1 603 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Måste jag ha glespanel - takstolar cc400
Renoverar huset - 60 tals mens takhöjd på 2400mm.
Takstolarna har cc 400 och var tidigare klädda med masonitskivor.
Ska sätta dit spottar och sedan klä med gips, och undrar om jag behöver glespanel. I och med att takstolarna är såpass täta så anar jag att jag klarar mig utan, men för att kunna dra el och sätta Ångspärr så antar jag att gles ändå är att fördra, även om jag tappar lite takhöjd.
Kan tillägga att även golvet ska upp 3-4cm vilket påverkar höjden negativt.
Hur hade ni gjort?
Takstolarna har cc 400 och var tidigare klädda med masonitskivor.
Ska sätta dit spottar och sedan klä med gips, och undrar om jag behöver glespanel. I och med att takstolarna är såpass täta så anar jag att jag klarar mig utan, men för att kunna dra el och sätta Ångspärr så antar jag att gles ändå är att fördra, även om jag tappar lite takhöjd.
Kan tillägga att även golvet ska upp 3-4cm vilket påverkar höjden negativt.
Hur hade ni gjort?

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Jag hade varit rejält nervös över att det skulle spricka i skarvarna utan glespanel men det går ju att spara ett antal mm här om man vill jämfört med standard 28x70 men då förlorar man ju fördelarna med elen och spottar.
DVS använda 22x70 gles? Hur påverkas det negativt jämfört med 28x70?Rickard. skrev:

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
tack. Just mina spottar verkar inte påverkas av tjocklek på glesen så jag kör nog råspont och sparar in några mmRickard. skrev:
Liknande trådar
-
Måste man ha golvskyddsplåt under ett vedeldat aggregat?
Bastu -
Hej kan ja spackla över detta ? Eller måste ha gipsa om väggarna för det ska se fint ut
Färg, Måla & Tapetsera -
Måste man ha en inspektions lucka i badrum
Badrum -
Måste man ha Platons egna fläkt?
Ventilation -
Min häck, grannen säger att jag måste flytta på den
Juridik