Byggahus.se
Renoverar huset - 60 tals mens takhöjd på 2400mm.

Takstolarna har cc 400 och var tidigare klädda med masonitskivor.

Ska sätta dit spottar och sedan klä med gips, och undrar om jag behöver glespanel. I och med att takstolarna är såpass täta så anar jag att jag klarar mig utan, men för att kunna dra el och sätta Ångspärr så antar jag att gles ändå är att fördra, även om jag tappar lite takhöjd.
Kan tillägga att även golvet ska upp 3-4cm vilket påverkar höjden negativt.

Hur hade ni gjort?

Rickard.
Jag hade varit rejält nervös över att det skulle spricka i skarvarna utan glespanel men det går ju att spara ett antal mm här om man vill jämfört med standard 28x70 men då förlorar man ju fördelarna med elen och spottar.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag hade varit rejält nervös över att det skulle spricka i skarvarna utan glespanel men det går ju att spara ett antal mm här om man vill jämfört med standard 28x70 men då förlorar man ju fördelarna med elen och spottar.
DVS använda 22x70 gles? Hur påverkas det negativt jämfört med 28x70?

Rickard.
MVJK MVJK skrev:
DVS använda 22x70 gles? Hur påverkas det negativt jämfört med 28x70?
Går väl knappt att få tag på 22mm gles idag men jag skulle inte ha några problem med att använda råspont som ersättare. Problemet då är väl att du inte rymmer spottarna då dom ofta är gjorda för 28mm gles

• Gilla
MVJK
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Går väl knappt att få tag på 22mm gles idag men jag skulle inte ha några problem med att använda råspont som ersättare. Problemet då är väl att du inte rymmer spottarna då dom ofta är gjorda för 28mm gles
tack. Just mina spottar verkar inte påverkas av tjocklek på glesen så jag kör nog råspont och sparar in några mm

Nu ska jag komma igång med glasen och undrar hur nära väggen jag sätter första raden? Så nära jag kan eller ska jag lämna ca 10mm mot väggen och där ångspärren går det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.