E etompau skrev:Nja, ta detta med elektrikern, han/hon borde kunna få ihop detta.
Har du fysiskt grejorna hemma? Kolla i så fall på brytare/dimmer, ta en bild på prylarna och lägg upp
Ritningen är lite lurig, men det ska sannolikt funka i en traditionell trappkoppling. Tänd/släck från två platser, dimma från en plats.
Titta på en brytare så den också har tre terminaler, då är du hemma med din lösning.C Ctrlaltdelete skrev:
Dock ej två dimmer till samma lampa.
https://www.dropbox.com/s/4fezfndnenrqb0e/07012018_BP_IM_LED_dimmer_UK-EU.pdf?dl=1
Jag har inte köpt in en brytare från Buster and punch ännu men verkar som mitt problem kvarstår jag behöver ha två strömbrytare till en och samma lampa dock inte dimmer för bådaE etompau skrev:
C Ctrlaltdelete skrev:
Du vill kunna manövrera en lampa från två platser, då kommer det att funka med dessa grejor enl. bifogad beskrivning.
Du kan dock inte få ihop en lösning där du kan dimma/tända/släcka från två platser, då krävs det annan utrustning (ex. dos-dimmer).
Dimmers för 38’?C Ctrlaltdelete skrev:
Två vanliga dimmers kommer inte kunna styra samma lampa. Antigen får du vara nöjd med en dimmer och strömbrytare i trappkoppling eller så får du skaffa en dosdimmer.
Ja de kostar satans mycketJLyck skrev:
https://www.busterandpunch.com/product-category/electricity/dimmer-switches/
Hej!C Ctrlaltdelete skrev:Hej jag har beställt dimmers från Buster & Punch den brittiska modellen med fyrkantiga bakboxar. Vet att de finns i europeiska modeller nu där man kan köra plejd. Men beställde inte dessa tyvärr.
Till mitt problem nu vill jag att två dimmers kan styra samma lampa. Utanför sovrummet vill jag kunna tända taklampan i sovrummet. Från sängen vill jag kunna släcka samma taklampa med en annan dimmer. Är detta helt omöjligt ? En kompromiss skulle kunna vara att köpa en vanlig strömbrytare dvs ingen dimmer och tända och släcka lampan utanför sovrummet sen använda dimmers från sovrummet på samma lampa. Bygger nytt så det finns plats för elektrikern att sätta in mer teknik i väggen om det kan lösa problemet.
Vi har BP i hela huset och precis som några skriver så kan du tända/släcka på ena och dimra på andra. Alltså inte dimra/dimra. Det fixar din elektriker.
Nu är jag ingen el-expert här men om jag förstår din fråga rätt så ska jag försöka förklara. Om man först använder på/av knappen när man går in i ett rum, sen dimrar lite i andra änden av rummet på den knappen(dimmern) för att tillsist använda dimmer-knappen att släcka. Ja, nästa gång du använder på/av-knappen så tänds rummet igen (även om du också tände sist du använde den knappen). Hoppas det var ett svarJLyck skrev:
Nja. Är helt med på hur en trappkoppming funkar. Menade mer om en vanlig strömbrytare från Buster går att få återfjädrande och där igenom kunna användas med dosdimmer.H HusISkogen skrev:Nu är jag ingen el-expert här men om jag förstår din fråga rätt så ska jag försöka förklara. Om man först använder på/av knappen när man går in i ett rum, sen dimrar lite i andra änden av rummet på den knappen för att tillsist använda dimmer-knappen att släcka. Ja, nästa gång du använder på/av-knappen så tänds rummet igen (även om du också tände sist du använde den knappen). Hoppas det var ett svar![]()