Byggahus.se
Vi har bytt ut brunn och avloppsledning, fixat dränering och ska sen stenlägga. I samband med detta märker jag att huvudvattenledningen från gatan in till huset är rostig och det är ett under att den inte har spruckit ännu. Vi har nu i samband med detta förberett genom att dra in rör i rör PEM slang in till förrådet där vattenmätaren finns och ut till gatan. Min entreprenör vill dock inte riskera att byta ut då han säger att det är svårt med kopplingen av PEM till de gamla rören på gatan. Vid nya hus är det inga problem tydligen då det ska vara förberett för PEM redan. Kan/ska min VA leverantör ta detta på sig och koppla in nya PEM och därav koppla bort den gamla ledningen? Är det något de gör gratis? Vad gäller?

• Rostig huvudvattenledning grävd fram vid gatukant, redo för byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd schakt för avloppsledning vid gatukant nära brunn, märkt med orangea pilar.
    Skapa konto
  • Ny gul PEM slang vid fundament för att ersätta gammal vattenledning, intill grävd mark och dränering.
    Skapa konto
  • Grävd schakt med synlig gammal och ny VA-ledning förkopplad vid husrenovering.
    Skapa konto
Man får själv bekosta det som behövs från huset ut till anslutningen i gatan vid tomtgräns, där tar kommunens ansvar över. Så tror jag det är i de flesta kommuner.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Bytt hela när det redan är ett hål kostar inte mycket,

• Gilla
mili1983 och 1 till
  • Laddar…
Förmodligen fungerar de äldre rören därför ingen är och meckar. Fråga kommunen angående ventilen och dess tillstånd samt när gatan sanerades. Erfaren personal tidsbestämmer ventilen och dess kondition genom spindeltoppen.

• Gilla
mili1983
  • Laddar…
Det är dumt att inte byta. Det är sällan problem att ansluta mot servisventilen. Bara att gänga bort det gamla röret och dit med en PEM-övergång.
Skulle serviceventilen vara i dåligt skick så den inte går att stänga t ex, så får kommunen byta den.
Viktigt är att man inte själv försöker stänga utan man beställer en avstängning av VA-avdelningen hos kommunen.

• Gilla
mili1983 och 1 till
  • Laddar…
B
Byt fram till ägogränsen (ofta servisledning vid tomtgräns). Passa på när du har grävmaskin på plats och sönderkörd tomt.

Har ett par bekanta som fick läck på ledningen. Blev jättedyrt att byta akut. Och jobbigt att vara utan vatten.

Prata med va bolaget, de kanske vill byta sin ventil t.ex. Eller liknande när du i alla fall gräver.

• Gilla
mili1983
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Byt fram till ägogränsen (ofta servisledning vid tomtgräns). Passa på när du har grävmaskin på plats och sönderkörd tomt.

Har ett par bekanta som fick läck på ledningen. Blev jättedyrt att byta akut. Och jobbigt att vara utan vatten.

Prata med va bolaget, de kanske vill byta sin ventil t.ex. Eller liknande när du i alla fall gräver.
Tror att servisledning och ventil är den som syns på bild med V på locket. Den ligger långt ut i tretoaren dvs utanför min tomtgräns

M mili1983 skrev:
Tror att servisledning och ventil är den som syns på bild med V på locket. Den ligger långt ut i tretoaren dvs utanför min tomtgräns
Ja det är ventilen. Normalt ligger förbindelsepunkten ca 0,5 m utanför tomtgränsen.

Tycker ni att ventilen ser bra ut eller ska jag vara på vattenleverantören för att få det utbytt till nyare ventil? Eller vet man det bara genom att testa att stänga av den?

PEM är nu framdraget fram till kopplingen.

Är det någon som vet vilken koppling som kan tänkas behövas för att koppla PEM till detta? Måste ju vara standard grejer tänker jag. Jag tänker inte göra något själv här utan mest för att skaffa mer kunskap runt detta så att jag vet vad jag ska fråga efter och hålla koll på.

Varför ska allting vara så krångligt så fort kommunen är involverad i något?

• Rostig ventil och rörledning i en grävd grop med jord runt omkring.
    Skapa konto
  • Gammal och korroderad ventil delvis begravd i sand, potentiellt behov av utbyte.
    Skapa konto
  • Rostig vattenledningsventil i marken med nytt PEM-rör framdraget nära anslutningen.
    Skapa konto
Redigerat:
Nu när du har allt öppet hade jag kontaktat VA verket och berättat läget. Kan ju spara en del huvudvärk den dagen det går sönder annars

• Gilla
mili1983
  • Laddar…
Jag håller med din entreprenör. Jag hade inte heller velat byta och greja där. De gamla gjutjärnsrören är kända för att bli son knäckebröd tillslut. Dessutom nu när det är frilagt är det större risk att spricka när det inte är några massor kvar runt rören.
Kommunens Va avdelning hjälper dig säkert bäst i detta fallet.

• Gilla
mili1983
  • Laddar…
B
Skulle gissa att ventilen från kommunen avslutas med gänga. Du borde sätta en övergång i form av en prk koppling typ denna:

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ALTlBN77mYqzPUfuq4oRFB53uF-U3eBBoCLn8QAvD_BwE

Men du måste ju veta om det ska vara invändig eller utvändig gänga, samt pem-slangens diameter för att köpa rätt.

Vill minnas att det nuförtiden också ska vara stödhylsa.

Den där risiga ventilen tror jag va bolaget vill passa på att byta.

• Gilla
mili1983
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.