3 613 läst · 47 svar
4k läst
47 svar
Hur installera jordfelsbrytare i diezed-central anno 1960?
Du får tänka ett steg längre också dvs i centralen du bänder på finns knappast en bra noll/jordskena som man enkelt kan skilja för JFB. Det kan du kolla först i centralerna öppna och se efter är det olämpligt där blir det en hel del onödigt jobb att få till bra.A Arnodt skrev:
Som nämnts flera gånger nu är en ny inte speciellt dyr materialmässigt om du ordnar själv eller gör upp i förväg. Tiden som lätt springer iväg med tex problem att dela skenor osv är bättre att lägga på att göra nytt. Och om det flyttas senare kan ju materialet återanvändas där.
Jag brukar hålla fanan högt för diazeder men här skulle jag sätta en normlåda, de finns i alla möjliga storlekar så ta den som får plats och fyller hålet ovan mätartavlan.
Besserwisser
· Stockholm
· 507 inlägg
stugan i skogen,
Du kan ha rätt "träskivan" kan vara en eternit-skiva. När en elektriker skulle göra jobb i utrymmet bakom skivan ville han inte borra i väggarna pga eternit(asbets). Det har ju stått en oljepanna där i utrymmet.
Nu blir det mycket dyrare pga asbestsanerings-gubbar i skyddskostymer måste linda in hela huset i stanniolpapper. Plånboken känns redan mycket magrare.
Du kan ha rätt "träskivan" kan vara en eternit-skiva. När en elektriker skulle göra jobb i utrymmet bakom skivan ville han inte borra i väggarna pga eternit(asbets). Det har ju stått en oljepanna där i utrymmet.
Nu blir det mycket dyrare pga asbestsanerings-gubbar i skyddskostymer måste linda in hela huset i stanniolpapper. Plånboken känns redan mycket magrare.
Redigerat:
Elnätsbolaget, flyttar de gratis ut sin elmätare till ett fasadskåp?
Betalar de själva fasadskåpet också och mätartavlan och betalar omdragning av sin serviskabeln?
Givetvis, skulle vi då betala alla nya automatsäkringar och jordfelsbrytare och det arbetet.
Kan man kräva att elnätsbolaget(i detta fall kommunalt) flyttar ut sin elmätare till fasadskåp?
Vad har man för argument?
Betalar de själva fasadskåpet också och mätartavlan och betalar omdragning av sin serviskabeln?
Givetvis, skulle vi då betala alla nya automatsäkringar och jordfelsbrytare och det arbetet.
Kan man kräva att elnätsbolaget(i detta fall kommunalt) flyttar ut sin elmätare till fasadskåp?
Vad har man för argument?
Det är lite olika hos olika nätägare, ring och fråga eller fråga elektrikern så får du veta hur dom brukar göra hos er, Men det vanligaste är väl att man får bekosta mätarskåp och arbete i samband med det själv, sedan kommer nätägaren och flyttar mätaren och ev skarvar sin kabel gratis. Dom vill ju gärna ha fri tillgång till mätaren.
elmont,
så tror jag också att det är, man får själv bekosta fasadskåpet och elmontagekostnaden i det.
Och elnätsbolaget tar bort sin elmätare och skruvar upp den i fasadskåpet och anpassar sin serviskabel att gå in i fasadskåpet, och gör detta på elnätsbolagets bekostnad.
Men det låter som bortåt kring 25000 kr som man får gräva fram i botten från portmonän.
Men alla elkablar måste ju skarvas vid bef. mätartavlan och ledas till nya fasdskåpet, och det kommer att kosta.
Dessutom måste de kablarna dras från bef. elcentral till fasadskåpet. Hugga upp golvet i köket? Eller upp på vinden och sedan ner längs fasaden ner till nya fasadskåpet?
Köket är nog ca 30 år gammalt och ska väl så småningom renoveras.
Argumentet är alltså att elnätsbolaget kan komma åt sin elmätare om den sitter i ett fasadskåp.
Idag sitter elmäteren inne i köket. Vi har en solcellsanläggning på taket, och då kanske de är än mer benägna att vilja ha sin elmätare i ett åtkomligt fasadskåp.
så tror jag också att det är, man får själv bekosta fasadskåpet och elmontagekostnaden i det.
Och elnätsbolaget tar bort sin elmätare och skruvar upp den i fasadskåpet och anpassar sin serviskabel att gå in i fasadskåpet, och gör detta på elnätsbolagets bekostnad.
Men det låter som bortåt kring 25000 kr som man får gräva fram i botten från portmonän.
Men alla elkablar måste ju skarvas vid bef. mätartavlan och ledas till nya fasdskåpet, och det kommer att kosta.
Dessutom måste de kablarna dras från bef. elcentral till fasadskåpet. Hugga upp golvet i köket? Eller upp på vinden och sedan ner längs fasaden ner till nya fasadskåpet?
Köket är nog ca 30 år gammalt och ska väl så småningom renoveras.
Argumentet är alltså att elnätsbolaget kan komma åt sin elmätare om den sitter i ett fasadskåp.
Idag sitter elmäteren inne i köket. Vi har en solcellsanläggning på taket, och då kanske de är än mer benägna att vilja ha sin elmätare i ett åtkomligt fasadskåp.
Redigerat:
Det är, som sagt var, olika från bolag till bolag. Det beror också på åldern på nuvarande prylar och hur stor 'standardhöjningen' skulle bli för elbolaget. Dom vill ju gärna ha sina prylar lättåtkomliga utomhus, så om inte annat borde man kunna komma överens om att dela på kostnaden.
Jag har flyttat ut mätaren i två av mina hus. Sommarstugan för ca 15 år sedan - Då betalade jag ingenting, utan elbolaget (e.on) flyttade ut mätaren till sista stolpen på luftledningen på egen bekostnad. Dom tog även bort luftledningen från stolpen till huset och stagade upp stolpen. Sen hade jag en egen elektriker som drog ny kabel i marken in till huset och satte upp en modern elcentral.
Nuvarande huset byggde jag om för ett par år sedan. Jag hade en kille här från det kommunala nätbolaget och vi kom överens om vart skåpet skulle sitta och vilka förberedelser jag skulle göra. Då sa dom att jag skulle bli fakturerad för deras jobb. Jag köpte ett mätarskåp själv för ca 5 000:- (behöver ett lite större för 63A) och grävde ett dike för kabeln. Sen kom elbolaget och flyttade mätaren och kopplade om. Jag har fortfarande inte fått någon faktura...
Sen anlitade jag en egen elektriker som drog ny stigarkabel och kopplade in den i centralen inne och gjorde färdiganmälan till elbolaget.
Jag har flyttat ut mätaren i två av mina hus. Sommarstugan för ca 15 år sedan - Då betalade jag ingenting, utan elbolaget (e.on) flyttade ut mätaren till sista stolpen på luftledningen på egen bekostnad. Dom tog även bort luftledningen från stolpen till huset och stagade upp stolpen. Sen hade jag en egen elektriker som drog ny kabel i marken in till huset och satte upp en modern elcentral.
Nuvarande huset byggde jag om för ett par år sedan. Jag hade en kille här från det kommunala nätbolaget och vi kom överens om vart skåpet skulle sitta och vilka förberedelser jag skulle göra. Då sa dom att jag skulle bli fakturerad för deras jobb. Jag köpte ett mätarskåp själv för ca 5 000:- (behöver ett lite större för 63A) och grävde ett dike för kabeln. Sen kom elbolaget och flyttade mätaren och kopplade om. Jag har fortfarande inte fått någon faktura...
Sen anlitade jag en egen elektriker som drog ny stigarkabel och kopplade in den i centralen inne och gjorde färdiganmälan till elbolaget.
Ja, men flyttas elmätaren ut i ett fasadskåp, flyttas också alla säkringar ut i fasadskåpet, så man slipper ha det i köket inför framtida köksrenovering. Då är det bra många elledningar att skarva, det är ju till alla uttag med mera i huset. Det måste väl gå bra att ha alla 24 st säkringar ch jordfelsbrytare i fasadskåpet?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Beroende hur det ser ut kanske serviskabeln kan ligga kvar från elcentralen och ut och kapas så den räcker in i nya fasadskåpet.
Ny stump på serviskabeln skarvas på serviskabeln.
Men om nu servisen är från 1960 kanske det är dags att byta ut den helt och hållet.
Protte
Ny stump på serviskabeln skarvas på serviskabeln.
Men om nu servisen är från 1960 kanske det är dags att byta ut den helt och hållet.
Protte
Finns det någon möjlighet att sätta elcentralen rakt bakom där den sitter nu, dvs på väggen i det som på dig låter som pannrummet? Då kanske alla kablar till den nuvarande elcentralen räcker, och du slipper ha en lucka på väggen. Problemet med mätaren och dess placering återstår dock.