5 419 läst · 56 svar
5k läst
56 svar
Hjälp få igång MC'n
Ja, den har stått i kallgarage.
Den hade stått väldigt länge, typ 10 år. Då fick jag plötsligt för mig att den skulle igång igen. Lämnade då in den på service hos en välrenommerad verkstad i Bjärred.
Han påstod då att det var helt oproblematiskt att få igång den.
Det blev dock inte så mycket kört, kanske 10 mil. Sedan blev den stående igen i två år.
Och det är där vi är nu.
Den hade stått väldigt länge, typ 10 år. Då fick jag plötsligt för mig att den skulle igång igen. Lämnade då in den på service hos en välrenommerad verkstad i Bjärred.
Han påstod då att det var helt oproblematiskt att få igång den.
Det blev dock inte så mycket kört, kanske 10 mil. Sedan blev den stående igen i två år.
Och det är där vi är nu.
Kan näst intill ingenting om motorer så jag ber på förhand om ursäkt för mitt inlägg som kanske är rakt av dumt!
Men jag tänker att om någonting har guckat igen förgasarna så till den grad att motorn inte kan få i sig bränsle och gå, kanske man måste riva isär förgasarna och rensa dem? Kanske både mekaniskt och med lösningsmedel...
Ett tillsatsmedel som man häller i bensinen för att hålla förgasarna rena (var det en eller flera?) är väl tänkt att hjälpa medan man kör? (Ber om ursäkt men det låter lite hokuspokus över det hela, om det funkar borde väl oljebolagen ha det som en liten tillsats i sina bränslen för att kunna sälja dem till ett ännu högre pris, eller?) Och i det här fallet har jag svårt för att tro att det ska gå, för den här motorn kör man ju uppenbarligen inte för den vill ju inte gå.
Då verkar det lite sent att tillsätta en kemikalie som rensar förgasare under körning.
Jag hade, eftersom jag är motoriskt (inte notoriskt), dum i den mån det går plockat isär förgasare, bränslepump, bytt bränslefilter, gjort rent allt med alla till buds stående medel och återmonterat rubbet.
Därefter hade jag bett till gud (eller något annat hittepå) att det var bränsletillförseln och inget annat som spökat och försökt startat bågen.
Långt inlägg, ber om ursäkt, men i ditt ställe skulle t o m jag börja skruva.
Lycka till, det ser så gött ut med hojåkare på landsväg.
//Ronnie
Men jag tänker att om någonting har guckat igen förgasarna så till den grad att motorn inte kan få i sig bränsle och gå, kanske man måste riva isär förgasarna och rensa dem? Kanske både mekaniskt och med lösningsmedel...
Ett tillsatsmedel som man häller i bensinen för att hålla förgasarna rena (var det en eller flera?) är väl tänkt att hjälpa medan man kör? (Ber om ursäkt men det låter lite hokuspokus över det hela, om det funkar borde väl oljebolagen ha det som en liten tillsats i sina bränslen för att kunna sälja dem till ett ännu högre pris, eller?) Och i det här fallet har jag svårt för att tro att det ska gå, för den här motorn kör man ju uppenbarligen inte för den vill ju inte gå.
Då verkar det lite sent att tillsätta en kemikalie som rensar förgasare under körning.
Jag hade, eftersom jag är motoriskt (inte notoriskt), dum i den mån det går plockat isär förgasare, bränslepump, bytt bränslefilter, gjort rent allt med alla till buds stående medel och återmonterat rubbet.
Därefter hade jag bett till gud (eller något annat hittepå) att det var bränsletillförseln och inget annat som spökat och försökt startat bågen.
//Ronnie
Verkar vara CV förgasare , då kan membranet ha spruckit. Då blir det knas med bränsleblandningen.
Det kan absolut vara sprickor i insugsrören mellan förgasare och motor. Det låter lite så.
Spraya startgas och se hur den beter sig.
Är det mest på tomgång den inte går?
Kör en vända runt kvarteret få se om den går på mer gaspådrag.
Det kan absolut vara sprickor i insugsrören mellan förgasare och motor. Det låter lite så.
Spraya startgas och se hur den beter sig.
Är det mest på tomgång den inte går?
Kör en vända runt kvarteret få se om den går på mer gaspådrag.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 2 870 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 2 870 inlägg
ja sådant medel är mest för förbyggande.P Pysslarn skrev:Kan näst intill ingenting om motorer så jag ber på förhand om ursäkt för mitt inlägg som kanske är rakt av dumt!
//Ronnie
Jag menar med att är det tätt så plocka och gör rent.
Men om det bara är lite tätt och bensin fortsatt går igenom så kan sådant medel lösa upp och hjälpa till.
hade en granne inom med en förgasare till en Husqvarna rider.
Den var så tät i munstyckena så de gick inte att tvätta ur eller rensa.
Fick köpa nya.
Var som cement
Har inte läst hela tråden men kolla skruven för bränsle/luft. Brukar vara ett visst antal varv ut för standard munstycken men du kan ju annars markera nuvarande position med penna och vrida ett halvt varv i taget och kolla.nimhed skrev:
Kan vara för lite bensin pga dåligt bensinfilter eller förgasare. Byt filter eller plocka isär och rengör.
Tjuvluft, kontrollera insugsgummi samt förgasare. Här kan du spraya gas på förgasare/insugsgummi för att se om tomgången ökar. Plocka annars isär och kontrollera. Det är inte så svårt att sätta sig in då det säkert finns bra forum och youtubevideos för just din hoj. Själv tycker jag det är skönt att ha full koll på hojen man kör så att man verkligen kan den.
Liknande trådar
-
Hjälp mig förstå mitt elpris/faktura
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hjälp få igång två sista element!
Värme allmänt -
Hjälp få igång enskilt vatten. Gammal pump och hydrofor.
Vatten & Avlopp -
Hjälp med att få igång vattenskadad Automower 220
Robotgräsklippare -
Hjälp att komma igång! Prefab el lösvirke?
Hustillverkare