Byggahus.se
Hej,

Ska precis gjuta väggar till min verkstad som blir _under_ garaget. Det kommer att finnas en större öppningsbar lucka (2450x1200, mörkblå nedan)) för att få ner störra maskiner till verkstaden. Utöver det finns det även en trapp (grön, ö.k. bild) med ett tillhörande rum som jag från början hade tänkt som utrymme för elektronikverkstad (dvs. lite "finare" utrymme). Det större rummet var tanken att kanske ha möjlighet att ha större maskiner i, pelarborr, kanske en svarv framöver.

Om man i framtiden fyller rummet med skrot så behöver man nog ha möjlighet att ha maskiner/arbetsutrymme/lagerutrymme i mitten också och jag har försökt illustrera lite hur jag tänkt nedan. Gällande el så ser jag väl att man då får förbereda i tak för att komma ner med någon form av matning den vägen.

Givetvis vill jag gödsla på med uttag, både enfas och trefas då allt nu gjuts in i betong. Det går såklart att komplettera senare, men enklast att lägga in rör/dosor nu.

Frågor och funderingar:
* Skulle ni sätta NÅGRA uttag på golvnivå eller ska man sätta allt i höjd "ovan bänk"?
* Jag gillade ideen att köra kombidosor enligt följande (men ev. lite andra uttag):
Bild på en kombiram 5-fack för eluttag med tillhörande installationskomponenter och beskrivning av delarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

....... tankar? Blir dock lite svårt att få till bra placering innan man faktiskt vet hur man kommer att placera arbetsbänk(ar) och maskiner. Enda säkra lösningen nu är väl att sätta de typ med 1.5m mellanrum och då blir det mycket dosor.... Givetvis komplettera med några 3 fas.

* Tipps/råd/feedback i övrigt gällande elen från Er som byggt verkstad?

Arkitektonisk plan över en verkstadsgrund med markerade områden för trappa, elektronikrum och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle nog, som du skriver, gödsla med uttag, eller i alla fall initialt tomrör om det ska gjutas in i betong. Man kan aldrig få för många uttag.

Andra saker:
- Smart fördelning av grupper (faser) på de olika uttagen i verkstaden
- Ordentlig uppmärkning med etikett på varje uttag så de är lätt spårbara till undercentral.
- Rörelsedecka på takbelysningen?

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Skulle nog, som du skriver, gödsla med uttag, eller i alla fall initialt tomrör om det ska gjutas in i betong. Man kan aldrig få för många uttag.

Andra saker:
- Smart fördelning av grupper (faser) på de olika uttagen i verkstaden
- Ordentlig uppmärkning med etikett på varje uttag så de är lätt spårbara till undercentral.
- Rörelsedecka på takbelysningen?
Tack, höjd på uttag? Skulle du sätta något i golvnivå, varför isf?
Kommer att förbereda I taket för decka mm.

Skulle blandat här också. Enfasuttag på 20 och 110 cm. Trefashandskarna brukar väl sättas högre av nån anledning?
Golvuttag känns mindre prioriterat men för dammsugare eller golvplacerad minibar? I min mycket mindre verkstad har jag också kopplat ett par dubbelisolerade uttag till rörelsedeckan för mindre laster som arbetslampa och lödkolv t.ex.

Cruzze Cruzze skrev:
Skulle blandat här också. Enfasuttag på 20 och 110 cm. Trefashandskarna brukar väl sättas högre av nån anledning?
Golvuttag känns mindre prioriterat men för dammsugare eller golvplacerad minibar? I min mycket mindre verkstad har jag också kopplat ett par dubbelisolerade uttag till rörelsedeckan för mindre laster som arbetslampa och lödkolv t.ex.
Tack för input! Just dammsugare var väl det som jag funderade på om det kunde motivera Golvuttag, men den kommer väl bara temporärt inkopplad och det finns dessutom centraldammsugare i rummet.

Eftersom verkstaden ligger i huset så blir det en ren verkstad utan minibar etc...

Får klura vidare om man ska ha Golvuttag...

tommib
Jag hade inte satt några uttag alls i golvnivå, de fyller inget syfte i en verkstad. CEE-uttag har ett ganska tveksamt petskydd så det är väl en anledning att sätta dem högt men mest tror jag att det är bekvämlighet.

Givet planlösningen så hade jag nog försökt dra fram ett gäng rörutlopp i taket så att du kan dra ner matning även till en bänk mitt i rummet utan att lägga snubbeltrådar på golvet. Därutöver hade jag satt uttag på bänkhöjd (ca 1300 mm öfg). Jag hade nog dragit elen utanpåliggande i en sådan verkstad.

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag hade inte satt några uttag alls i golvnivå, de fyller inget syfte i en verkstad. CEE-uttag har ett ganska tveksamt petskydd så det är väl en anledning att sätta dem högt men mest tror jag att det är bekvämlighet.

Givet planlösningen så hade jag nog försökt dra fram ett gäng rörutlopp i taket så att du kan dra ner matning även till en bänk mitt i rummet utan att lägga snubbeltrådar på golvet. Därutöver hade jag satt uttag på bänkhöjd (ca 1300 mm öfg). Jag hade nog dragit elen utanpåliggande i en sådan verkstad.
Tack, tror det blir så, men väljer nog att gjuta in. Tycker det blir både billigt och enkelt (och snyggt) så, visst blir man lite låst i placering, men det går ju såklart att komplettera med utanpåliggande senare och då behöver man kanske inte heller gå hela vägen till centralen utan kan nyttja befintliga dosor.

Mvh

Verkstad : varför inte kabelstegar på väggarna och sedan nerdragning till uttag?

En annan medlem i forumet hade gjort en riktigt fin dragning av el i äldre klassisk verkstadsstandard. Få kablar som korsar varandra och att det bortre uttaget från centralen matas med den övre kabeln osv. Den personen hade tänkt igenom precis varendra uttag och i vilken ordning kablarna skulle dras.

S skyisthelimit skrev:
Tack, tror det blir så, men väljer nog att gjuta in. Tycker det blir både billigt och enkelt (och snyggt) så, visst blir man lite låst i placering, men det går ju såklart att komplettera med utanpåliggande senare och då behöver man kanske inte heller gå hela vägen till centralen utan kan nyttja befintliga dosor.
Mvh
Verkstad - nja för att hänga på ett annat uttag pga värmeutvecklingen i de uttagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.