Vi har bytt ut brunn och avloppsledning, fixat dränering och ska sen stenlägga. I samband med detta märker jag att huvudvattenledningen från gatan in till huset är rostig och det är ett under att den inte har spruckit ännu. Vi har nu i samband med detta förberett genom att dra in rör i rör PEM slang in till förrådet där vattenmätaren finns och ut till gatan. Min entreprenör vill dock inte riskera att byta ut då han säger att det är svårt med kopplingen av PEM till de gamla rören på gatan. Vid nya hus är det inga problem tydligen då det ska vara förberett för PEM redan. Kan/ska min VA leverantör ta detta på sig och koppla in nya PEM och därav koppla bort den gamla ledningen? Är det något de gör gratis? Vad gäller?
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Det är dumt att inte byta. Det är sällan problem att ansluta mot servisventilen. Bara att gänga bort det gamla röret och dit med en PEM-övergång.
Skulle serviceventilen vara i dåligt skick så den inte går att stänga t ex, så får kommunen byta den.
Viktigt är att man inte själv försöker stänga utan man beställer en avstängning av VA-avdelningen hos kommunen.
Skulle serviceventilen vara i dåligt skick så den inte går att stänga t ex, så får kommunen byta den.
Viktigt är att man inte själv försöker stänga utan man beställer en avstängning av VA-avdelningen hos kommunen.
Byt fram till ägogränsen (ofta servisledning vid tomtgräns). Passa på när du har grävmaskin på plats och sönderkörd tomt.
Har ett par bekanta som fick läck på ledningen. Blev jättedyrt att byta akut. Och jobbigt att vara utan vatten.
Prata med va bolaget, de kanske vill byta sin ventil t.ex. Eller liknande när du i alla fall gräver.
Har ett par bekanta som fick läck på ledningen. Blev jättedyrt att byta akut. Och jobbigt att vara utan vatten.
Prata med va bolaget, de kanske vill byta sin ventil t.ex. Eller liknande när du i alla fall gräver.
Tror att servisledning och ventil är den som syns på bild med V på locket. Den ligger långt ut i tretoaren dvs utanför min tomtgränsB BSOD skrev:Byt fram till ägogränsen (ofta servisledning vid tomtgräns). Passa på när du har grävmaskin på plats och sönderkörd tomt.
Tycker ni att ventilen ser bra ut eller ska jag vara på vattenleverantören för att få det utbytt till nyare ventil? Eller vet man det bara genom att testa att stänga av den?
PEM är nu framdraget fram till kopplingen.
Är det någon som vet vilken koppling som kan tänkas behövas för att koppla PEM till detta? Måste ju vara standard grejer tänker jag. Jag tänker inte göra något själv här utan mest för att skaffa mer kunskap runt detta så att jag vet vad jag ska fråga efter och hålla koll på.
Varför ska allting vara så krångligt så fort kommunen är involverad i något?
PEM är nu framdraget fram till kopplingen.
Är det någon som vet vilken koppling som kan tänkas behövas för att koppla PEM till detta? Måste ju vara standard grejer tänker jag. Jag tänker inte göra något själv här utan mest för att skaffa mer kunskap runt detta så att jag vet vad jag ska fråga efter och hålla koll på.
Varför ska allting vara så krångligt så fort kommunen är involverad i något?
Redigerat:
Jag håller med din entreprenör. Jag hade inte heller velat byta och greja där. De gamla gjutjärnsrören är kända för att bli son knäckebröd tillslut. Dessutom nu när det är frilagt är det större risk att spricka när det inte är några massor kvar runt rören.
Kommunens Va avdelning hjälper dig säkert bäst i detta fallet.
Kommunens Va avdelning hjälper dig säkert bäst i detta fallet.
Skulle gissa att ventilen från kommunen avslutas med gänga. Du borde sätta en övergång i form av en prk koppling typ denna:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ALTlBN77mYqzPUfuq4oRFB53uF-U3eBBoCLn8QAvD_BwE
Men du måste ju veta om det ska vara invändig eller utvändig gänga, samt pem-slangens diameter för att köpa rätt.
Vill minnas att det nuförtiden också ska vara stödhylsa.
Den där risiga ventilen tror jag va bolaget vill passa på att byta.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ALTlBN77mYqzPUfuq4oRFB53uF-U3eBBoCLn8QAvD_BwE
Men du måste ju veta om det ska vara invändig eller utvändig gänga, samt pem-slangens diameter för att köpa rätt.
Vill minnas att det nuförtiden också ska vara stödhylsa.
Den där risiga ventilen tror jag va bolaget vill passa på att byta.