878 läst · 8 svar
878 läst
8 svar
Höja renstratt...
Den sitter väl bara i ett vanligt 110 mm markavloppsrör? Köp en kort rörbit till (tyvärr brukar inte de orangea rören finnas i korta längder, minst 2 m, så antingen ett grått rör eller så får du en lång spillbit) och flytta upp renstratten, och kapa stupröret till den nya längden.
Så ett stuprör som jag kapar och sätter i markavloppsröret i önskad längd och sedan en muff till renstratten om jag förstår det rätt?B b8q skrev:
Tack för snabb hjälp!
Nej, en bit markavloppsrör och ev. en muff, så du får upp renstratten på önskad höjd. Och sen får du väl kapa det befintliga stupröret av plåt så det blir lagom högt.G GreatLantern81 skrev:
Detta förutsatt att ditt stuprör är normalt byggt, dvs att renstratten sitter längst ner och ansluter till ett 110 mm markavloppsrör i plast.
Ok, då förstår jag.B b8q skrev:Nej, en bit markavloppsrör och ev. en muff, så du får upp renstratten på önskad höjd. Och sen får du väl kapa det befintliga stupröret av plåt så det blir lagom högt.
Detta förutsatt att ditt stuprör är normalt byggt, dvs att renstratten sitter längst ner och ansluter till ett 110 mm markavloppsrör i plast.
Än en gång tack!!
Och jag är tveksam till om en separat muff ens behövs.G GreatLantern81 skrev:
I vanliga fall slutar nämligen markavloppsröret uppåt (där renstratten sitter) bara som en avsågad s.k. slätända (ingen muff), så om man vill förlänga det röret säg 40 cm uppåt, så borde det räcka att köpa en vanlig 110 mm rörstump som har en muff i ena änden, vända den muffen nedåt för att sätta på den befintliga slätänden, och sedan kapa det nya röret upptill i lämplig höjd för att få en ny slätända att sätta renstratten i.
Visst, det är inte "rätt" att vända muffändan "nedströms" i flödet, men en skarvmuff eller enkel muffända borde inte göra någon skillnad rent tekniskt. Och du spar pengar.