6 537 läst · 38 svar
7k läst
38 svar
Ansvarsförsäkring vid elektronikskador (fasnolla)
Elektrikena har redan erkänt sitt fel så de kommer inte ifrågasätta sin skuld. Om jag förstod det rätt så hade en kabel lossnat.Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte om vi ska belasta dig med fler frågor men detta är lite intressant. Vet du närmare vilken kabel det handlar om? Jag gissar på en neutralledare till/från en JFB eller N-plint. Men jag ser i och för sig inte att det spelar någon roll. Det är ett grovt fel att inte upptäcka detta. Jag menar, vid kontroll av en ny elcentral kommer man så småningom fram till punkten att driftsätta, och det gör man ju aldrig med all last ansluten utan med brutna dvärgar. Då skulle man upptäckt felaktiga spänningar i elcentralen innan någon skada hunnit ske. Jag har svårt att se något aktsamt här.
Mina funderingar är så klart vilken typ av ersättning jag får. Ska restvärde/åldersavdrag tillämpas är ju jag den stora förloraren.
Har man tex haft en kvalitetsdismaskin (Asko i detta fall som kostar 16000kr idag) så är ju restvärdet på 3-5000kr ingenting värt.
Om "funktion" ska ersättas kommer jag ju få betydligt sämre kvalitet än vad jag hade innan.
Nästa vecka kommer kylelektro-firma för att titta på vad som kan repareras...Kanske räcker det byta en del kretskort/pumpar mm.
Skönt att höra att jag inte behöver oroa mig för att de fasta kablarna tagit skada.
Firman har orsakat skada för TS och ska ersätta det. Frågan är då om TS ska acceptera åldersavdrag. I en försäkring så är ju avrapportering ersättningen fördefinierade. I det här fallet är det inte TS försäkring som ska gälla utan det är firman som ska ersätta den skada de orsakat. Om sen deras försäkring bara ersätter en del av värdet så får de väl betala ur egen kassa.G Gabsson skrev:
Om nu firman ska ersätta ur egen ficka så kommer de ju givetvis vilja hålla nere kostnaderna vilket i värsta fall innebär att jag får en ny budget-diskmaskin som på pappret har samma funktion men i praktiken är värdelöst.EddieHansson skrev:
Firman har orsakat skada för TS och ska ersätta det. Frågan är då om TS ska acceptera åldersavdrag. I en försäkring så är ju avrapportering ersättningen fördefinierade. I det här fallet är det inte TS försäkring som ska gälla utan det är firman som ska ersätta den skada de orsakat. Om sen deras försäkring bara ersätter en del av värdet så får de väl betala ur egen kassa.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Vi råkade ut för det där i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan. Under stammbyte med elrenovering också. Tappade elfirman bort PEN för en hel trappuppgång. I princip allt elektriskt förstördes i 32 lgh. Brand utbröt i två lägenheter, men ingen var hemma och det självslocknade.
Dagen efter hävdade elfriman att felet inte hade någonting med deras arbete att göra, de var helt oskyldiga. Men uppmanade oss att samla in alla kvitton från drabbade medlemmar de skulle omedelbart ersätta allt som ren goodwill, de tog även på sig att fixa de brandskadade lägenheterna "och koppla inte in något annat försäkringsbolag". De var livrädda att det skulle bli en riktig utredning.
Till saken hör att på byggmötena brukade just elfirman gnälla om extra kostnader typ "det behövs två skruvar istället för planerade en skruv per armatur i källargångarna". Så att frivilligt ta på sig en jättekostnad för något de "var oskyldiga till" låg inte riktigt i deras natur.
Vet inte om påföljderna för sådana missar är mildare numera. I min ungdom extraknäckte jag som TV reparatör under gymnasietiden. En dag kom det in en lastbil från Sydkraft, de hade missat så det blev PEN släpp i ett helt villakvarter. De hade ca 20 TV apparater de ville ha lagade bums, några tiotal strereoanläggningar osv. Verkstaden jag arbetade på var stor, så vi fixade allt på ett par timmar. Men under tiden stog arbetsledaren från Sydkraft i ett hörn och grät, han upprepade att det skulle bli åtal, och han räknade med fängelsestraff, men hoppades på villkorligt.
Dagen efter hävdade elfriman att felet inte hade någonting med deras arbete att göra, de var helt oskyldiga. Men uppmanade oss att samla in alla kvitton från drabbade medlemmar de skulle omedelbart ersätta allt som ren goodwill, de tog även på sig att fixa de brandskadade lägenheterna "och koppla inte in något annat försäkringsbolag". De var livrädda att det skulle bli en riktig utredning.
Till saken hör att på byggmötena brukade just elfirman gnälla om extra kostnader typ "det behövs två skruvar istället för planerade en skruv per armatur i källargångarna". Så att frivilligt ta på sig en jättekostnad för något de "var oskyldiga till" låg inte riktigt i deras natur.
Vet inte om påföljderna för sådana missar är mildare numera. I min ungdom extraknäckte jag som TV reparatör under gymnasietiden. En dag kom det in en lastbil från Sydkraft, de hade missat så det blev PEN släpp i ett helt villakvarter. De hade ca 20 TV apparater de ville ha lagade bums, några tiotal strereoanläggningar osv. Verkstaden jag arbetade på var stor, så vi fixade allt på ett par timmar. Men under tiden stog arbetsledaren från Sydkraft i ett hörn och grät, han upprepade att det skulle bli åtal, och han räknade med fängelsestraff, men hoppades på villkorligt.
Har du LF har du tur..G Gabsson skrev:
Max åldersavdrag där vid ett och samma skadetillfälle är 10 000 kronor. För fasta installationer, vitvaror osv..
Så du får alla vitvaror bytta till nya för 10 000 kr.
Ja det låter ju onekligen bra. Dock antar jag att elfirman "föredrar" att laga det som går.S salkin85 skrev:
Jag "antar" att en hel del maskiner fått utmattningsskador och har förkortad livslängd och kanske pajar om 6 månader istället och då får jag ju sämre skydd än om det gick sönder nu. Men kan säkert argumentera att nuvarande skadetillfälle orsakade dessa ev framtida skador.
Min summering av nyvärde på det som bekräftat gått sönder är 51 000 kr.
Med åldersavdrag är det värt ca 25 000.
Eftersom luftluftpumpen klarade sig så slipper jag en stor post.
Låter som det kan bli en skadeståndsprocess då. Hoppas och tror att det löser sig. Firman är seriös.EddieHansson skrev:
Redigerat:
Tänk på att det är en skadeståndsfråga mellan dig och installatören och inte en försäkringsfråga.G Gabsson skrev:
Här skall du utgå från den faktiska kostnaden att ersätta prylarna med likvärdiga, inklusive installationskostnad m.m., och inte tillämpa de avgränsningar och schablonmässiga värderingsprinciper som gäller vid försäkringsersättning.
Är prylarna hyfsat nya och fräscha skulle jag utgå från nyanskaffningskostnaden, annars får du så klart dra av värdet av att du får bättre/nyare grejor än vad du hade.
Exakt! Det var lite det jag syftade på när jag skrev att hantverkarens eventuella ansvarsförsäkring är irrelevant. Självrisken i den är helt och hållet nåt mellan hantverkarfirman och deras FB (vad är en normal självrisk där? 25000?)C cpalm skrev:Tänk på att det är en skadeståndsfråga mellan dig och installatören och inte en försäkringsfråga.
Här skall du utgå från den faktiska kostnaden att ersätta prylarna med likvärdiga, inklusive installationskostnad m.m., och inte tillämpa de avgränsningar och schablonmässiga värderingsprinciper som gäller vid försäkringsersättning.
Är prylarna hyfsat nya och fräscha skulle jag utgå från nyanskaffningskostnaden, annars får du så klart dra av värdet av att du får bättre/nyare grejor än vad du hade.
Sen måste man tyvärr vara lite lyhörd. Är firman liten (eller oseriös), finns risken att de väljer att ansöka om kk, och då får man nog vara glad för det man får.
Får väl tillägga att i den mån det går och blir billigare att reparera några prylar och därmed återställa funktionen till samma nivå som gällde innan skadan så är det kostnaden för det som räknas. Så jag uttryckte mig slarvigt när jag skrev att det är kostnaden för att ersätta prylarna som räknas.
Som @Bo.Siltberg påpekar så är det nog egentligen väldigt enkelt att reparera, men i praktiken är det ju oftast inte så lätt att hitta någon som kan göra det och ta ansvar för det, åtminstone inte till ett rimligt pris.
Som @Bo.Siltberg påpekar så är det nog egentligen väldigt enkelt att reparera, men i praktiken är det ju oftast inte så lätt att hitta någon som kan göra det och ta ansvar för det, åtminstone inte till ett rimligt pris.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
En rep.firma som betalar skatt behöver ta kanske 1000:- i startavgift bara för att lossa på locket till apparaten som ska lagas med en 25-kronors varistor...
Status just nu:
Vi har riktat ersättningskrav mot installatören som i sin tur vidarebefordrat detta gentemot sitt försäkringsbolag (ansvarsförsäkring på LF).
Återstår lite formalia innan de kan ta sig an ärendet.
Fråga till forumet:
Ska mina krav vara att återfå funktion ( i praktiken få motsvarande ny maskin) eller måste jag nöja mig med ersättning för maskinen med åldersavdrag.
Om åldersavdrag ska appliceras på nypriset vid inköp så kommer det vara en relativt stor kostnad för oss. Dels åldersavdraget men också för att inflation etc gjort att maskinerna är betydligt dyrare idag än förut.
Snabb kalkyl visar att jag själv måste punga ut ca 20 000kr (inkl ersättning för åldersavdrag) för att få tillbaka samma funktion. Värdet är ca 39000 på maskinerna om de köps till nypris idag.
Visst får jag nya maskiner men det sker ju helt ofrivilligt och ska det verkligen ske på min bekostnad ? (de gamla maskinerna hade säkert fungerat 10 år till)
Vi har riktat ersättningskrav mot installatören som i sin tur vidarebefordrat detta gentemot sitt försäkringsbolag (ansvarsförsäkring på LF).
Återstår lite formalia innan de kan ta sig an ärendet.
Fråga till forumet:
Ska mina krav vara att återfå funktion ( i praktiken få motsvarande ny maskin) eller måste jag nöja mig med ersättning för maskinen med åldersavdrag.
Om åldersavdrag ska appliceras på nypriset vid inköp så kommer det vara en relativt stor kostnad för oss. Dels åldersavdraget men också för att inflation etc gjort att maskinerna är betydligt dyrare idag än förut.
Snabb kalkyl visar att jag själv måste punga ut ca 20 000kr (inkl ersättning för åldersavdrag) för att få tillbaka samma funktion. Värdet är ca 39000 på maskinerna om de köps till nypris idag.
Visst får jag nya maskiner men det sker ju helt ofrivilligt och ska det verkligen ske på min bekostnad ? (de gamla maskinerna hade säkert fungerat 10 år till)
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Rent juridiskt är det ju en skadestånds ersättning. Den skall täcka din skada. I princip bör det göras åldersavdrag som vid ett vanligt försäkriingsärende. Du skall hållas skadeslös, men inte tjäna på skadan. Jag har uppfattat att det brukar ersättas generöst. Om inte annat så bör du kunna förhandla om installationskostnader. Du har rätt att få prylarna levererade, uppackade och inkopplade, gäller även brödrost och mobilladdare….