion inte fungerar i all evighet, men den fungerar, och det är väldigt lätt att använda den. Installationen tar väl 10 minuter och är kanske gratis om man redan har någon radio liggande någonstans.

• Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu råkar det vara så att jag är jägare och har jagat vildsvin i många år. Har även gjort eftersök på vildsvin med egen hund. Så ja, jag har en hel del kunskap om vildsvin.

Jag känner flera som gjort detta med radion, och det gör vildsvinen oroliga. De väljer att gå någon annanstans. Mänskliga röster är inte deras favorit om man säger så.

Visst stämmer det att vildsvinen är smarta, de är sannolikt det mest intelligenta viltet vi har, möjligen med något undantag. De är definitivt smartare än hundar.

Och det kan väl hända att radion inte fungerar i all evighet, men den fungerar, och det är väldigt lätt att använda den. Installationen tar väl 10 minuter och är kanske gratis om man redan har någon radio liggande någonstans.
Jag fick gräsmattan plöjd 5m utan för ytterdörren två gånger på en månad nattetid, bor inte särkilt ensligt och det var massa folk i huset. Tror varken jag, familjen och grannen skulle uppskatta att jag kör P1 hela natten i trädgården. Året om…

Föredrar att vakna av fågelsång och inte ekot signaturen…

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nissens
Matte001 Matte001 skrev:
Jag fick gräsmattan plöjd 5m utan för ytterdörren två gånger på en månad nattetid, bor inte särkilt ensligt och det var massa folk i huset. Tror varken jag, familjen och grannen skulle uppskatta att jag kör P1 hela natten i trädgården. Året om…

Föredrar att vakna av fågelsång och inte ekot signaturen…
Du får gärna tro vad du vill. Jag vet vad jag pratar om, medan du gissar.
Det är stor skillnad på att ha folk inne i huset eller ute i trädgården…

Du behöver inte bry dig om att jag delar med mig av min egna erfarenhet, men när du påstår att det inte fungerar så blir det bara fånigt. Jag vet ju att du gissar fel.

Dessutom behöver ljudet inte vara speciellt högt, om du är tekniskt kunnig så kanske du klarar att sätta tidsstyrning på den också - eller varför inte en rörelsevakt. :)

Redigerat:
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Matte001 Matte001 skrev:
Köp inte för billigt EL Aggrigat, det skall klara av och bränna ner påväxt utan problem. Annars funkar det inte problemfritt och du får trimma och greja. Någon trimning per år får du räkna med, någon gång efter midsommar brukar räcka.
Det samma gäller stängslet, bra grejer ger mindre underhåll. Elrep med rostfria trådar, riktiga klämmor, matarkablar, jordspett och dyra isolatorer med slitindikering är antagligen det du söker.

Undvik ta råd och inspirerats om stängsling från normala hästägare för deras trängsel ser ut som f.. och är bara för bedrövliga. Hästar är lätta att hålla inne och det räcker i bland att spänna ett vitt snöre för att de skall hålla sig på rätt sida. Vildsvinen kommer att testa ditt stängsel inte bara tro att det är el i det…

Jag har gått över till ett HT-system och det är nästan noll underhåll. Mer arbete att sätta dock. Men jag har också lite större tomt och andra djur jag vill hålla i hagen. Man kan också köra på det med trimmen utan att det händer någonting. En klar bonus.
Vad gör du när några barn skriker när de fått ström igenom kroppen från ditt elstängsel?

• Gilla
Mats48
  • Laddar…
Nissens
S S1875 skrev:
Så att du vet: ett staket håller inte ute några vildsvin om de vill in. Du behöver kombinera det med något annat.
För att hålla ute svinen med mekaniskt hinder tror jag du behöver ha ett hinder nedgrävt i marken också. Typ 1,5 meter ner om du inte har berg grundare.

Har du barn och/eller husdjur i närheten är elstängsel ingen höjdare.

Du måste ha 2 getter. Du ska anmäla på Jordbruksverkets hemsida att du har en produktionsplats och du ska föra stalldagbok.
En förrymd get bosatte sig hos oss för 10 år sen och vi fick dispens då den gick fritt med hästarna. Men allt annat ovan var vi tvungna att göra inklusive att räkna henne en gång per år och skicka in.:crysmile:

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Både barn och husdjur lär sig fort.

/Andreas

• Gilla
Flamman och 6 till
  • Laddar…
Barn och elstängsel är en kul engångsgrej. Liksom djur så provar de bara en gång.

Protte

• Gilla
Flamman och 4 till
  • Laddar…
Nissens
E eal skrev:
Både barn och husdjur lär sig fort.

/Andreas
Någon stolle här skrev att man skall ha ström som är stark nog att bränna bort gräset, det låter inte hälsosamt. Då tänker jag främst på barnen…

Heij83
Nissens Nissens skrev:
Någon stolle här skrev att man skall ha ström som är stark nog att bränna bort gräset, det låter inte hälsosamt. Då tänker jag främst på barnen…
Vårt aggregat till grisar och getter dödar gräset som kommer i kontakt med det.
Helt klart känns det rejält att få en stöt men farligt är det inte.

Dessutom ett intressant påstående är att riktigt små barn inte känner av strömmen i elstängsel vilket verkar stämma då min 1,5år son har tagit i tråden utan att reagera.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så att du vet: ett staket håller inte ute några vildsvin om de vill in. Du behöver kombinera det med något annat.
För att hålla ute svinen med mekaniskt hinder tror jag du behöver ha ett hinder nedgrävt i marken också. Typ 1,5 meter ner om du inte har berg grundare.

Nissens Nissens skrev:
öhh?!

Du tror kanske du skjutit efter vildsvin men jag är inte så säker på det efter den kommentaren… 1,5 meter ner…

Om elstängsel vet du inget… det är rätt tydligt…

Prova googla lite… börja med vildsvin och sedan kan du testa elstängsel för lantbruk.

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Vårt aggregat till grisar och getter dödar gräset som kommer i kontakt med det.
Helt klart känns det rejält att få en stöt men farligt är det inte.

Dessutom ett intressant påstående är att riktigt små barn inte känner av strömmen i elstängsel vilket verkar stämma då min 1,5år son har tagit i tråden utan att reagera.
Har man bra gummistövlar så tar det bort mycket. Barfota och fuktigt gräs är inte lika trevligt…

Sedan pulsas spänningen så det är några sekunder emellan stötarna.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.