Byggahus.se
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byggnadsnämnden avslog just ett bygglov för ett plank. En del i beslutet (ursprungligen från tjänstemannaskrivelsen) upplevde jag dock som osaklig. De delar som jag ser som osakliga är:

Man menar att plank sedvanligt 1,8 m.

Man menar att det inte är lämpligt med ett plank som sträcker sig längs större delen av en fastighetsgräns.

Man menar att om småhusfastigheter murar in sig själva (Man menar ägarna!) så skapas en otrygg miljö i kvarteret.

Vad får de dessa idéer ifrån? Har de rätt eller fel? Särskilt den sista delen om otrygg miljö upplever jag som rent spekulativ.

Relevant del från protokollet:

[bild]
Där jag går med hunden så ser jag ganska många thujahäckar som efter några år utan vidare blir 3-4 meter höga. Jag tolkar det som att många vill ha insynsskydd runt sina tomter. Om inte kommunen vill att jag sätter upp ett 2-metersplank så kan jag lösa det hur lätt som helst med växter istället. I mitt tycke så är kommunens svar snömos. Om de vore seriösa med sina intentioner som angavs i svaret så skulle de se till att all typ av skydd skulle få vara max säg 80 cm högt, oavsett om det är plank, stängsel, en granhäck eller så. Men det kommer inte att hända. Då kan jag tycka att det bygglovsnämnden håller på med är ett introvert teoretiserande som inte leder någon vart. Jo förresten, det kommer nog tyvärr att öka föraktet för nämnden som handlägger ärenden på ovan sätt.

• Gilla
Marmar77 och 14 till
  • Laddar…
Plankvillaområden utomlands ser lätt dassiga och, ja, otrygga ut. För tankarna till att kriminalitet och misär. Jag skulle då inte vilja att alla mina grannar byggde plank.

• Gilla
  • Haha
avdpos och 17 till
  • Laddar…
Vad är det för svenskt trams att man ska ha genomskinlighet och kunna se grannens hundgård, oklippta gräsmatta eller fru som ligger och solar?
Och det ointresset är säkert ömsesidigt i 99,9% av alla grann-relationer.
Skulle vara jätteglad för lite plank.

• Gilla
  • Älska
gaia och 13 till
  • Laddar…
Om man absolut inte får bygga plank så är det väl att anlägga thujahäck som är det enda rimliga alternativet.

• Gilla
Jockebanan och 4 till
  • Laddar…
Jag kommenterade först din referens till ditt sunda förnuft och där är det ju helt klart just dina åsikter det handlar om.

Du får gärna bidra till tråden med denna forskning! Jag är inte övertygad ännu och med all respekt så är vi nog ganska många som blir ganska skeptiska när anonyma skribenter på forum börjar pratar om ospecificerad forskning för att stärka sin position. Du har säkert bra referenser att dela!
Jag har inget intresse av att lägga ner detta arbete på att övertyga en anonym skribent på internet, som du säger. Det var du som tog upp ämnet och ifrågasatte etablerade konsensus, jag kan peka dig vidare men gör din egen efterforskning.

• Haha
  • Gilla
RickardAvara och 2 till
  • Laddar…
Min högst personliga åsikt är att det både förfular och anonymiserar när det sätts upp höga "murar" runt tomterna. Många av de hus som ligger längs den större vägen som går straxt bortom vår tomt har fått smälla upp plank som bullerdämpning men fasiken så illa det ser ut. Är sjukt trist att gå på en trottoar längs en hög vägg där allt men ser är körbanan på båda sidor. Sedan blir det titt som tätt klotter på planket och då det inte är kommunens och ägaren inte ser det så får det vara kvar några år. Skulle dock vara rätt läckert med graffiti på en tujahäck.
Nej nog föredrar jag att det är öppet in på tomterna så man kan vinka och heja på sina grannar, vill folk stänga in sig från omgivningen kan de väl bo i torn.
112-1122771_eva-strauss-ivory-tower-ivory-tower-png.png

• Gilla
  • Haha
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
stefancrs stefancrs skrev:
Om man absolut inte får bygga plank så är det väl att anlägga thujahäck som är det enda rimliga alternativet.
Det är väl i praktiken våra plank numera. Eller spaljéer med grönt på som nämndes eller bok/avenbokshäckar.

(Jag är själv skyldig till avenbokshäckar.)

Claes Sörmland
M MagHam skrev:
Vad är det för svenskt trams att man ska ha genomskinlighet och kunna se grannens hundgård, oklippta gräsmatta eller fru som ligger och solar?
Jag är en stor plankvän ska erkännas. Det är väldigt snyggt när man avgränsar ytor med snygga plank. Och många äldre småhusmiljöer får ju sin karaktär just av plank. Ta en promenad på Söder och njut av de rödmålade planken. Trygga miljöer.

Men som redan framgår av några inlägg så ser nog en och annan skribent (och kanske denna byggnadsnämnd?!) typ långa gator med höga fula bullerplank framför sig om de skulle bevilja detta bygglov. (Fast i just detta ärende så var syftet med planket att dölja en ful anläggning som grannen hade smällt upp och planket skulle inte minska insynen mellan tomterna påtagligt eftersom insynen redan var blockerad.)

• Gilla
  • Älska
Marmar77 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Keius skrev:
Plankvillaområden utomlands ser lätt dassiga och, ja, otrygga ut. För tankarna till att kriminalitet och misär. Jag skulle då inte vilja att alla mina grannar byggde plank.
I och med att plank är en bygglovspliktig åtgärd enligt PBF så prövas varje planks utformning av byggnadsnämnden. Kommunen kan där säkerställa att planken har god utformning och fungerar i den lokala miljön.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
Claes Sörmland
Janus82 Janus82 skrev:
Får jag fråga vad syftet med tråden är?
Är det att försöka finna argument som motsäger att plank skapar en otrygg gatumiljö eller vill du hitta en lösning så att du kan bygga ditt trots byggnadsnämndens beslut?

Det är mer eller mindre koncensus i Sverige att plank skapar en otrygg gatumiljö så där kommer du nog inte att lyckas. Och det säger jag trots att vi själva har plankat in nästan hela vår tomt med allt från riktigt plank till olika former av spaljé. Jag tror att otryggheten i gatumiljön blir mindre om man har en tätväxt spaljé istället för ett tätt plank då de flesta människor tycker att gröna väggar är mysiga även om de är precis lika genomsiktliga som ett riktigt plank. Utöver den effekten så har man ju den stora friheten i att en spaljé inte är bygglovspliktig, inte ens när den kombineras med höga och täta klätterväxter. Bara ett tips... :)
Mitt syfte är att utreda hur opinionen ser ut gällande plankbyggnation och hur det relaterar till möjligheten att få bygglov för dem. Om t ex byggnadsnämnder och deras handläggare upplever att det finns en konsensus att svensken generellt är negativ till plank i kvartersmark så kommer man ju vara restriktiv med att bevilja bygglov för detta. Andra skribenter kan säkert ha andra syften med att deltag i tråden, som alltid i ett forum.

(Jag har en känsla av att plankbyggnationsfrågan på något sätt polariserar i Sverige och då brukar det handla om att man har grävt fram något som har med kulturell identitet att göra. Hur förstår jag inte riktigt men jag tror denna fråga kom upp på agendan för mig i tråden om bostadsrättsgården där TS hade promenerat in på den olåsta gården och ätit ett äpple. Och så dök nu byggnadsnämndens beslut upp som tycks associera ett enkelt plank mellan granntomterna till allvarliga negativa saker. Har också en granne som fick avslag för ett plank av oklara skäl av samma byggnadsnämnd, de satte en helt tät häck istället.)

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Man skulle kunna tänka sig en nyansering av reglerna. Att det är fritt fram för plank mot grannar, men ska prövas mot gatan.

• Gilla
Bådablir9 och 4 till
  • Laddar…
(Fast i just detta ärende så var syftet med planket att dölja en ful anläggning som grannen hade smällt upp och planket skulle inte minska insynen mellan tomterna påtagligt eftersom insynen redan var blockerad.)
Men om nu insynen redan var blockerad borde väl eran "utsyn" av den fula anläggningen också vara blockerad och erat behov av planket vara tillika dels litet? ;)

Hus tomte
M MagHam skrev:
Tjuven oxå som bryter på din altandörr medans grannfrun solar som inte ser in till dej ;)

Hus tomte Hus tomte skrev:
Tjuven oxå som bryter på din altandörr medans grannfrun solar som inte ser in till dej ;)
Jag kan förstå argumentet. Å andra sidan ska ju allt hem-automatiseras idag så kameror och sensorer har redan skickat bilder på tjuven till mig och min mobil.
Och - kanske lite röntgenbilder genom planket på grannfrun till Verisure ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Men om nu insynen redan var blockerad borde väl eran "utsyn" av den fula anläggningen också vara blockerad och erat behov av planket vara tillika dels litet? ;)
Jag vet inte, jag har inget med fallet att göra utan läser bara i byggnadsnämndens protokoll. Den sökande tycks försöka skydda sig mot grannens fula anläggning med ett snyggare plank om jag förstår det rätt. Men fallet är rätt ointressant, byggnadsnämndens generaliserande uttalanden var det som jag reagerade på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.