1 343 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Plintar i blöt mark
Jag har behov av att bygga ett uthus (förmodligen ca 15 m2). Inget lyxbygge, men ändå med målsättningen att det ska stå kvar ett bra tag.
Tyvärr ligger den tilltänkta platsen i en sänka med lerig jord som blir i princip helt vattenmättad när det varit en regnig period, så jag funderar på hur man ska bära sig åt för att få stabila plintar. Jag misstänker att det inte är mer än 50-60 cm till berg, så förhoppningsvis kan jag gräva mig ner dit och slippa risken för att plinten sjunker. Men hur gör man för att skydda sig åt andra hållet? Antagligen leder väl tjälen till att plinten vill lyfta. Kommer jag ner till berg så går det väl kanske att borra hål och gjuta fast armeringsjärn med någon lämplig massa. Men räcker det eller kommer det att slitas sönder när plinten i princip kan bli ingjuten i en isklump som vill slita upp den?
Tyvärr ligger den tilltänkta platsen i en sänka med lerig jord som blir i princip helt vattenmättad när det varit en regnig period, så jag funderar på hur man ska bära sig åt för att få stabila plintar. Jag misstänker att det inte är mer än 50-60 cm till berg, så förhoppningsvis kan jag gräva mig ner dit och slippa risken för att plinten sjunker. Men hur gör man för att skydda sig åt andra hållet? Antagligen leder väl tjälen till att plinten vill lyfta. Kommer jag ner till berg så går det väl kanske att borra hål och gjuta fast armeringsjärn med någon lämplig massa. Men räcker det eller kommer det att slitas sönder när plinten i princip kan bli ingjuten i en isklump som vill slita upp den?
Men om det står vatten nästan upp till mark så fryser det väl ihop till en rejäl isklump även om det är grus runt plinten?J Jerald Stuartson skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg

Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 517 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 517 inlägg
Det är jättetråkigt att släpa hem tunga prefabplintar bara för att upptäcka att berget är grundare, och man måste knacka sönder dem för rätt djup.
Löser det inte ditt problem att gräva fram berget, dubba ned armering och gjuta egna plintar i papprör? Det skulle jag nog ha gjort.
Löser det inte ditt problem att gräva fram berget, dubba ned armering och gjuta egna plintar i papprör? Det skulle jag nog ha gjort.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Liknande trådar
-
Fritidshus på plintar - isolera marken under samt runtom
Fritidshus -
Blöt mark under plintat uterum.
Grund & Markarbeten -
Grund delvis platta på mark, delvis på stolpar/plintar
Grund & Markarbeten -
Anlägga plintar genom bärlager och markduk utan att förstöra något?
Altan & Uteplats -
Plintar i besvärlig och blöt mark
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus